Menu Zavřít

Vyberte si mobilního operátora

10. 10. 2005
Autor: Euro.cz

PŘENOSITELNOST ČÍSLA Od poloviny ledna bude moci skoro každý změnit mobilního operátora a ponechat si přitom své číslo. Firmám se otevírá cesta jak ušetřit nebo vylepšit jejich mobilní telefonování i bez zvýšení nákladů za nové hlavičkové papíry nebo vizitky. Změna mobilního operátora už nebude muset majitele telefonu trápit.

PŘENOSITELNOST ČÍSLA Od poloviny ledna bude moci skoro každý změnit mobilního operátora a ponechat si přitom své číslo. Firmám se otevírá cesta jak ušetřit nebo vylepšit jejich mobilní telefonování i bez zvýšení nákladů za nové hlavičkové papíry nebo vizitky. Změna mobilního operátora už nebude muset majitele telefonu trápit. Mobilní číslo mu totiž může zůstat už navždy, pokud bude chtít a dodrží zákonné podmínky. To platí samozřejmě jak pro právnické, tak i pro fyzické osoby. Umožňuje to zákon o elektronických komunikacích, který operátorům nařizuje zavedení přenositelnosti čísla. Dohled nad přenositelností má Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který rozhodl, že tak musí operátoři učinit k 15. lednu. UŠETŘÍTE NA VIZITKÁCH V praxi to znamená, že od tohoto data můžete odejít od svého mobilního operátora k jinému a vzít si s sebou mobilní číslo. Nezmění se ani jeho předvolba. Stále vám zůstane třeba 602 XXX XXX, i když už budete nadále platit faktury například Oskarovi. Firmám samozřejmě taková vymoženost ušetří řadu potíží. Pokud jejich operátor nenabízí přesně takovou službu, jakou chtějí, nemá kvalitní signál tam, kde se jejich zaměstnanci pohybují, nebo se jim zdá příliš drahý, případně jim neposkytuje kvalitní servis, potřebují změnu. S tou ale byla řada potíží - od nových telefonních čísel až po nezbytnou kompletní změnu všech materiálů, jako jsou vizitky, obálky, hlavičkové papíry. Firmy tak byly v pasti, protože nemohly změnit operátora, který jim ale nevyhovoval. Od 15. ledna už stačí jen zrušit smlouvu u jednoho operátora a podepsat ji u druhého, ať jde o fyzickou nebo právnickou osobu. S jedinou výjimkou. A to jsou případy, kdy zájemce o změnu operátora má stále platný závazek u původního mobilního operátora. Typickým příkladem jsou smlouvy paušálních zákazníků s úpisem na dva roky. Klient výměnou za slib setrvání u operátora po dobu dvou let získává na oplátku levnější volání a další výhody, jako třeba nákup telefonního přístroje za zvýhodněnou cenu. V původním pokynu ČTÚ bylo, že svobodně přecházet může kdokoliv. To ale napadl T-Mobile s tím, že klienti by nejprve měli splnit své závazky u původního operátora. Nejvyšší správní soud pak rozhodl, že námitka T-Mobile je oprávněná. Firmě by to přineslo ztráty, protože klienti se smlouvami na dobu určitou dostávají výhodnější tarify i telefony. SPLŇTE ZÁVAZKY, PAK ODEJDĚTE**

Přestože soud rozhodoval pouze o stížnosti T-Mobile, jeho verdikt je samozřejmě závazný i pro klienty ostatních operátorů. Vždy je zkrátka nutné splnit závazky u jednoho operátora a pak přejít k tomu druhému. Eurotel i T-Mobile si rozhodnutí soudu pochvalují. Oskar je naopak nespokojen. K problému se vyjádřil i majitel Oskara, telekomunikační skupina Vodafone. Její generální ředitel Arun Sarin, který zavítal na krátkou návštěvu do Prahy, prohlásil, že konkurenti dělají s přenositelností zbytečné drahoty. „Klienti by měli mít možnost volně přecházet kamkoliv a kdykoliv,“ řekl Sarin.

BRAND24

Někteří mobilní operátoři už rozjeli nové marketingové akce s cílem nalákat na termínovanou smlouvu řadu nových oveček. Předhánějí se v rozdávání volných minut, ať už o víkendu nebo do vlastní sítě. Ale získání výhody je podmíněno uzavřením smlouvy na delší dobu.

Náklady na přípravu svých sítí na přenositelnost čísla zatím ještě mobilní operátoři nezveřejnili. Již dříve ale odhadovali, že je to vyjde na stovky milionů korun.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).