Menu Zavřít

Výběr peněz v obchodech expanduje

11. 6. 2007
Autor: Euro.cz

CASHBACK Cashback začala jako první nabízet banka ČSOB v obchodní síti Ahold. V červnu se přidá ještě Česká spořitelna. Ta chce ve spolupráci s MasterCard a Visa tuto službu zpřístupnit všem držitelům platebních karet v Česku. A to bez ohledu na banku, jež kartu vydala.

CASHBACK Cashback začala jako první nabízet banka ČSOB v obchodní síti Ahold. V červnu se přidá ještě Česká spořitelna. Ta chce ve spolupráci s MasterCard a Visa tuto službu zpřístupnit všem držitelům platebních karet v Česku. A to bez ohledu na banku, jež kartu vydala.

Cashback, tedy možnost výběru hotovosti v obchodě při platbě nákupu kartou, je rozšířený a velmi populární ve většině vyspělých zemí. Například ve Velké Británii funguje už téměř dvacet let.

Popularitu služby ilustruje například průzkum provedený ve Spojených státech. Podle něj využívá cashback více než polovina majitelů debetních karet. Ti si na službu zvykli tak, že by je podle průzkumu její zrušení ze strany banky dokonce vedlo k přechodu ke konkurenci.

V České republice je však cashback doposud v plenkách. Poskytují jej pouze ČSOB společně s Poštovní spořitelnou v síti prodejen Ahold a v poněkud netypické formě i řetězec prodejen s elektronikou Datart. Nyní se však začíná blýskat na lepší časy. Česká spořitelna ve spolupráci s vydavateli bankovních karet MasterCard a Visa během června zprovozní „univerzální“ cashback, který budou moci využít všichni držitelé platebních karet od kterékoli banky. Tím dojde k masivnímu rozšíření služby mezi statisíce dalších zákazníků. Ostatní banky plánují začít s cashbackem na konci letošního, případně na začátku příštího roku.

VÝBĚR ZA ČTYŘI KORUNY

Cashback České spořitelny se od doposud fungující služby ČSOB liší v jedné zásadní věci. Spořitelna totiž neomezí výběry při platbách kartou pouze na své klienty. Má to jedinou podmínku -zákazníkovi to musí povolit banka, která kartu vydala. Proto musela Česká spořitelna provést certifikaci s kartovými asociacemi MasterCard a Visa.

Zavedení služby také vyžadovalo úpravy systémů kartového centra. „Systémy jsou na to připraveny. Aby klient mohl tuto službu využít, musí být připraven i obchodník,“ vysvětluje Kristýna Havligerová z České spořitelny. Proto banka v červnu podepíše smlouvy s několika obchodníky a bude u nich nabízet cashback v pilotním provozu. „Po jeho skončení by se pak měla síť obchodníků nabízejících cashback postupně rozvíjet,“ dodává Havligerová.

Za jeden výběr zákazník zaplatí čtyři koruny. To je o dvě koruny méně než z bankomatu spořitelny. Další podmínkou pro výběr hotovosti bude celková cena nákupu - minimálně 300 korun. Zákazník si pak bude moci vybrat až 1500 korun.

OSTATNÍ VYČKÁVAJÍ

Spuštění cashbacku plánuje podle mluvčí Petry Kopecké i HVB Bank společně s Živnostenskou bankou, s níž fúzuje. Termín je stanoven na jaro příštího roku. V kterých obchodech bude možné cashback využít ani další detaily však zatím banka nechce zveřejňovat. Kopecká pouze připouští, že záměrem banky je poskytnout službu na platebních terminálech HVB nejen klientům vlastním, ale i jiných bank.

„Službu považujeme za zajímavou a chceme ji klientům nabídnout. V současné době však věnujeme maximální pozornost fúzi HVB Bank a Živnostenské banky,“ vysvětluje Kopecká zpoždění. Snahou banky je přitom nejen spolupráce s velkými obchodními řetězci, ale i s menšími obchodníky. Další z významných bank v tuzemsku, Komerční banka, chystá spuštění služby cashback na poslední čtvrtletí letošního roku, nejpozději na počátek roku 2008. Stejně jako HVB Bank se ani Komerční banka nechce soustředit pouze na velké řetězce. „Nevyhýbáme se provozování dané služby i s menšími či středními obchodníky, kteří provozují akceptaci platebních karet přes platební terminál,“ tvrdí Zuzana Čepelková z tiskového oddělení Komerční banky. Také cashback tohoto bankovního domu bude umožňovat výběr do 1500 korun při nákupu v ceně nad 300 korun.

Poněkud jiná situace je u Raiffeisenbank. Ta je totiž připravena spustit cashback prakticky okamžitě, ale prozatím nemá kde. „Nemáme žádné vlastní terminály u obchodníků. Musíme tedy vyčkat, až jiné banky umožní využívat cashback u jejich obchodníků i klientům ostatních bank,“ vysvětluje mluvčí banky Tomáš Kofroň. Podle něj už Raiffeisenbank situaci řeší na půdě bankovní i karetní asociace a snaží se tak najít prostor pro zapojení dalších bank bez vlastních terminálů do systému.

VYDAVATELÉ KARET JSOU PŘIPRAVENI

„Zavedení cashbacku v České republice je dlouhodobý projekt, na němž MasterCard spolupracuje se všemi českými bankami několik let,“ tvrdí Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko. Ze strany MasterCard je podle něj vše připraveno pro spuštění služby i na platebních terminálech dalších bank. Implementační proces služby byl zahájen loni s přibližně polovinou z nich. „Konkrétní termín spuštění už opravdu záleží na jednotlivých bankách,“ dodává Čarný.

Cashback České spořitelny bude podle Čarného první obdobnou službou nejen v České republice, ale i v celé Evropě. „Unikátnost řešení České spořitelny spočívá nejen v tom, že je celoplošné, ale že bude služba nabídnuta jak všem držitelům debetních karet, tak poprvé také všem držitelům karet kreditních. Těch už je podle kvalifikovaných odhadů v České republice 2,5 milionu,“ vysvětluje Čarný. Pilotní provoz cashbacku i pro majitele kreditních karet odstartuje podle Čarného vedle Česka také v dalších dvou evropských zemích.

Připravena na spuštění výběrů hotovosti při nákupech je i další „karetní“ společnost Visa. Ta oznámila dohodu s bankami na poskytování této služby dokonce již v loňském červnu. Podobně jako u MasterCard by přitom cashback měl být dostupný všem tuzemským držitelům Visa karet nezávisle na tom, která banka kartu vydala.

TAKÉ V MALÝCH OBCHODECH

Poskytování služby cashback nebude podle vyjádření Profitem oslovených bank omezeno na velké obchodní řetězce. Všechny banky jsou ochotny spolupracovat i s menšími obchodníky. Základním předpokladem pro poskytování této služby bude pro ně přítomnost platebního terminálu v obchodě. Vše ostatní pak záleží na dohodě s bankou, která terminál provozuje.

Mnohem méně sdílné jsou však banky při dotazu na výši nákladů, které s sebou poskytování cashbacku pro obchodníka přinese. „Tyto interní informace banka neuvádí,“ zní nejčastější odpověď. Zveřejnit náklady na službu nechce ani jediný dosavadní provozovatel z řad obchodníků, firma Ahold.

V DATARTU I AHOLDU SE SLUŽBA OSVĚDČILA

Doposud v Česku fungují dvě na sobě nezávislé služby cashback.

Jednu nabízí ČSOB a Poštovní spořitelna v síti obchodů Ahold (Hypernova a Albert), druhou pak řetězec elektroprodejen Datart. V Aholdu je však omezen pouze pro klienty výše zmiňovaných bank při nákupu nad 300 korun. Zákazník přitom může vybrat od 100 do 1500 korun.

Atypický je cashback v Datartu.

Možnost vybrat si na pokladně peníze v hotovosti umožňuje řetězec pouze majitelům jeho úvěrových Datart karet. Výběr přitom není vázán na nákup a zákazník si může vybrat od 200 do 5000 korun.

Podle ředitele služeb Datartu Luďka Švejdy se služba osvědčila a je zákazníky hojně využívána.

„Průměrná částka výběru přesahuje 2500 korun,“ tvrdí Švejda. Zákazníci podle něj často využívají právě výběry bez nutnosti nákupu.

Oblibu si postupně nová služba získala i mezi zákazníky Hypernovy a Alberta. Podle mluvčího Aholdu Libora Kytýra denně výběru v hotovosti na pokladnách obchodů společnosti využije průměrně 200 lidí.

„Nejvíce výběrů cashback registrujeme v Hypernovách v Praze a vybraná částka se pohybuje v průměru kolem 1200 korun,“ upřesňuje Kytýr.

Úspěch cashbacku potvrzuje i ředitel útvaru Karty ČSOB Pavel Prokop. „Zákazníci si na novou službu již zvykli a nyní ji využívají každodenně,“ tvrdí Prokop.

Vzhledem k úspěšnosti služby plánují jak Ahold, tak Datart její rozšíření i na další klienty.

Podle Švejdy už Datart vede jednání s partnery. Umožnit výběry na pokladnách širšímu okruhu lidí hodlá i Ahold. „Službu jsme technicky připraveni poskytovat i dalším finančním institucím v Česku,“ říká Libor Kytýr.

Nejprve však podle něj musí dojít k dohodě těchto dalších institucí s ČSOB. Ta totiž v síti prodejen Ahold provozuje platební terminály.

CONTENT24

CASHBACK V ČESKU Srpen 2006 - službu začíná nabízet majitelům svých úvěrových karet obchodní řetězec Datart Říjen 2006 - zahájen pilotní provoz ČSOB a Poštovní spořitelny v síti Ahold Listopad 2006 - ČSOB a Poštovní spořitelna zpřístupňují cashback všem klientům Červen 2007 - Česká spořitelna spouští službu pro všechny držitele karet v Česku Zima 2007 - cashback má spustit Komerční banka Jaro 2008 - službu má nabídnout HVB Bank | TIP PRO PODNIKATELE Potřebuje se vaše firma lépe prezentovat? Bez ohledu na velikost firmy představuje firemní web a e-mail základní nástroje pro profesionální komunikaci se zákazníky. Díky systému SBS 2003 R2 Premium Edition dokážete hostovat vlastní webové stránky společnosti a poskytovat spolehlivé e-mailové služby, což vám dává přímou kontrolu nad tím, jak se společnost prezentuje navenek. Díky webu společnosti můžete zajistit, aby byly vaše informace snadno k dispozici širšímu okruhu uživatelů. Všichni uživatelé připojení k internetu mohou vidět, co může vaše společnost nabídnout, což je nenákladný způsob, jak zajišťovat nonstop služby a přilákat nové zákazníky. Pomocí dobře navrženého webu dokážete udělat dobrý první dojem. Právě systém SBS 2003 R2 vám může pomoci vytvořit tuto profesionální image. Potřebujete nástroje pro řízení vztahů?**

Systém SBS 2003 R2 umožňuje používat výkonné podnikové aplikace, včetně účetních programů a softwaru, jako je například Microsoft Dynamics CRM, které vám umožní sledovat potenciální zákazníky, prodejní příležitosti a data zákazníků pro snadnou správu a převádění prodejních příležitostí v rámci celého prodejního cyklu. Více informací na www.svetbezstresu.cz

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).