Vše o velikonočních svátcích

14. dubna 2003, 00:00 - Petr Bým, bym@profit.cz
14. dubna 2003, 00:00

Věra Frolcová: Velikonoce v české lidové kultuřePomlázka, kraslice, nádivka - to jsou asociace, které většina z nás má v souvislosti s Velikonocemi. Čtenáři knihy V. Frolcové si jejich okruh podstatně rozšíří a pochopí smysl velikonočních zvyklostí.Kdo z nás ví, co je to ušelo, dynovačka nebo lumen Christi?

Věra Frolcová: Velikonoce v české lidové kultuře

Pomlázka, kraslice, nádivka - to jsou asociace, které většina z nás má v souvislosti s Velikonocemi. Čtenáři knihy V. Frolcové si jejich okruh podstatně rozšíří a pochopí smysl velikonočních zvyklostí.

Kdo z nás ví, co je to ušelo, dynovačka nebo lumen Christi? Velikonoce jsou svátkem velmi mnohovrstevnatým - na jedné straně jde o vrchol křesťanského liturgického roku, na druhé o počátek vegetačního roku. Vzhledem k tomu se k nim poutá až udivující množství nejrůznějších zvyků a obřadů a dnes už lze jen stěží rozeznat kořeny a někdy i původní obsah řady velikonočních obyčejů. I původ tak triviální záležitosti, jako je velikonoční řehtačka a řehtání neboli hrkání, je značně zamlžený. Čas hrkání je vymezen docela přesně: je to doba „mlčení“ zvonů, tedy od Zeleného čtvrtka do Bílé soboty. Etnografové zaznamenali řadu jeho regionálních variant, pro které je společná takřka vojenská organizace hrkačských průvodů, i řadu souvisejících obyčejů či bohatou škálu nástrojů, kterými se řehtalo (vrčákovalo, škrkalo i rochalo). Ale proč se to všechno vlastně děje, to se dnes neví. Podle všeho jde o originální pozůstatek magických praktik, které hluku přisuzovaly schopnost zapudit škodlivé síly. Takových informací a objasňování souvislostí zprostředkovává kniha Věry Frolcové nesčetné množství. Celkovou orientaci v problematice usnadňuje její chronologické členění - jednotlivé kapitoly jsou identické s dny velikonočního týdne. I s tím, že Velikonoce v křesťanském pojetí představují období podstatně delší - jde vlastně o takřka stodenní cyklus, jehož každá část má vlastní scénář. Při popisu a objasňování autorka postihuje i faktor jejich proměny v čase. Mnohé se měnilo spolu s dobou. Platí to například i pro tak všeobecně známý zvyk, jako je pomlázka. Mistr Jan Hus ji popisuje takto:. „ženy druhý den po Velikonocích mrskají své manžely, třetí den naopak manželé manželky.“ Z hlediska šíře a hloubky záběru je tato kniha u nás unikátem. Leckomu jistě připomene publikaci „Vánoce v české kultuře“ od Václava Frolce. „Velikonoce v české lidové kultuře“ svému dnes už zesnulému manželovi Věra Frolcová dedikovala.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče