Vše, co udělá váš podnik úspěšným, je zdarma

03. listopadu 2010, 03:30 - Karel Červený
03. listopadu 2010, 03:30

Firmy vynakládají milióny na motivační systémy a různé benefity. Přitom si neuvědomují, že benefity nezvyšují výkon. Ani trochu. Benefity pouze lákají nové pracovníky do firmy a částečně zvyšují spokojenost stávajících zaměstnanců s firmou.

Foto: archív Profit

Vše podstatné, co zvyšuje výkon zaměstnanců a firmy je zdarma. Manažeři tím ale nejvíce šetří. Co je to? Třeba pochvala, poděkování, uznání. Pochvala nemusí být upovídaná. Stačí lidem na konci směny občas říkat: „dobrá práce, děkuji“. Divy dělá i obyčejná slušnost, kdy ředitel pozdraví uklízečku jako první nebo manažer dává referentce pokyn slovy: „paní Míčková, prosím vás, mohla byste zařídit to a to?“ I když to paní Míčková musí udělat, přesto ji slůvko prosím potěší. Ke zvýšení výkonu zaměstnanců významně pomáhá opravdový zájem o pracovníka, o jeho názory, pocity a do jisté míry i soukromý život.

Výkon zvyšuje ne plošná, ale individuální motivace. Něco, co ti druzí nemají. Například v jedné malé ostravské IT firmě mají programátora, který je velmi spokojený, že může mít „hodně ulítlou“ výzdobu kanceláře. Jeho kolega je zase velice vděčný, že v práci může mít svého psa a papouška. Jedna personální ředitelka je svému generálnímu řediteli vděčná za to, že jí umožnil se půl roku starat o onkologicky nemocnou maminku. Chodila do práce jen dvakrát v týdnu a řadu věcí řídila z domu. I když před tím chtěla z firmy odejít, dnes z vděčnosti zůstává a podává skvělý výkon.

Garry Hummel, Steven Covey i další guru světového managementu důkladně zkoumali stovky firem, které dosahují vynikajících úspěchů. Zjistili, že tajemstvím jejich úspěchu je několik klíčových vlivů. Všechny úspěšné firmy usilují o inovace managementu – způsobů lepší organizace firmy a práce manažerů. Firmy zjišťují, že klasická funkcionální organizační struktura se stává brzdou a je třeba ji měnit podle potřeby na efektivnější organizační strukturu (amébní, špagetovou, difuzní, projektovou apod.).

Firemní kultura a poslání

Pro úspěch firmy je nezbytná cíleně řízená firemní kultura. Jde hlavně o soubor hodnot, styl řízení a personální politiku. Ve velmi úspěšných firmách vlastník či generální ředitel s vrcholovým managementem prosadili novou firemní kulturu s několika výraznými hodnotami. Například nejvíce inovativní firmy ctí hodnoty jako kreativitu a nápady, iniciativu, týmovou spolupráci, otevřenost a upřímnost, soustavné vzdělávání a široký rozhled. Tyto hodnoty se prolínají vším co mluví a dělají.

Naprosto výjimečné postavení mezi motivátory má široce sdílené poslání firmy, s nímž se zaměstnanci hluboce identifikují. Například firma GORE kromě jiného vyrábí umělé cévy i nepromokavý materiál na oblečení a obuv pro volný čas. Inovativní dánská firma OTICON vyrábí naslouchadla. Česká firma BORCAD vyrábí špičková porodnická lůžka, gynekologická křesla i sedadla do vlaků. Pokud jsou zaměstnanci hrdí na to, že svou prací pomáhají lidem k lepšímu životu, zvyšuje to jejich výkon a cítí se být součástí něčeho užitečného a vznešeného. Manažeři těchto firem se svými lidmi o poslání firmy mluví při různých příležitostech a na významných poradách jim občas čtou děkovné dopisy spokojených klientů.

Vize a cíle

Výjimečné firmy umějí pracovat se strategickými cíli. Psychologicky dosáhnou toho, aby se cíle organizace staly cíli zaměstnanců. Aby se lidé s nimi identifikovali. Vedení těchto firem dokáže vytvořit vizi – kam chce do tří let firma dojít, čeho chce dosáhnout a lidem ji důkladně vysvětlí. Snaží se je pro naplnění vize získat. Aby v ní našli důvod, co z toho budou mít (růst, seberealizaci, uznání, naplnění, peníze, vzrušení apod.)

Naprostá většina firem má na internetových stránkách vizi, kterou nelze změřit a zjistit, kdy se její cíle naplní. Takové neměřitelné a vágní cíle typu „Chceme neustále zvyšovat kvalitu svých služeb a usilovat o spokojenost zákazníka“ žádného zaměstnance nenadchnou. Neví, co s takovým cílem dělat. Je třeba zaměstnancům představovat jen dvě čísla: čeho a do kdy má být dosaženo a jak se mohou zapojit. Například: „Do tří let uvedeme na trh nový výrobek“. Nebo: „Do tří let získáme 50 % trhu v ČR“. A v průběhu těchto tří let musí management s lidmi o tom mluvit, ukazovat jim na číslech, kde se v plnění strategických cílů nachází a co pro splnění mohou osobně konkrétně udělat.

Seberealizace

Dalším silným motivačním prvkem je možnost seberealizace. V inovativních firmách typu GORE, Oticon, Borcad, Google či Virgin jsou všichni vybízeni, aby vymýšleli inovace a nové projekty. Většina inovativních firem dává zaměstnancům až 20 procent pracovního času na experimentování a „hraní“.

Když uspějí a produkt je na trhu úspěšný, pak mají procentuální podíl na tržbách. Firemní kultura v těchto firmách lidem nedovolí, aby se v čase určeném na experimentování ulévali. Prostě je to ani nenapadne. Všichni zaměstnanci, kteří dělají rutinní netvořivou práci mají možnost se seberealizovat v různých inovativních projektech.

Autor je předseda Asociace pro rozvoj kreativity a i novačního myšlení.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít