Vstup do Unie zřejmě zostří konkurenci v dopravě

03. května 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
03. května 2004, 00:00

PŘEPRAVNÍ NÁKLADY BY SE MĚLY SNIŽOVAT Po vstupu Česka do EU se pravděpodobně ještě přitvrdí již poměrně velká konkurence v oblasti silniční přepravy. Většímu tlaku cizích dopravců budou muset odolávat i České dráhy. Konkurence by mohla přinést snížení přepravních nákladů. Jen malé změny se očekávají v letecké přepravě.

PŘEPRAVNÍ NÁKLADY BY SE MĚLY SNIŽOVAT

Po vstupu Česka do EU se pravděpodobně ještě přitvrdí již poměrně velká konkurence v oblasti silniční přepravy. Většímu tlaku cizích dopravců budou muset odolávat i České dráhy. Konkurence by mohla přinést snížení přepravních nákladů. Jen malé změny se očekávají v letecké přepravě.

Podle údajů ministerstva dopravy projíždí ročně přes hranice ČR necelých sedm milionů nákladních automobilů. Po vstupu do EU by to prý mohlo být až o milion více. Větší konkurenci přitom dopravci neočekávají ze západní Evropy, ale naopak z Evropy východní. Výhodou firem Východu bude zejména levnější pracovní síla. „Dopravní společnosti zejména z Pobaltí či Polska zcela jistě využijí otevření hranic k expanzi na český trh,“ tvrdí mluvčí Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

POVINNÉ EUROLICENCE Dopravci nebudou pro cesty do zemí Unie potřebovat nedostatková vstupní povolení. Nahradí je dohromady eurolicence. „Ty opravňují k provádění bilaterálních, tranzitních či třetizemních přeprav na území členských států EU,“ říká Ladislav Němec z odboru silniční dopravy ministerstva dopravy. K získání licence je nutné mít koncesi pro mezinárodní silniční dopravu a prokázat odbornou i finanční způsobilost. Povinnost vlastnit povolení se vztahuje až na výjimky na všechny dopravce, firmy přepravující vlastní výrobky ho potřebovat nebudou. Licenci nepotřebují ani vozidla do celkové hmotnosti šesti tun. „Důležité je zdůraznit, že eurolicence musí mít i ti, kteří zatím žádná zahraniční vstupní povolení nepotřebovali, tedy například dopravci zajišťující přepravu na Slovensko,“ připomněl Němec. Ještě několik let po vstupu ČR do EU nebude možné volné podnikání českých dopravních firem v zemích Unie, což se týká zejména sousedního Německa. ŽELEZNICI SVÍTÁ NA LEPŠÍ ČASY Na lepší časy pod evropskou vlajkou svítá české železnici. EU totiž prosazuje cestu vyrovnání vstupních nákladů jednotlivých druhů přepravy a vzhledem k zahlcenosti evropských silnic hodlá výrazně preferovat železnici. Od roku 2005 má být ve všech zemích EU jednotný systém zpoplatnění silniční dopravy, což by také mělo pomoci železnici. Na druhou stranu se České dráhy obávají západoevropské konkurence, za kterou zatím, zejména pokud jde o technické vybavení, stále zaostávají. Proto také vedení ČD chce do roku 2005 založit svou dceřinou společnost ČD Cargo, která by se ucházela v rámci další mezinárodní spolupráce o zakázky v nákladní železniční dopravě v celé Evropě, zejména však směrem na východ a na Balkán. Nejbližším partnerem ČD v této spolupráci by pak měly být slovenské železnice. Generální ředitel ČD Petr Kousal však nevylučuje partnerství ani s nějakou zavedenou západoevropskou železniční společností. Rozvoj železniční přepravy je také nutný pro rozvoj kombinované dopravy, která v současné době tak trochu živoří na okraji zájmu. Podle předsedy sekce kombinované dopravy Svazu dopravy ČR Jiřího Samka by si příslušná infrastruktura zasloužila stejné investice, jaké jdou do železnice a silnic. „Po vstupu do Evropské unie by mělo dojít k zatraktivnění železniční a tedy i kombinované dopravy,“ domnívá se Samek. VĚTŠÍ KONKURENCE SNÍŽÍ CENU Větší soutěž na trhu by se podle ministra dopravy Milana Šimonovského měla projevit v nižších cenách. „Konkurence se například výrazně projevila v letecké dopravě, kde nízkonákladoví dopravci stlačili ceny letenek výrazně dolů,“ řekl ministr. Stejný vývoj se očekává i v cenách za dopravu silniční a železniční. Šimonovský ale zároveň poněkud ochlazuje naděje, že se přepravní ceny sníží hned po vstupu do EU. „Jednotlivé oblasti dopravy se budou zahraniční konkurenci otevírat postupně,“ připomíná. Například na silnici dojde k liberalizaci hned po vstupu, na železnici ale až v roce 2008. Letecké firmy si od vstupu republiky do Unie slibují především to, že jim evropské orgány pomohou jednat s jejich partnery v Rusku či Číně. Právě na složitost jednání o vzniku nových destinací pro České aerolinie směrem na východ upozornil nedávno prezident této firmy Jaroslav Tvrdík. 1992 - začala modernizace I. a II. mezinárodního železničního koridoru únor 2003 - vláda přijala Operační program Infrastruktura v návaznosti na požadavky EU duben 2003 - ministr dopravy Milan Šimonovský poprvé přišel s myšlenkou zavedení elektronického mýtného, které by měly v budoucnu uplatňovat všechny země EU červen 2003 - začala výstavba ruzyňského Terminálu Sever 2, který bude odbavovat cestující z a do zemí EU prosinec 2003** - začala výstavba posledního úseku dálnice D5, která v budoucnu napojí české dálnice na dálnice sousedního Německa a dalších zemí

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče