Vychovejte si vlastní zaměstnance

26. června 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
26. června 2006, 00:00

VZDĚLÁVÁNÍ Jednou z možností, jak si zajistit dostatek kvalifikovaných odborníků, je vlastní systém vzdělávání. Na společné výchově potenciálních zaměstnanců například již rok spolupracují společnosti Škoda a Robert Bosch. Automobilový průmysl sice táhne českou ekonomiku, ale patří zároveň mezi obory nejvíce ohrožené nedostatkem kvalifikovaných odborníků.

VZDĚLÁVÁNÍ Jednou z možností, jak si zajistit dostatek kvalifikovaných odborníků, je vlastní systém vzdělávání. Na společné výchově potenciálních zaměstnanců například již rok spolupracují společnosti Škoda a Robert Bosch.

Automobilový průmysl sice táhne českou ekonomiku, ale patří zároveň mezi obory nejvíce ohrožené nedostatkem kvalifikovaných odborníků. I když ani mezi vysokoškolsky vzdělanými pracovníky, zejména ve vývoji, není situace na trhu zrovna růžová, v opravnách je to ještě horší. Servis nových aut totiž vyžaduje znalost stále složitějších diagnostických přístrojů. „Nedostatek odborníků může být brzy vážným problémem,“ míní Martin Zettl, reprezentant firmy Robert Bosch. Právě proto se společnosti Škoda Auto a Robert Bosch dohodly na spolupráci při vychovávání nových odborníků.

ŠKOLENÍ PRO PEDAGOGY Během následujících tří let obě firmy v rámci šestitýdenních seminářů vyškolí 28 lektorů ze 14 odborných škol, ti se pak stanou školiteli dalších pedagogů ve svých regionech. A ti své zkušenosti předají budoucím automechanikům. Pedagogové se budou školit v novém školicím středisku Bosch, které sídlí v Praze na Libuši. „Dorost, který by měl aktuální odborné znalosti, na českém trhu chybí. Nám pak trvá minimálně tři roky, než si odborníky v konkrétním oboru sami vyškolíme. Přístroje naší firmy jsou navíc univerzální, takže informace, které vyškolení odborníci získají, je nelimitují v jejich uplatňování,“ tvrdí Werner Kirsch, vedoucí servisních služeb společnosti Robert Bosch. POUZE SLOVA CHVÁLY

Účastníci již zahájeného projektu školení si systém pochvalují. „Vítám každé nové školení a snažím se jich absolvovat co nejvíce. Vývoj jde rychle dopředu a vždy se dozvím něco nového. Je lepší vyzkoušet si novinky při praktické práci,“ říká Jan Vrána ze Střední školy - Centra odborné přípravy technické v Kroměříži.

„Dříve nám vystačila jen sada klíčů, dnes je to nepatrný zlomek z celé činnosti. Aby se mohlo auto úspěšně opravit, potřebujete k tomu kvalitní diagnostiku a musíte ji umět ovládat,“ dodává další z pedagogů Ján Lacko.

SPOLUPRÁCE SE VYPLATÍ Spolupráce se školami se průmyslovým firmám může vyplatit i z jiného hlediska. Mladí lidé mají většinou dobré nápady a často přijdou na netradiční způsob řešení, který otevírá výrobci nové možnosti. Řada firem má své projekty zaměřené na vyhledávání mladých talentovaných lidí. V tomto směru se ale firmy zaměřují hlavně na vysokoškoláky. Například dohoda strojírenského holdingu Vítkovice s ostravskou Vysokou školou báňskou nabízí studentům praxi přímo ve firmě, vybrané úspěšné absolventy firma zaměstná. Univerzitě přináší spolupráce zvýšení prestiže absolventů strojních oborů. „Zároveň je to šance pro další zkvalitnění přípravy studentů fakulty, aby co nejvíce vyhovovala potřebám plánovaného rozsáhlého rozvoje Vítkovic i dalších strojírenských firem v regionu,“ říká děkan strojní fakulty Petr Horyl. POMÁHÁ I PODNIKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Dalším řešením, jak pro firmu zajistit dostatek kvalifikovaných pracovníků, jsou různé formy podnikového vzdělávání zaměstnanců. To funguje v řadě firem, jmenovat je možné například již zmíněnou firmu Škoda Auto. „Poskytujeme poměrně vysokou jistotu zaměstnání a profesní perspektivy. Za to také něco požadujeme -například i vůli stále se vzdělávat,“ říká personální šéf automobilky Martin Jahn.

Perspektivně uvažující firma prý nemůže spoléhat na to, že jí pracovníky s potřebnou moderní kvalifikací vychová stát, musí se starat sama. Škoda Auto ročně dává na školení zaměstnanců 200 milionů korun. Loni nově zavedla programy pro management a zahájila e-learning. Vedle učňovských středisek provozuje i vlastní vysokou školu.

Právě v oblasti vzdělání se projevuje odpovědnost velké firmy. Škoda Auto totiž nepřipravuje specialisty jen pro sebe. Loni 97 absolventů vysoké školy získalo titul bakalář, přitom jen necelá polovina z nich nastoupila do automobilky. Třetina pokračuje ve studiu na dalších vysokých školách, další absolventy zaměstnaly jiné firmy. *

V BUDOUCNU NEJMÉNĚ ŽÁDANÉ PROFESE

ekonom, účetní, sekretářka, asistentka

švadlena, šička, pletař, krejčí

chovatel hospodářských zvířat, pěstitel

Pramen: Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít