Volat z pevné linky lze i bez Telecomu

22. dubna 2003, 00:00 - Vladimíra Bezecná, publicistka
22. dubna 2003, 00:00

Alternativní operátor se vyplatí, pokud telefonujete víceZpůsob optimálního využívání služeb je různý pro velké firmy, menší firmy a soukromníky.Můžete mít doma či ve firmě natažený telefon od Českého Telecomu, ale neznamená to, že musíte volat i za jeho ceny.

Alternativní operátor se vyplatí, pokud telefonujete více

Způsob optimálního využívání služeb je různý pro velké firmy, menší firmy a soukromníky.

Můžete mít doma či ve firmě natažený telefon od Českého Telecomu, ale neznamená to, že musíte volat i za jeho ceny. Každý totiž už může svobodně využívat služeb alternativních operátorů. „Vymoženosti“, kdy se dá telefonovat přes jiného operátora, se nám dostalo díky liberalizaci telekomunikačního trhu. Přišla sice o hodně později než měla, ale budiž pochválena. Na telefonování přes alternativní operátory se totiž dá ušetřit i docela hodně peněz.

Jak to funguje

Princip volání přes alternativní operátory je vcelku jednoduchý. Na svém telefonu, který máte od Českého Telecomu (ČTc), vytočíte před samotným číslem, které chcete volat, číselnou předvolbu alternativního operátora. Od toho okamžiku hovor „běží“ po linkách alternativního operátora až k cílové telefonní stanici. Ta může být v síti libovolného operátora, ať už ČTc, nebo alternativního. Za přenos hovoru si operátoři účtují poplatky, alternativní operátoři si vesměs účtují méně než Český Telecom, a tak je tady docela velká šance rozumně ušetřit. Do sítě alternativního operátora se dostanete vytočením předvolby před samotným volaným číslem. Před využíváním jejich služeb ovšem musíte s operátory uzavřít smlouvu. Využívat služeb alternativních operátorů lze trojím způsobem:

1. pořídit si celou telefonní stanici kompletně od alternativního operátora,

2. nechat si napevno navolit volání přes alternativního operátora a přitom vlastnit linku ČTc,

3. volat přes alternativního operátora pouze při zvláštních příležitostech.

První případ je výhodný hlavně pro firmy, které protelefonují velké objemy peněz. Alternativní operátoři totiž zpravidla požadují určité množství protelefonovaných minut, aby se jim vyplatila instalace stanice u zákazníka. Klient za to získá nižší paušál i nižší hovorné než u Českého Telecomu. Pro domácnosti je tato nabídka zatím nevýhodná, pouze v centru Prahy nabízí za výhodných podmínek služby domácnostem společnost GTS. Druhá varianta je pro domácnosti a malé firmy lepším řešením. Paušál se stále platí Českému Telecomu a všechny hovory se standardně vedou přes dráty alternativního operátora. Je to zařízeno tak, že sepíšete s alternativním operátorem smlouvu a na ústředně se nastaví předvolba operátora, jehož služby chcete využívat. Stále tak voláte za tarify alternativního operátora a nemusíte pokaždé myslet na to, že musíte vytáčet číselnou předvolbu. Poslední varianta je nejvýhodnější pro domácnosti s malými objemy volání. Telecomu domácnosti platí paušál a využívají jeho služeb v rámci volného kreditu. Po vyčerpání kreditu se pak volá přes alternativního operátora. Jinou variantou je využívat volný kredit pro místní volání; volání na mobilní telefony a mimo město pak směřovat přes sítě alternativních operátorů.

Úskalí nabídky

Někteří alternativní operátoři požadují každý měsíc po svých klientech, aby provolali určitou minimální částku. Pokud se tak nestane, stejně sumu naúčtují, zpravidla jde o pět set korun. Důležitá je také informace, že operátoři, kteří nepožadují minimální protelefonovaný kredit, účtují pro změnu vyšší hovorné. K dalším úskalím patří již zmíněný volný kredit, se kterým je nutné počítat a nezapomenout jej využít dřív, než se začne telefonovat přes alternativní operátory. Posledním zádrhelem je paušální poplatek Českému Telecomu, který je třeba platit vždy, máte-li pronajatu právě jeho telefonní stanici. I ten je třeba započítat do nákladů.

Vyplatí se?

Zjednodušeně řečeno se dá konstatovat, že služby alternativních operátorů se vyplatí, pokud v domácnosti protelefonujete alespoň 500 korun měsíčně. Až od této hranice se služby alternativních operátorů začínají vyplácet.

Porovnání cen při volání z pevné linky

Předvolba Operátor Cena místního volání Cena mezikrajského volání

ve špičce mimo špičku ve špičce mimo špičku noční

Cena Minimální

volání do měsíční

mobilních sítí účet

1002 TELE 2 - - 2,40 1,20 0,99

6,50 -

1003 Tiscali 1,35 0,68 2,35 0,99 -

5,00 -

1010 eTel 1,34 0,89 2,31 1,15 -

5,04 500

1012 Aliatel 1,37 0,97 2,52 1,47 -

5,14 500

1020 Czech On Line 1,37 0,97 1,37 0,97 -

5,14 -

1036 Pragonet 1,37 0,65 2,36 1,19 -

5,04 -

1055 Contactel 1,30 0,68 2,36 1,41 -

5,14 -

1022 ČTc - Home Mini 2,80 1,40 7,30 3,40 2,0

8,90 -

ČTc - Home Standard 1,40 0,70 3,65 1,70 1,0

6,50 -

ČTc - Home Maxi 1,40 0,70 3,30 1,60 1,0

6,10 -

PRAMEN: SPOLEČNOSTI

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče