Vozí opilce i jejich auta

14. června 2004, 00:00 - PAVEL ŠNAJDR
14. června 2004, 00:00

STÁLÍ ZÁKAZNÍCI TVOŘÍ 80 % KLIENTELYNa začátku byl jednoduchý nápad, že vozit společensky unavené lidi a jejich auta z restaurací domů se může vyplatit.

STÁLÍ ZÁKAZNÍCI TVOŘÍ 80 % KLIENTELY

Na začátku byl jednoduchý nápad, že vozit společensky unavené lidi a jejich auta z restaurací domů se může vyplatit.

Podnikatelka a šéfka firmy Drink S.O.S. Slávka Harazimová pochází z Rýmařova na severní Moravě. Do Prahy přišla počátkem devadesátých let. V hlavním městě začínala od nuly. Dnes je majitelkou podniku, jehož obrat se z desítek tisíc několikanásobně zvedl a pohybuje se řádově v milionech korun.

Drink S.O.S. je specializovaná služba, která poskytuje profesionální řidiče všem, kdo chtějí jet vlastním vozidlem, ale pro momentální indis-pozici raději volí sedadlo spolujezdce. Zavoláte-li na číslo dispečinku, firma dodá na kterékoliv místo v Praze řidiče. Nemusí se jednat pouze o podnapilé řidiče, ale třeba i jiné výjimečné situace. Odvoz auta z letiště, nádraží nebo dokonce i stěhování.

Za konkurenční výhodu považuje Slávka Harazimová mimo jiné pojištění odpovědnosti za případnou škodu vzniklou zaviněním jejích zaměstnanců. Řidiči u ní pracují zásadně na hlavní pracovní poměr.

Firma sází na stálé zákazníky, kterým poskytuje jisté výhody. Drink S.O.S. nabízí například možnost tak zvaných kreditních kilometrů. Pokud klient zakoupí jednorázově větší množství ujeté vzdálenosti, může jezdit až o třetinu levněji.

Harazimová říká, že jí k podnikání napomohla náhoda. Nic neplánovala, pouze v pravý čas zareagovala. Zhruba před deseti lety si v německém Mnichově všimla studentů na malých skládacích mopedech. Přijeli k restauraci, moped složili do kufru auta a opilého zákazníka odvezli domů jeho vozem. „Nápad se mi tak zalíbil, že jsem se rozhodla jej realizovat u nás. Mně se také občas stalo, že bych podobnou službu potřebovala,“ poznamenala podnikatelka. Tehdy ani netušila, jestli zvolila správně a zda se vůbec uživí. Podle ní absolutně nikdo nevěřil, že se podobné služby dají v České republice provozovat. Zpočátku stačil řidičák, výpis z rejstříku a živnostenský list. Po změně živnostenského zákona byla k provozování nezbytná koncesní listina. Pokud nesplňujete potřebné zákonné podmínky, musíte mít odpovědného zástupce. „I kdybyste absolvoval například tři vysoké školy v Americe, tak si podle našich zákonů musíte sehnat někoho; kdo má alespoň učňák týkající se silniční motorové přepravy,“ poznamenává znechuceně podnikatelka.

Zprvu měla Slávka Harazimová obavy, jak naši občané přijmou její služby. Češi se o své plechové miláčky bojí, a proto přistupovali k nabídce nové firmy s nedůvěrou. Rozhodla se vytrvat a téměř nespala. Trpělivost jí nakonec přinesla růže.

Na 80 % klientů využívá služby firmy pravidelně. Patří k nim i významní politici, u nás pracující cizinci či popové hvězdy. Majitelka firmy ale o nich odmítá cokoliv říci. „Diskrétnost a vzájemná důvěra jsou principem našeho podnikání,“ zdůrazňuje.

Kromě nedůvěry v solidnost poskytovaných služeb se musela Slávka Harazimová potýkat ještě s jedním handicapem. Česká mužská klientela podle ní těžce nese, že si za volant sedne žena. Proto z počátku svého kolegu Martina Beneše autem dopravila na místo, on řídil místo podnapilého řidiče a ona jela ve svém doprovodném vozidle. Dnes zaměstnává několik firemních řidičů.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče