Vůně jako vábnička

29. září 2003, 00:00 - KAROLINA KAMBERSKÁ - styl@profit.cz
29. září 2003, 00:00

POKUD JSTE MAJITELEM OBCHODU ČI OBCHŮDKU, ASI UŽ DOBŘE VÍTE, ŽE ÚSPĚCHU NAPOMÁHÁ NEJEN KVALITNÍ A CENOVĚ DOSTUPNÉ ZBOŽÍ, ALE I ATMOSFÉRA PRODEJNY. JEDNU MOŽNOST, JAK PRO DEJNU "ZŮTULNIT", NEVYU ŽÍVÁME PŘÍLIŠ ČASTO - LÁ KAT ZÁKAZNÍKY NA KRÁS NOU VŮNI.

Nenápadný způsob jak zákazníka „chytit drápkem“

Možná vám to připadá zbytečné - vůni nevidíme a mnohdy si ji ani neuvědomíme. Jenže i kdyby tomu tak bylo, její podvědomé působení je jednoznačné - „sem se chci vrátit“. Jistě si vybavíte alespoň jeden obchůdek, který jste navštívili, a hned u dveří vás zaplavila vůně. Pocit, že ulici necháváte za zavřenými dveřmi a jste v jiném, hezčím světě, je v takových chvílích skoro hmatatelný. Bývají to obchůdky s kořením, bylinami, čaji, které nás tak silně zatáhnou do své atmosféry a donutí nás zdržet se o chvilku déle, všechno si v klidu prohlédnout a koupit alespoň tu keramickou ozdůbku do květináče. Není důvod, proč jejich taktiku nepoužít i jinde. Vůně majoránky by při prodeji autodoplňků asi nebyla to pravé - ale možností jsou stovky.

ČISTÝ NOS

Hned na začátek je ovšem třeba říci, že jsou i prodejny, do kterých se přidávání dalších vůní vůbec nehodí a může se vám naopak vymstít - jsou to drogerie a parfumerie. Vůně je důležitou součástí výrobků, které se zde prodávají, a tak zákaznice potřebuje mít na jejich výběr „čistý nos“. Obecným pravidlem je, že vůně by měla být pouze na pozadí atmosféry prodejny, protože lidé přicházejí za zbožím, nikoliv za vůní. Nové knihy i nové kabelky mají svou specifickou vůni, která je příjemná, a vámi vybraný éterický olej by ji měl pouze podtrhnout a dobarvit, nikoliv úplně přebít. V následujícím přehledu uvádíme několik běžných typů obchodů, a k nim vůni, která by podle nás dokázala vhodně „dobarvit“ jejich atmosféru.

POTRAVINY

Prodáváte-li lahůdky, mělo by být vaším cílem povzbudit u zákazníků chuť k jídlu. Existují éterické oleje, které prokazatelně zvyšují tvorbu slin v ústech - to je pro váš účel ideální, ne? Jsou to rozmarýna, hřebíček a máta. Ani s nimi to však nesmíte přehánět z podobného důvodu, jako u prodeje kosmetiky - vůně interiéru vašeho obchodu by neměla přetloukat přirozenou vůni potravin, které prodáváte. Zvláště evidentní je to v pekárnách. Pokud pečivo dopékáte či dokonce pečete přímo na místě, jeho vůně zcela stačí, aby vyvolala ten správný efekt. Je ale možné, že pečivo dovážíte do prodejny už upečené, v tom případě jeho vůně už nebude tak intenzivní. Pak zkuste hřebíček nebo skořici. Možná vás napadne i použití vanilky, ta přece také patří k iluzi „domácího pečení“, kterou by každá pekárna měla tak trochu vyvolávat. Ale pozor, její sladká vůně není každému milá, zvláště na muže často působí až nepříjemně.

OBLEČENÍ A DOPLŇKY

V obchodech s módou a módními doplňky by mělo být naším cílem vyvolat pocit luxusu, výjimečnosti a čistoty. Ideální bude aromatický olej z růže, levandule či jasmínu - právě toto jsou navíc vůně, které jsou obecně přijatelné a najde se jen málo lidí, na které by nepůsobily pozitivně. Jsou ideální pro butiky s elegantním zbožím. Naopak pokud se zaměřujete na oblečení sportovní či vůbec na sportovní potřeby, zvolte oleje citrusové. Na trhu je jich velký výběr, a všechny působí optimisticky a temperamentně.

POTŘEBY PRO DOMÁCNOST

Ať už prodáváte uměleckou keramiku nebo plastikové dózy (nebo všechno najednou), měli byste zvolit vůni, která bude vzbuzovat dojem čistoty a útulnosti zároveň. Doporučujeme především oleje bylinkové, ideální je například meduňka, se svou lehce citronovou vůní, levandule či máta. Při prodeji luxusního porcelánu je skvělou volbou nerol (olej z pomerančových květů) - je velmi jemný, luxusní a příjemný. S křehkými hrníčky bude vytvářet dokonalou harmonii.

KNIHKUPECTVÍ

Knihkupectví by mělo být malým rájem uprostřed města - tak jako večer utíkáme do jiného světa, když se začteme do knihy, mohli bychom se přes den schovat do knihkupectví. Dobře to vědí knihkupci, kteří ze svého obchůdku vytvářejí místo i pro neformální posezení, s rozestavěnými křesílky mezi policemi a příjemným světlem - zkrátka pravý opak sterilních obchodů bez nápadu. K tomuto pojetí patří i vůně, která návštěvníky také uvolní. Zkuste ylang-ylang, nebo santálové dřevo.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče