Vozový park v Česku kulhá za Evropou

20. prosince 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. prosince 2004, 00:00

Jen málokterý podnikatel si dovede představit život bez automobilu. Zatímco v počtu osobních vozů na jednoho obyvatele mohutně doháníme země Evropské unie, v technickém stavu a hlavně stáří tohoto parku stále zaostáváme. Důvodů je celá řada.

foto: Profit - Martin Siebert

Jen málokterý podnikatel si dovede představit život bez automobilu. Zatímco v počtu osobních vozů na jednoho obyvatele mohutně doháníme země Evropské unie, v technickém stavu a hlavně stáří tohoto parku stále zaostáváme. Důvodů je celá řada. Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrné stáří celkem přibližně 3,8 milionu osobních aut registrovaných ke 30. červnu 2004 se pohybuje na úrovni 13,5 roku. To je výrazně více než ve „starých“ členských zemích EU, na druhou stranu ve srovnání s „novými“ členy si Česká republika zase až tak špatně nevede. Bohužel, z dlouhodobých statistik vyplývá, že stáří vozového parku v Česku se prakticky nemění a pokud ano, tak výrazně pomaleji než je potřeba. Držíme také jeden evropský unikát. Na českém trhu se totiž prodá prakticky stejné množství nových a ojetých osobních automobilů. První měsíce po rozšíření Unie přitom jasně dokazují, že tento poměr se stále více přiklání na stranu ojetin. Těch se jen do konce letošního října dovezlo už o dvě procenta více než za celý rok 2003. Prodej nových aut přitom meziročně poklesl ke stejnému datu o přibližně 12 procent. PŘIBYLO 1,5 MILIONU AUT Od roku 1989 se u nás zvýšil počet zaregistrovaných osobních automobilů o 1,4 milionu. Zatímco v uvedeném roce jezdila na českých silnicích v průměru 14 let stará auta, letos byla jen o půl roku mladší. V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 2,71 tuzemce. Podle zástupce Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka se od revoluce velmi zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila asi 5,6krát na 17 800 korun v polovině letošního roku, náklady na pořízení nového auta rostly zhruba polovičním tempem. Začátkem roku 1990 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 85 tisíc korun, jejího mladšího následníka - fabii - lze nyní pořídit za 230 tisíc. Osobní auta také již dávno nejsou nedostatkovým zbožím, na které je třeba sepisovat pořadníky, jako to bylo naposledy v případě vozů Škoda Favorit. Škodovka si sice během 15 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl mírně klesá. Zatímco v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v Česku, letos to bylo o deset procentních bodů méně. STARÉ ŠKODÍ VÍCE

Automobilů starých více než 15 let jezdilo po českých silnicích ke konci června letošního roku celkem 1,3 milionu. Jejich průměrné stáří je přitom 23,3 roku. Takto starý automobil, který většinou nesplňuje žádné ekologické normy, zatíží v současné době životní prostředí, nejen výfukovými plyny, jako 20 nových osobních automobilů. Znamená to, že 1,3 milionu aut starších 15 let se k přírodě chová stejně jako 20 milionů nových aut. N ejrozšířenější značkou na českém trhu z celkového počtu osobních automobilů je samozřejmě Škoda, následují Ford, Opel, Renault a P eugeot. Pokud jde o konkrétní typ vozu, vede Škoda Favorit před Škodou 120, felicií, Škodou 105 a fabií. Stáří českého vozového parku přitom neovlivňují jen staré modely škodovek, ale zejména značky z bývalého „východního bloku“ jako jsou Lada, Dacia, Moskvič a další. V poslední době tak roste podíl starých automobilů jiných značek (viz tabulka).

ZÁJEM O NOVÁ AUTA KLESÁ Jak už bylo řečeno, Češi letos ztrácejí zájem o nová auta. Za deset měsíců letošního roku se jich prodalo meziročně o 15 600 méně, což znamená pokles o 12,4 procenta. Celkem to bylo 110 388 aut oproti loňským skoro 126 tisíc novým osobním autům. N ejprodávanější značkou na trhu sice logicky zůstává domácí firma Škoda Auto, i její prodeje však meziročně poklesly o zhruba 6,5 tisíce aut na 54 tisíc vozů. Odborníci tvrdí, že za menším zájmem o nové vozy nestojí rozhodně nasycení trhu, ale zákazníci čekají jednak na další slevy a dále například na nové vozy z kolínské továrny firmy TPCA . „Obávám se, že žádné další zlevnění automobilů nenastane,“ tvrdí ale tajemník Svazu dovozců aut Pavel Tunkl. On i další odborníci spíše očekávají mírný nárůst cen nových automobilů, neboť se vstupní ceny v jednotlivých evropských zemích musí nutně postupně vyrovnat. Podle statistiky stojí nová auta v Česku stále o šest až deset procent méně než je obvyklé v zemích Unie. P ropad prodeje nových osobních aut v letošním roce souvisí i se změnou zákona o DPH, neboť podnikatelé si nyní nemohou u osobních vozidel tuto daň odepisovat. Kupují si proto sice stejná auta, ale upravená do podoby splňující kritéria lehkých užitkových vozů, u kterých se DPH odepisovat může. Jejich prodeje tedy i z tohoto důvodu letos vzrostly zatím přibližně o 50 procent. POČET DOVEZENÝCH OJETIN ROSTE Druhým trendem, který se negativně podepisuje na stavu vozového parku, je stále rostoucí objem dovozu ojetých automobilů. Ten se zvyšuje prakticky od roku 2000. Zatímco v roce 2000 se do Česka dovezlo 96,5 tisíc ojetých osobních aut, loni to bylo už 145 tisíc. Alarmující podle Šípka je prý ale to, že z tohoto počtu dovezených vozidel jich přibližně 20 až 30 tisíc ročně neprojde procesem schválení k provozu na domácích silnicích. Zejména po vstupu do Unie, kdy padly celní bariéry, se k nám začaly ve větší míře vozit ojeté automobily, které byly v jiných zemích U nie vyřazeny z evidence a určeny k likvidaci. Vyřazená auta jsou výrazně levnější, a proto zájem o jejich dovoz stoupá. Dovozcům těchto vraků prý nahrává vedle absence kontroly i benevolence tuzemských úřadů. Průměrný věk dovážených ojetých aut se blíží sedmi rokům, v Česku by přitom mělo být možné zaregistrovat ojetinu do osmi let jejího stáří. Tuto podmínku lze však poměrně snadno obejít, jak potvrzují některé případy z praxe a hlavně varování Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). NEKALÉ PRAKTIKY DOVOZCŮ OJETIN Korupční praktiky některých dovozců ojetin vedou k absenci kontroly na hranicích a benevolenci tuzemských úřadů, které ojeté vozy běžně schvalují do provozu. Ti v poslední době začali v hojné míře nabízet podvodně omlazená auta se zfalšovaným rokem výroby. Podle zástupce sdružení SOVA Petra Mikšovského se tento způsob používá kvůli tomu, aby se zvýšila cena nabízené ojetiny a rovněž proto, aby bylo možné zaregistrovat ojeté vozidlo starší osmi let. Dovozci ojetin při úpravách používají falešné doklady s novějším datem výroby vozu nebo mění některé znaky na karoserii. Většinou se snaží změnit číslo karoserie, které obsahuje zakódovaný rok výroby. „Lidé by proto podle sdružení neměli kupovat auto, kde je zjevné, že část karoserie kolem výrobního čísla někdo upravoval nebo je v tomto místě poškozená,“ upozornil Mikšovský. Na padělání identifikátorů aut se chtějí od ledna více zaměřit i Stanice technické kontroly. CENY AUT V ČR SE MĚNÍ RŮZNĚ

Koncové ceny nových osobních aut rostly v uplynulých 12 měsících v tuzemsku desetkrát pomaleji než v západní Evropě. Vyplývá to alespoň ze statistiky serveru Eurocarprice.com. Za nepatrným zvyšováním cen stojí hlavně pokles poptávky po nových vozech. N aopak ceny ojetin na
českém trhu klesají poměrně dramaticky a dokonce nejrychleji v celé Evropě. Tři roky staré vozy jsou podle statistiky v tuzemsku nyní o 11,8 procenta levnější než loni. V celé

Evropě přitom takto stará auta zlevnila průměrně pouze o 2,7 procenta. Podle údajů společnosti AAA Auto se nejvíce snížily ceny aut v kategorii nad 600 tisíc korun, a to v některých případech až o polovinu. Průměrná cena tři roky starého ojetého auta se nyní v České republice pohybuje na úrovni zhruba 37 procent ceny nového vozu. Během tří let tak vůz ztratí 60 procent hodnoty. Naopak rostoucí zájem o ojeté vozy do 120 tisíc korun se projevuje tím, že se cena těchto vozidel meziročně mírně zvýšila zhruba o pět až deset procent. Podle mluvčího společnosti Auto Esa Jana Kisse žádají zákazníci vozy v dobrém technickém stavu s ověřeným původem.

NEJPOČETNĚJŠÍ ZNAČKY (k 30. 6. 2004)

  • Škoda - 1 778 610
  • Ford - 229 541
  • Opel - 194 502
  • Renault - 192 904
  • Peugeot - 175 031
  • Fiat 174 - 766
  • VW - 163 968
  • VAZ - 110 735
  • Citroen - 78 106
  • Seat - 60 201

Zdroj: SAP

POČTY CELKOVĚ REGISTROVANÝCH AUT

(v milionech)

  • 1999 - 3,431
  • 2000 - 3,431
  • 2001 - 3,523
  • 2002 - 3,648
  • 2003 - 3,706

Zdroj: SAP

SLOŽENÍ TUZEMSKÉHO VOZOVÉHO PARKU PODLE VĚKU (osobní auta ke 30. 6. 2004)

  • méně než dva roky 7,6 %
  • 2-5 let 11,81 %
  • 5-10 let 24,92 %
  • 10-15 let 20,39 %
  • nad 15 let 35,28 %

Zdroj: SAP

CO U NÁS TAKÉ JEŠTĚ JEZDÍ (stav ke konci června 2004)

*1001 vozidel TATRA 603 v průměrném věku 38,6 roku

*1303 vozidel VOLHA GAZ 21 v průměrném věku 38,5 roku

*10 086 vozidel ŠKODA OCTAVIA v průměrném věku 43,4 roku

*4216 vozidel FIAT 600 v průměrném věku 40,1 roku

*2117 vozidel ŠKODA Spartak v průměrném věku 47,1 roku

*1104 vozidel WARTBURG 311 v průměrném věku 43,6 roku

*353 vozidel VELOREX v průměrném věku 32,9 roku

*2103 vozidel ŠKODA Felicia v průměrném věku 43,4 roku

*951 vozidel FORD Cortina v průměrném věku 33,9 roku

*246 vozidel HILLMAN v průměrném věku 43,8 roku

*817 vozidel GAZ 69 v průměrném věku 40,7 roku

Zdroj: SAP

POČET AUTOMOBILŮ A PODÍL OJETIN

Rokcelkový početz toho ojetin
 1999262 583  151 611 
 2000214 722  96 530 
 2001 227 520 107 624  
 2002240 884  132 241 
 2003265 517  145 796 

Zdroj: SAP

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče