Article, show

Vstup do Unie ceny nezvýšil

28. června 2004, 00:00 - JAN NOVÁČEK
28. června 2004, 00:00

EVROPSKÁ UNIE Černé brýle se však v mnoha případech přebarvily, i na růžové. Obavy ze zrušení odpočtu DPH se ukázaly jako liché a ani s daněmi to není tak horké. Zvýšení sazby DPH z pěti na devatenáct procent se totiž týkalo jen jedné složky, z níž se skládá leasingová splátka - z takzvané finanční služby.

EVROPSKÁ UNIE

Černé brýle se však v mnoha případech přebarvily, i na růžové. Obavy ze zrušení odpočtu DPH se ukázaly jako liché a ani s daněmi to není tak horké. Zvýšení sazby DPH z pěti na devatenáct procent se totiž týkalo jen jedné složky, z níž se skládá leasingová splátka - z takzvané finanční služby. Jedná se o úroky z půjčky nebo chcete-li, o navýšení. Druhá složka - samotná cena výrobku financovaného na leasing se dokonce snížila, protože základní sazba DPH poklesla z 22 na 19 procent. Ani ten, kdo si nemůže odečíst DPH, tak nebude škodný. Konečný dopad sice záleží samozřejmě na konkrétním případu - délce splácení, navýšení, pořizovací ceně a podobně, ale ve výsledku prakticky nula od nuly pojde. O co se daň navýší u úroků, o to může klesnout u kupní ceny. Krátkodobý leasing může být dokonce ještě levnější než před daňovými změnami.

PRYČ S AKONTACÍ

Zásadnější změnou bude vymizení pojmu akontace. S ním se právě kvůli daňové novele ve slovníku leasingovek nesetkáme. Podle nových norem by totiž musela být akontace zatížena daní z přidané hodnoty, a proto ji v nabídkách nahradí navýšená splátka nebo jiný termín. Leasingové společnosti kvůli snížení daňového břemene budou využívat mnohem častěji spotřebitelských úvěrů. Pro ty, co si nemohou odečíst DPH, ze stejných důvodů bude daleko méně výhodný tzv. splátkový prodej. Pro podnikatele získá díky daňovým výhodám na lesku tzv. operativní leasing. Ten sice počítá s tím, že auto nebo jiné zboží zůstane v majetku leasingové společnosti, ale to se může po skončení leasingu změnit. Některým firmám může tento produkt vyhovovat i proto, že nemají potřebu vlastnit automobil nebo stroj, stačí když ho budou využívat. Po skončení leasingu pak uzavřou smlouvu na modernější výrobek. Splátky za operativní leasing jsou navíc nižší než za finanční, na jehož konci je automatický převod vlastnictví za zůstatkovou cenu. Se změnami v daních si nemusí lámat hlavu ti, co uvažují o leasingu strojů, zařízení, technologií, nemovitostí nebo nákladních automobilů. Pro podnikatele zůstává například výhoda zrychleného odepisování do nákladů a daňové změny se jich rovněž nedotknou, protože si DPH odečítají stejně jako v minulosti. Pozitivem všech změn je i skutečnost, že smlouvy uzavřené před prvním květnem zůstávají platné tak, jak byly podepsány. Nikdo, kdo splácí již delší dobu, nemusí pátrat, co pro něj novinky znamenají. Pro ty nové jsou šachy ve zdanění impulzem pro to, aby se co nejrychleji zorientovali na novém hřišti a našli si ten produkt, který nejvíc sedí jejich potřebám. Opět je tedy nutné vyřešit otázku, zda zvolit úvěr, splátkový prodej nebo leasing s ohledem na nová pravidla. V žádném případě by nové mantinely neměly znamenat samy o sobě zabrždění leasingového trhu jako celku.

DVOJÍ ZDANĚNÍ TRVÁ

Po vstupu do EU by naopak na zdejším trhu mohli přibýt noví hráči. Pro západoevropské leasingové společnosti totiž náš vstup do U nie znamená, že nemusí v tuzemsku zakládat dceřiné společnosti a mohou kdykoliv přijít s nabídkou svých služeb. Většina významných leasingovek působících v Evropské unii sice už u nás je, ale ty nově příchozí by mohly jejich nabídku ještě o něco obohatit. Podnětem pro malou bouři v tomto sektoru by mohl být i příchod subjektů, které již využívají v EU všech výhod, jež leasing nabízí. A to i těch produktů, které by snad v tuzemsku chyběly. To se týká například leasingu nemovitostí, který byl u nás zatím ve srovnání s EU téměř v plenkách. Hlavní překážka - dvojí zdanění při převodu nemovitostí - se sice neodstranila, ale přesto by tento produkt zaznamenat velký růst právě díky vstupu zahraničních subjektů. Významnou hybnou silou zájmu o leasing bude i konkurenční tlak na modernizaci výrobních technologií.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít