Vrácení peněz při reklamaci

10. dubna 2007, 00:00 - Karel Mráz, Petr Kučera
10. dubna 2007, 00:00

Koupil jsem si nové boty. Po dvou dnech nošení se začaly rozpadat, tak jsem je reklamoval a chtěl vrátit peníze. Prodavačka to však odmítla s tím, že má měsíc na „prozkoumání reklamace“. A kdyby se i reklamace ukázala jako oprávněná, pokusí se boty „jen“ opravit. Je takový postup správný?

Koupil jsem si nové boty. Po dvou dnech nošení se začaly rozpadat, tak jsem je reklamoval a chtěl vrátit peníze. Prodavačka to však odmítla s tím, že má měsíc na „prozkoumání reklamace“. A kdyby se i reklamace ukázala jako oprávněná, pokusí se boty „jen“ opravit. Je takový postup správný?

Postup upravuje § 622 občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., v platném znění): Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci. Ohledně posouzení úměrnosti odkazuje občanský zákoník na článek 3 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES. Za „neúměrnou“ by byla považována situace, kdy by vznikly nepřiměřené náklady pro prodávajícího. Tedy je-li možná jednoduchá a rychlá oprava, nemůže zákazník požadovat rovnou výměnu věci za novou. Není-li takový postup možný, může kupující žádat slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit. Ve vašem případě má tedy prodávající skutečně právo nejdříve se pokusit vadu odstranit. Může (ale nemusí) se však s vámi hned na začátku dohodnout na výměně věci, a samozřejmě nic mu nebrání ani vrátit vám peníze. Nerozhodne-li se však dobrovolně pro tyto vstřícnější postupy, dává mu zákon (o ochraně spotřebitele) třicetidenní lhůtu na vyřízení reklamace a případnou opravu. Pozor: Prodejce tedy nemá 30 dnů jen na „prozkoumání reklamace“, ale musí během této doby zboží rovnou opravit. Pokud by to do té doby nestihl, považovala by se vada automaticky za neodstranitelnou. Teprve jde-li o vadu, kterou nelze odstranit, má kupující právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit (a tedy požadovat vrácení peněz). Stejné právo máte i v případě, že by se vada vyskytla opakovaně.

**Mgr. Jan Beneš, právník

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít