Vybírat se vyplatí

17. září 2007, 10:50 - Tomáš Skřivánek
17. září 2007, 10:50

V rozsahu asistenčních služeb jsou značné rozdíly

Záleží samozřejmě na tom, jakým automobilem jezdíte, lze ale odhadnout, že za havarijní pojistku a povinné ručení dohromady zaplatíte minimálně deset tisíc korun ročně. To už je docela vysoká částka, za kterou máte nárok požadovat kvalitní služby a k nim i něco navíc. Pojištění automobilu, to dávno není jen povinné ručení a havarijní pojistka, ale také pojištění čelního skla či spolucestujících, asistenční služby, bonusy, krytí nákladů na právní pomoc v případě havárie, slevy na jiných druzích pojištění, úvěrové karty a mnohé další. Pojistky stále více připomínají švédský stůl, ze kterého si vyberete jen to, na co máte chuť či co se vám zrovna hodí. Úvaze, kterou havarijní pojistku zvolit, by mělo předcházet rozhodnutí, zda chcete pojistku na takzvanou novou nebo časovou hodnotu. V případě volby první varianty dostanete při nehodě nebo krádeži zaplaceno tolik, kolik by stálo pořízení nového vozu. Naproti tomu časová hodnota počítá s opotřebením a vyplacenu dostanete maximálně částku, která odpovídá aktuální tržní ceně automobilu. Pokud jste si koupili ojetinu starší pěti let, doporučuji vám spíše druhou, cenově příznivější variantu, pokud vůz ještě září novotou, nepokoušejte raději osud a vyberte si pojištění na novou hodnotu.

Další kritéria?

Určitě velikost pojišťovny - mezi ní, počtem jejích likvidátorů a smluvních partnerů existuje přímá úměra. U menších pojišťoven se vám může lehce stát, že na likvidátora budete čekat celé týdny, protože jich mají málo. Do doby, než si likvidátor vůz prohlédne, nemůžete začít s opravou, pojišťovna by vám ji neproplatila. V případě malého počtu smluvních partnerů se vám zase může stát, že kvůli opravě budete muset nejprve sáhnout do své kapsy a až následně nárokovat proplacení faktur na pojišťovně. Zvláště u zahraničních vozů se může cena i zdánlivě drobné opravy vyšplhat na desítky tisíc korun a není příjemné platit je ze svého.

Nepodceňujte asistenční služby.

Uvítáte je v případě, že nemůžete dojet do cíle cesty. Jejich součástí je zprostředkování a úhrada práce mechanika, odtažení nepojízdného vozidla do autorizovaného servisu, krytí nákladů na dopravu cestujících a zavazadel do místa bydliště, ubytování v místě opravy, převoz nepojízdného vozidla ze zahraničí do značkového servisu v ČR, půjčka peněz a další služby.
Před cestou je vždy dobré prostudovat, které služby konkrétně vaše pojistná smlouva obsahuje a které už ne. Nabídka pojišťoven se totiž značně liší, vždy však můžete počítat minimálně s příjezdem asistenční služby. Je velký rozdíl, zda vám pojišťovna například zajistí odtah auta do 50 km, do 500 km nebo třeba do 60 eur či 10 000 Kč. Limity asistence se většinou vztahují na každou pojistnou událost zvlášť, odtah vozidla tedy můžete využít třeba i třikrát po sobě. Ročním limitem je však pojistná částka, v jednom roce vám pojišťovna z jedné nebo více škod nevyplatí více, než je pojistná částka vozidla. Pokud jde o havárii, limit se vztahuje k jedné pojistné události a není časově omezen.

Vystačím si jen s povinným ručením?

Většina pojišťovacích domů poskytuje stejný servis, ať máte uzavřeno povinné ručení nebo i havarijní pojištění. Některé z nich, například Allianz, ČSOB Pojišťovna a Česká podnikatelská pojišťovna, limity sčítají. Pokud vyrážíte do zahraničí jen s povinným ručením k vašemu autu, postará se o vás pojišťovna jen v případě, že nehodu sami nezpůsobíte, ale stanete se její obětí. Sjednáte-li si k tomu havarijní pojištění, máte nárok na asistenci i v případě, když nehodu zaviníte sami.
Zatímco některé pojišťovny mají podobný rozsah služeb pro případ havárie i poruchy v základní nabídce, u jiných si za něj musíte připlatit. Pocit jistoty na cestách ale za pár desítek minut věnovaných porovnání nabídek pojišťoven určitě stojí.

tabulka Sedm dobrých rad Nezapomeňte: 1. Uzavřít pojistnou smlouvu a zaplatit pojistné nebo dohodnutou část do 31. 12.
2. Nechat si podrobně vysvětlit podmínky pojištění, jeho rozsah a především takzvané výluky (tedy za jakých okolností za vás pojišťovna škodu nezaplatí)
3. Velmi pečlivě si nechat vysvětlit systém bonus-malus, kterým pojišťovna odměňuje dobré řidiče a trestá ty, kteří způsobili více nehod
4. Ověřit si, že agent opravdu zastupuje pojišťovnu a že účet, na který máte poslat peníze, skutečně patří pojišťovně (stačí například zdarma zavolat na zelenou linku pojišťovny); s výjimkou poboček pojišťovny nikdy neplaťte v hotovosti
5. Mít u sebe vždy doklad o pojištění, který vám pojišťovna musí vystavit okamžitě po uzavření pojistné smlouvy; nespoléhejte se na zaslání dokladů poštou
6. Způsobíte-li nehodu, oznámit ji bez zbytečných odkladů pojišťovně
7. Co nejrychleji pojišťovnu informovat o všech důležitých změnách (bydliště, jména, majitele vozidla a podobně)

Pramen: www.penize.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče