Vydařený sourozenec

29. dubna 2008, 15:35 - Karel Zaoral
29. dubna 2008, 15:35

Výběr nejlepšího ze dvou kultur nabízí výjimečné svezení

Vezměte pořádně velký hrnec, dejte do něj Mitsubishi Outlander bez karoserie a motoru, přidejte diesel z produkce spolupráce koncernu PSA s Fordem a zajímavě poskládaný plechový háv s čelní maskou s logem Citroën. Pokud budete tuto směs vařit na Dálném východě, z hrnce vyjede c-crossser. Když se stejná příprava zopakuje s logem Peugeotu, získáte pro změnu Peugeot 4007.
Japonský nápad ušetřit na vývoji stojí za vznikem rodinky tří sourozenců, outlanderu, 4007 a c-crosseru. Z hlediska designu je c-crosser ze zmíněné trojice nejpovedenější. Outlander vyznívá poněkud obyčejným všedním dojmem, 4007 jeden kolega vzhledem k jeho čelní masce nazval velrybou na lovu. C-crosser je ale velmi elegantní auto oděné do křivek karoserie navržené s rozvahou a důvtipem. Tvary c-crosseru budou stárnout jen velmi pomalu.
Interiér vozu nese zřejmé japonské rysy. Designově vcelku zajímavý vnitřek kazí pouze tvrdé plasty, do kladných bodů hodnocení převažují velmi pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením a skvělá ergonomie ovládání vozu.
Pod povrchem interiéru zůstává s převahou japonská technika. Citroën má pouze jiné nastavení tlumičů. Výsledkem je velmi stabilní auto bez snahy naklánět se v zatáčkách, což v dané kategorii není zrovna běžné. Vůz přesto žehlí nerovnosti jako sedan vyšší třídy. Celkově se chová mírně nedotáčivě, což je ale jev lehce regulovatelný ubráním plynu, po nemž se vůz rychle srovná do požadované stopy. Oproti ostatním citroënům má c-crosser v nabídce zajímavější řízení. Těžko se dá sice označit za komunikativní, ale vzhledem ke standardu značky jde o velký krok dopředu. C-crosser také, bez ohledu na své převážně silniční geny, nabízí překvapivě propracovaný pohon všech čtyř kol. Na silnici auto pohání pouze přední náprava, mimo ni je možné zvolit ze dvou režimů pohonu čtyř kol. Posunutím ovladače do polohy 4WD začne řídicí jednotka posílat část výkonu na zadní kola. Hodnota není pevně nastavená, počítač podíl síly určuje na základě několika parametrů, například stlačení plynu, polohy volantu, rychlosti… Druhá poloha, označená 4WD Lock, slouží ke zmatení nepřítele. Nejde totiž o klasický zámek hnací síly do poměru jedna ku jedné, pouze řídicí jednotka začne na zadní kola posílat o polovinu větší porci točivého momentu. Papírové parametry c-crosseru by naznačovaly, že se auto dokáže porvat i s drsnějším terénem: světlá výška 174 milimetrů a nájezdové úhly přes dvacet stupňů vepředu i vzadu. Karoserie postrádá tu správnou terénní tuhost, navíc chybějí uzávěry diferenciálů. Největším rozdílem mezi původním outlanderem a c-croseerem je motor. Japonci do vozu montovali dříve agregát od koncernu VW o objemu dvou litrů, jenže na bezmála dvoutunové auto nestačil. Francouzi sáhli po osvědčeném motoru ze společné dílny koncernů Ford a PSA, a byla to dobrá volba. Mezi oběma jednotkami není téměř rozdíl ve výkonu, ovšem vyšší objem druhé jmenované je zodpovědný za podstatně vyšší točivý moment, a tím pádem daleko komfortnější svezení, o vteřinu rychlejší sprint z nuly na stovku a dostatečnou rezervu pro bezpečné předjíždění.
Slušná dynamika motoru maskuje skutečné rozměry vozu, svižné jízdě napomáhá i dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka. Citroën C-Crosser nabízí svezení pro sedm osob, z toho dvě sedadla ve třetí řadě jsou vhodná maximálně pro děti. A jak se skvěle sklápí druhá řada jedním zatažením za madlo sedadla, tak je ta třetí dostupná dosti komplikovaně. Navíc použití zadních sedaček dramaticky zmenší kufr vozu, a to až na necelých dvě stě litrů. Citroën si je kvalit c-crosseru dobře vědom. Přestože není u značky zvykem, aby ceny jejích vozů začínaly u milionu korun, v tomto případě jde o určitě adekvátní cenu.

Specifikace
Cena: 1 119 000 Kč
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Výkon: 115 kW
Objem: 2179 cm 3
Zrychlení 9,9 s Max. rychlost: 200 km/hod.
Spotřeba: 9,6-6-7,3

Klady
obratnost
systém pohonu všech kol kultivovaný motor přesná převodovka široká základní výbava design

Zápory
tvrdé plasty v interiéru rezervní kolo pod vozem vysoká cena

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít