Vratislav Kulhánek: Skandál kolem Volkswagenu se uklidní za dva tři měsíce

Jaroslav Matějka 05. října 2015, 07:48  -  Jaroslav Matějka
05. října 2015, 07:48

Automobilka Volkswagen se vzpamatuje rychle a Škodu v žádném případě neprodá, říká bývalý šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek.

Ministr průmyslu Mládek překvapivě zauvažoval nad možností prodeje Škody, kdyby byl Volkswagen opravdu v úzkých. Co si o jeho slovech myslíte?

Nerozumím jim. Proč by to Volkswagen dělal? Proč by se zbavoval své po Audi druhé nejefektivnější značky? Vždyť by prodával jen hardware, ne software. To by vůbec nedávalo smysl. Ty značky jsou v rámci koncernu VW zaměnitelné. Mají společné platformy, na kterých vozy koncernu stojí, společné motory. Co by s tím jiná automobilka dělala? To by se tady začala vyrábět úplně jiná auta?

Také dodal, že má vážné obavy o české výrobce dílů, kteří dodávají německým značkám…

Velkých českých dodavatelů součástek moc není. Jsou vlastně jen dva Brano Group a Brisk. Zbytek jsou dodavatelé zahraniční. Těch větších se to v žádném případě nedotkne, přinejhorším jen nějakým drobným výkyvem. Dodavatelský průmysl totiž u nás není vázaný jen na Škodu nebo na Volkswagen. Ten je tu pro mnoho dalších automobilek. Potíž by mohla nastat v případě, že by se vozy koncernu přestaly prodávat úplně. To však nekrozí.

Podle analytiků Bank of America budou skandálem v příštích měsících nejvíce zasaženy v oblasti střední a východní Evropy Maďarsko a Česká republika. Souhlasíte s tím?

Určitě s tím nesouhlasím. Jistě analytici tu jsou, aby přicházeli s nějakými názory. Ale tenhle je v případě Česka zcela mimo. Už jen proto, že ve Škodě se dělají pouze benzinové motory. V Maďarsku a Polsku by při výpadcích prodejů mohli mít problém, protože tam se dieselové motory vyrábějí.

Na to by ale asi Volkswagen zareagoval. Přesunul by tam jinou výrobu…

To není tak snadné, změna by mohla proběhnout nejdříve za dva roky. Ale koncern Volkswagen by je ve štychu rozhodně nenechal.

Jak dlouho si myslíte, že rozruch kolem podvodů s emisemi ještě potrvá?

Tak ono se to v Evropě uklidní ve chvíli, kdy proběhnou úplné testy. To vidím tak na dva tři měsíce. Musíme si totiž uvědomit, že je řeč o autech z let 2009–2013. Ty měly splňovat normu Euro 5 a tu v Evropě splňovaly. Nyní se již vyrábějí jen vozy, které splňují přísnější normu Euro 6. Ty už se vejdou i do náročné americké normy. V USA ale bude skandál žít o něco delší dobu. Tam se totiž bude zřejmě kdekdo soudit. Stačí vzpomenout na nedávnou kauzu Toyoty.


Čtěte také:

Emisní aféra ohrožuje životaschopnost VW, říká budoucí šéf dozorčí rady

Miroslav Zámečník: Emisní fixlování může silně poškodit českou ekonomiku

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít