Vyčištění chemičky přijde na stovky milionů

02. července 2007, 00:00 - admin
02. července 2007, 00:00

SANACE PARAMA Činnost Parama poškodila životní prostředí nejen v areálu samotného závodu. Chemička totiž v minulosti rozvážela jedovaté odpady po celém okolí. Ekologické zátěže se vyskytují v obcích Hlavečník, Blato, Zdechovice, Časy a v areálu hospodářského střediska Kolín.

SANACE PARAMA Činnost Parama poškodila životní prostředí nejen v areálu samotného závodu. Chemička totiž v minulosti rozvážela jedovaté odpady po celém okolí. Ekologické zátěže se vyskytují v obcích Hlavečník, Blato, Zdechovice, Časy a v areálu hospodářského střediska Kolín.

Ke kontaminaci půd a podzemních vod ropnými látkami došlo za více než 100 let provozu podniku, zejména po náletech v závěru druhé světové války. „Likvidace úložišť kyselinových pryskyřic, bělicích hlinek, zaolejovaných kalů, ropných odpadů z výroby asfaltů a kalů z nádrží vyžaduje finanční obnos v řádech stovek milionů korun,“ tvrdí mluvčí Parama Jana Iovlevová.

ODDALOVÁNÍ SE MŮŽE PRODRAŽIT

Vedení Parama nedávno požádalo pardubický magistrát o pomoc při jednáních se státními úředníky. „Budeme spolu s krajem interpelovat, aby ekologické zátěže nebrali na lehkou váhu a likvidace se co nejrychleji rozjela,“ uvedl primátor Jaroslav Deml. Společnost Paramo uzavřela s Fondem národního majetku smlouvu na sanace starých ekologických závazků už v roce 1994. „Tato smlouva řeší úhradu nákladů souvisejících se sanací starých ekologických zátěží s garanční částkou asi 1,2 miliardy korun,“ poznamenal radní Pardubického kraje pro životní prostředí Petr Šilar.

Závazek vyřešit tuto tíživou situaci mezitím přešel na ministerstvo financí. „I když společnost splnila veškeré podmínky, realizace je odkládána. Oddalovací taktika proces brzdí, práce se zdražují a původní příslib financí nemusí nakonec stačit. Proces výběrového řízení na dodavatele, které musí vypsat ministerstvo financí, je sám o sobě komplikovaný a hotový projekt ještě neznamená, že sanace začne,“ tvrdí Iovlevová.

Vybudovaná hydraulická ochrana podzemních vod sice z areálu nic nepustí, ale tento způsob sanace není údajně efektivní. Výsledky analýzy ekologických rizik zde vytypovaly dokonce čtyři ložiska významných zdrojů znečištění, která se musí odstranit. Poté bude za přijatelnějších nákladů ponechána i nadále funkční hydraulická ochrana podzemních vod. V loňském roce tak patřilo k prioritám dokončení druhé etapy sanace starých ekologických zátěží v Kolíně a pouze přípravné práce v hlavním areálu v Pardubicích.

Na průzkum a zpracování projektové dokumentace zásahu uzavřelo ministerstvo financí smlouvu s firmou Ekomonitor. V lokalitě Časy byla v roce 2005 přerušena výroba paliva a v současné době tam probíhají sanační čerpání a monitoring. Sanace bude pokračovat až podle výsledků dalšího průzkumu. Na zpracování zadávací dokumentace pro sanaci starých ekologických zátěží v Hlavečníku, Blatě a Zdechovicích vyhlásilo ministerstvo financí výběrové řízení.

ŠKODY MÁ ZAPLATIT KRAJ

Nepochopitelný kotrmelec udělali aktéři při řešení nebezpečné skládky u Lukavice na Chrudimsku. Ačkoli sem výrobní odpady vyváželo Paramo, k vyčištění místa se hlásí Pardubický kraj. Na náklady ve výši zhruba 100 milionů korun by měla přispět Evropská unie.

Ekologická zátěž zde leží už asi 40 let a rafinerie se k ní nehlásí. „Současný stav v Lukavici společnost Paramo nezpůsobila, takže se nebude na sanaci finančně podílet,“ říká mluvčí společnosti. V uzavřeném lomu jsou uloženy tisíce tun odpadů, které tam v 60. letech vyvážely obce i podniky z okolí. Pardubický kraj připravuje projekt na vytěžení skládky a její vyčištění od jedů. „Sanace skládky se však může prodražit. Záleží na tom, do jaké míry uložené odpady znečistily podzemní vody,“ upozorňuje krajský radní pro životní prostředí Petr Šilar. Ještě před dvěma roky přitom Pardubický kraj skládku za vážné nebezpečí nepovažoval. Kraj se musí o vyčištění skládky postarat sám, i když se ví, že jedním z podniků, který se tu zbavoval odpadů, byla pardubická rafinerie Paramo. „Dokazovat s odstupem několika desetiletí, kdo a co na skládku vyvezl, je ztráta času. Paramo mě potěší, když vyřeší ekologické problémy na svých pozemcích v Pardubicích,“ říká Šilar.

Pohnat případné viníky k odpovědnosti by zřejmě nebylo snadné. Paramo se hájí tím, že v době ukládání odpadů bylo vše legální.

HYDRAULICKÁ SPÁSA

Proti rozšíření znečištění mimo areály společnosti a k jejich sanaci provozují obě hospodářská střediska v Kolíně a v Pardubicích systém hydraulické ochrany podzemních vod. „Základním úkolem tohoto systému je vytvoření takových spádových poměrů podzemních vod, aby nemohlo dojít k šíření ropných látek mimo oblast jejich výskytu,“ vysvětluje Iovlevová.

Paramo podle ní přijímá i opatření kminimalizaci možnosti kontaminace horninového prostředí. Jedná se například o zabezpečená stáčecí místa pro železniční a automobilové cisterny, rekonstrukce skladových objektů v souladu s legislativními požadavky pro nakládání s ropnými látkami a údržbu zařízení, u kterých hrozí únik ropných látek do volného prostranství.

Vyčištění skládek pardubické rafinerie Paramo přijde na stovky milionů korun. Pokud mají škodliviny zmizet z lokalit poblíž lidského osídlení do dvou až pěti let, musí finančně pomoci stát.

|JAK SE DOSTAT K ZAKÁZKÁM Veřejné zakázky na odstraňování starých ekologických zátěží v rámci procesu privatizace podniků vyhlašuje ministerstvo financí podle zákona č. 137/2006 Sb. K informacím slouží společnostem Centrální adresa veřejných zakázek na www.mfcr.cz, kde je uveden též harmonogram jednotlivých projektů. Zakázky na škody způsobené sovětskou armádou vyhlašuje ministerstvo životního prostředí (www.env.cz), které též zveřejňuje podrobnosti o zátěžích na adrese http://sez.cenia.cz/mapmaker/sez/. |

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče