Vsaďte na akci v Česku

16. února 2010, 12:27 - Martin Lehký
16. února 2010, 12:27

Přežijí cestovní kanceláře, které dodají objednané služby a zajistí dokonalý zážitek

Během loňského roku bylo možné téměř pravidelně číst články, sledovat zprávy nebo studovat statistiky, které uváděly výrazný pokles počtu zahraničních turistů přijíždějících do České republiky, rekordní propady v obsazenosti tuzemských hotelů a škrty ve firemních rozpočtech na incentivní akce. To vše je na první pohled pravda. Při hlubší analýze však lze i v těchto údajích najít pozitiva – a zejména dobré vyhlídky pro letošní rok.

Řez v odvětví

V segmentu incentivní a kongresové turistiky platí totéž, co pro celý cestovní ruch. S ohledem na velikost ČR je v ní mimořádně velký počet subjektů, které se věnují službám souvisejícím s organizováním firemních výjezdních zasedání, seminářů, konferencí nebo kongresů. S ekonomickou krizí se však dostavil i v tomto odvětví řez. Na trhu mohou dlouhodobě působit jen subjekty, které dokážou klientům nabídnout vysoce profesionální služby za konkurenceschopné ceny. Šanci na přežití budou mít jen cestovní kanceláře, které budou schopny dodat nejen objednané služby, ale v rámci pořádaných akcí i zajistit dokonalý zážitek.
Dobré incentivní cestovní kanceláře musejí fungovat na rozhraní marketingové agentury a cestovní kanceláře. Klient by se při výběru partnera pro organizaci své akce neměl obracet na standardní cestovní kanceláře. Jejich zaměstnanci sice umějí připravit cestu a letenky, zajistit hotel a domluvit ceny, ale nemají personál, který by profesionálně připravil obsahový program akce. Na to si většina standardních cestovních kanceláří najímá subdodavatele. A často bez vědomí klienta. Podobné je to i u promo nebo marketingových agentur. Ty sice mají chytré marketingové hlavy, ale naopak nemají zkušenosti s organizací cest do zahraničí či kontakty na hotely. A také neumějí jednat o cenách a slevách. Proto se obracejí na subdodavatele – v tomto případě na cestovní kanceláře.
Incentivní cestovní kancelář musí mít v týmu jak profesionály z cestovního ruchu, tak z marketingu. Mnoho klientů si tento základní fakt začalo uvědomovat v době krize, za níž začali víc řešit efektivitu každé vynaložené koruny. Pouze malý, efektivní a zkušený tým, který je složen speciálně kvůli incentivní turistice a jenž nedělá jen svou práci, protože je pro něj i koníčkem a miluje ji, může klientům nabídnout profesionální služby za atraktivní ceny.

Rekordně nízké ceny

V rámci boje o klienta mezi sebou nesoupeří jen české incentivní cestovní kanceláře, ale i z dalších zemí střední Evropy. U incomingu se klient často rozhoduje mezi nabídkami kanceláří z více zemí – jeho rozhodování je mezi ČR, Maďarskem, Rakouskem. Přesněji řečeno, mezi Prahou, Budapeští a Vídní. V tomto boji máme stále jednu nepřekonatelnou výhodu. Praha a ČR mohou nabídnout ubytování, stravovaní, veškeré služby vysoké kvality, téměř nevyčerpatelnou škálu doplňkových aktivit a velmi dobře vybudovanou infrastrukturu a unikátní památky. Přičemž cena je stále při srovnatelné kvalitě nižší než v Rakousku nebo v Maďarsku.
Ceny za nabízené služby jsou díky ekonomické krizi historicky nejnižší. Logicky by se tedy mohlo zdát, že stejná situace musí být i v okolních zemích. V Praze a ČR je však specifická situace.

Levnější služby

Díky cestovnímu boomu ve druhé polovině devadesátých let a v tomto desetiletí byl vybudován rekordní počet nových ubytovacích kapacit. Jen v Praze se každý rok otevřely desítky nových hotelů všech kategorií. Již před krizí převyšovala nabídka ubytovacích kapacit poptávku. A s jejím příchodem se situace ještě zhoršila. Hotely se snaží obsadit kapacity, a proto přicházejí se stále nižšími cenovými nabídkami. Dnes není nic mimořádného získat ubytování ve čtyřhvězdičkovém hotelu v centru Prahy už od 60 eur za noc ve dvoulůžkovém pokoji. Takovou cenu lze v okolních metropolích jen obtížně sehnat. Díky tomu lze letos zahraničním klientům nabídnout služby až o 30 procent levněji než v předchozích letech. A tím si udržet nejen současné klienty, ale získat i nové.
Například mnoho společností z USA, se kterými jsme na přelomu roku jednali, bylo rozhodnuto, že i v roce 2010 nebude incentivní aktivity provádět, protože musely snížit rozpočty o dvacet až třicet procent. A předpokládaly, že akce, které v minulých letech pořádaly například v Paříži, Římě nebo v Barceloně, nebude možné ze současných rozpočtů uskutečnit. K jejich velkému překvapení jsme jim byli schopni nabídnout stejné akce rozsahem i kvalitou a s doprovodným programem – ale o třetinu levněji. Díky tomu se oproti plánům rozhodly akce letos uskutečnit. Mimořádně nízkých cen za ubytování mohou využít nejen zahraniční, ale i firemní klienti z ČR.

Návrat investice

Čeští firemní klienti se naopak rozhodují mezi organizováním akcí v ČR a v zahraničí. České firmy šetří stejně jako zahraniční společnosti. Při akcích v ČR mohou z již uvedených důvodů ušetřit. U zahraničních cest bylo nutné najít nové alternativy umožňující uspořit rozpočty na ně. Oblíbené vzdálené exotické destinace proto letos nahradily mnohem bližší místa – hitem se stanou evropské metropole, destinace ve Středozemním moři a v severní Africe. I tato místa však mohou při vhodném výběru, profesionální přípravě a organizaci nabídnout sice alternativní, ale stejně kvalitní a atraktivní program. Při přípravě akcí pro české klienty bylo také třeba pracovat s jejich požadavkem zkrácení délky akcí. Ty se z dosud standardního týdne zkrátily na tři až čtyři dny.
Během jednání s mnoha současnými i potenciálními klienty a partnery je třeba často bojovat s přesvědčením, že v krizi je třeba šetřit za každou cenu. Šetřit ano, nikoli však za každou cenu. Naopak v těžkých dobách je třeba motivovat zaměstnance, obchodní partnery, dodavatele a další partnery mnohem víc než jindy. Je to dobrá investice, která se stoprocentně vrátí.

Klient

Dobré incentivní cestovní kanceláře musejí fungovat na rozhraní marketingové agentury a cestovní kanceláře.
Klient by se při výběru partnera pro organizaci své akce neměl obracet na standardní cestovní kanceláře.
Jejich zaměstnanci sice umějí připravit cestu a letenky, zajistit hotel a domluvit ceny, ale nemají personál, který by profesionálně připravil obsahový program akce.
Na to si většina standardních cestovních kanceláří najímá subdodavatele.
Často bez vědomí klienta.

Situace

Díky cestovnímu boomu ve druhé polovině devadesátých let a v tomto desetiletí byl v ČR vybudován rekordní počet nových ubytovacích kapacit.
Jen v Praze se každý rok otevřely desítky nových hotelů všech kategorií.
Již před krizí převyšovala nabídka ubytovacích kapacit poptávku.
S jejím příchodem se situace ještě zhoršila.
Hotely se snaží obsadit kapacity, a proto přicházejí se stále nižšími cenovými nabídkami.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče