Volvo XC60: Nechte se rozmazlovat

05. července 2011, 05:56 - Stanislav Švarc
05. července 2011, 05:56

Crossover XC60 se poměrně rychle a možná trochu nečekaně stal nejúspěšnějším modelem švédské automobilky. Mít ho můžete i se slušivým sportovním paketem R-Design. Ten dokáže autu i jeho řidiči dodat dojem jedinečnosti.

 Foto:Archiv

.Přestože tvary XC60 vycházejí z dospělejší XC90, dovolím si tvrdit, že tenhle model byl prvním „odvážným Volvem“, jehož vzhled se odpoutal od konzervativních linií. V případě „šedesátky“ se totiž povedlo spojit dojem robustnosti a švédské solidnosti se sebevědomím svalnatého atleta. Typické prvky značky jako výraznou přední masku nebo zadní světlomety dramaticky kopírující D-sloupky doplňovaly v případě testovaného vozu ještě prvky R-Design paketu. Z nich vynikají zejména mohutné chromované koncovky výfuků, v barvě hliníku vyvedené části karoserie či osmnáctipalcová kola.

Uvnitř švédská klasika

Logo s velkým „R“ najdeme i uvnitř. Součástí výbavy R-Design jsou totiž i některé doplňky s hliníkovým dekorem, oproti běžným XC60 jsou tu také jiné koberečky, pedály a odlišný volant. Nejvíc ale oceníte fantastická, z jemné kůže vyhotovená sedadla, která možná nevynikají bočním vedením, zato jsou až hříšně pohodlná. Zajímavé na nich jsou také výlisky s označením modelu. Jinak je interiér takový, jaký byste od Volva čekali: vzdušný, s kvalitními materiály, designově střízlivý. K prostoru pro posádku výhrad netřeba. Do kufru s elektrickým víkem se vejde náklad o objemu 500 litrů.

Uspořádání ovládacích prvků se vyznačuje přísnou logikou – přestože napoprvé může moře tlačítek vzbudit jistou paniku. Já sám ale tohle švédské ovládání zbožňuji. Drobné výtky lze směrovat ke dvěma informačním displejům umístěných nad sebou. Jejich grafika dnes neohromí a jeden větší a přehlednější by byl určitě praktičtější. Jak bývá u této automobilky zvykem, i v XC60 je velká pozornost kladena na bezpečnost. Crossover se pyšní například systémem City Safety, který dokáže za určitých okolností zabránit čelní srážce s nečekanou překážkou.

Solidní zátah

Označení D5 pro vrcholný naftový pětiválec už sice něco pamatuje, motor samotný ale rozhodně není žádný vysloužilec. Naopak. Aktuální třetí generace, představená v roce 2009, je na tom technicky i „silově“ dost dobře. Maximální výkon činí 205 koní, 420 N.m točivého momentu je k dispozici mezi 1 500–3 250 ot./min. Kromě toho potěší příjemným charakterem – jak kultivovaností, tak zvukovým projevem. Dvojice turbo-

dmychadel zajišťuje dostatek výkonu v širokém spektru otáček, a tedy i rovnoměrný zátah. A na to, že Volvo rozhodně nepatří mezi střízlíky, je slušná i spotřeba. Jezdit dlouhodobě za zhruba osm až devět litrů nafty na 100 kilometrů by neměla být větší potíž.

Jak jezdí

Součástí R-Design paketu je kromě nejrůznějších designových prvků také sportovnější nastavení podvozku. Přestože je tvrdší charakter znát, XC60 vás závodit nenechá. Zato vyniká komfortem a uměním vnutit řidiči pocit pohody. V zatáčkách se auto chová jistě, nerozhodí ho ani nerovný povrch. Na dobrých jízdních vlastnostech se podepisuje také pohon všech kol, který tu zajišťuje Haldex čtvrté generace.

šestistupňový automat Geartronic nepatří k nejrychlejším, zato ale řadí mimořádně plynule. Když k tomu přičtete slušné odhlučnění kabiny, sympatický projev motoru, už zmíněná skvělá sedadla v příjemném interiéru, je jasné, že Volvo XC60 je pohodlný kočár. Tomu odpovídá i sebevědomá (dle mého názoru však opodstatněná) cena. Ta nejnižší za vůz s turbodieselem D3 představuje 939 000 korun.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít