Volání a textovky jsou přežitkem

25. února 2008, 00:00 - Jan Němec
25. února 2008, 00:00

WORLD MOBILE CONGRESS 2008 - Původní účel mobilních telefonů – volání – se pro výrobce stává nezajímavým. Současné chytré mobily umí desítky dalších věcí, od satelitní navigace po fotografování. Aktuální trendy jsme zjišťovali na největším světovém veletrhu věnovanému mobilům v Barceloně.

Přehrávání hudby, datové služby, televizní vysílání, satelitní navigace, elektronická peněženka nebo bezpečnější telebanking s otiskem prstu. To jsou jen některé z funkcí, kterým má patřit budoucnost mobilních telefonů. Samotné hlasové služby jakoby se stávaly pouze jakýmsi „přívěskem“ multimediálních přístrojů. Nové služby a pochopitelně i představení nejnovějších modelů mobilů byly hlavními tématy letošního ročníku největšího veletrhu v oblasti mobilních technologií GSMA Mobile World Congress. Prestižní akci si nenechali ujít jak největší světoví výrobci telefonů, tak méně známé firmy zaměřující se především na doplňkové služby a software. Během týdne prošlo výstavištěm ve španělské Barceloně více než 55 tisíc návštěvníků a byznysmenů.

Na jedné straně se výrobci technologií v Barceloně předháněli, který telefon víc umí, na straně druhé ale přiznávali relativně malý zájem ze strany uživatelů. Tématem proto byly cesty, jak uživatele pokročilejší služby naučit využívat. Stížnosti, že lidé hlavně telefonují a posílají zprávy, zněly poněkud paradoxně. Opět se tak ale potvrdilo, že zatímco svět technologií prakticky nezná hranice, „přízemní“ uživatelé stále požadují především hlavní funkci mobilních telefonů – dovolat se. Je proto otázkou, nakolik lze brát vážně tvrzení o nevyhnutelnosti nástupu všech moderních technologií, například mobilní televize.

NEJVÍC ZAUJALY VOLAJÍCÍ WALKMAN A SKYPEPHONE

Součástí barcelonského veletrhu bylo i

vyhlášení a ocenění nejlepších

exponátů v mnoha kategoriích. Vybrali

jsme nejzajímavější z nich.

  • * Nejlepší mobilní zařízení
  • * • Sony Ericsson W910 Walkman Phone

• 3UK Skypephone

  • * Nejlepší mobilní hudební služba • Omnifone MusicStation Nejlepší video služba • mywaves Nejlepší mobilní portál • Yahoo! Go for Mobile 2.0 Nejlepší mobilní produkt • Microsoft Windows Mobile 6 Nejlepší mobilní hra • Call of the Pharaoh (Cellufun) • My Hangman (Glu Mobile) Nejlevnější i „nejnašlapanější“ Přestože výrobci i odborná veřejnost kladou stále větší důraz na doplňkové služby, s největším zájmem se setkaly na veletrhu v Barceloně především nově představované mobilní telefony. Hala se stánky výrobců mobilů tak od začátku do konce kongresu vykazovala jasně největší „hustotu davu“ a probojovat se k vystaveným exponátům často vyžadovalo hodně ostré lokty. Se silným kalibrem vyrukovala na GSMA kongresu finská Nokia. Její čtyři nové špičkové přístroje sázejí především na multimédia a navigaci. Model Nokia 6210 Navigator je dokonce vybaven kompasem a novou verzí Nokia Maps 2.0, takže poslouží navigaci pro pěší i řidiče. Velké ambice má Nokia i s modelem N96, určeným hlavně ke sledování videa. To umožňuje 2,8 palcový displej a vnitřní paměť celých 16 gigabajtů. Další dvě novinky jsou rovněž vybaveny navigací doplněnou o kvalitní fotoaparát a funkci sdílení mezi mobily. Ještě aktivnější byl výrobce Sony Ericsson. Ten si pro kongres připravil dokonce sedm novinek. Model XP1, z nové řady Sony Ericsson Xperia, je prvním telefonem z portfolia firmy, který obsahuje operační systém Windows Mobile. Zcela nové je i ovládání založené na třípalcovém dotykovém displeji. Pro fanoušky hudby firma uvedla model Walkman W910i s osmi gigabajty paměti. Fotonadšence pak zřejmě nejvíc zaujal telefon Cybershot C902i s pětimegapixelovým fotoparátem. Novou řadou se pochlubil i korejský Samsung. Vlajkovou lodí představených novinek by měl být model Soul. Ultratenký mobil zaujal hlavně designem, který přesto „unese“ pětimegapixelový fotoaparát se stabilizací obrazu nebo detekcí obličeje. Další asijský výrobce, společnost LG, zaútočil na uživatele designem a dotykovým ovládáním, evokujícím populární iPhone. Ani v jeho telefonech však pochopitelně nechyběly fotoaparáty nebo přehrávač hudby. Další z vystavujících firem – Sagem, Alcatel nebo Panasonic – zůstaly poněkud ve stínu vedoucích firem z oboru. Zřejmě největší, i když ne úplně neočekávané zklamání připravila americká Motorola. Ta přišla s pouhými dvěma novými modely, navíc z kategorie levnějších přístrojů. Jako kuriozita působil vedle nejnovějších multifunkčních přístrojů nejlevnější mobil od indické firmy Spice. Předvedla totiž model v ceně pouhých 20 dolarů, tedy méně než čtyři sta korun. Funguje v běžných GSM sítích a je určen především pro rozvojové trhy. Samotný telefon připomíná spíše dětskou hračku – úplně mu chybí displej. Proto obsahuje hlasovou identifikaci volaných a přijímaných čísel. V Česku by zřejmě podobný mobil neuspěl; českým rekordmanům by určitě chyběla možnost posílat krátké textové zprávy SMS. Jedním z hlavních témat kongresu se stala mobilní reklama. Ta se, na rozdíl od mobilní televize, v praxi prosazuje úspěšně. V budoucnu bude její význam dále růst. Mobilní telefony jsou totiž podle operátorů ideálním nástrojem pro inzerci, a to především díky možnosti přesněji cílit reklamu. Pět největších operátorů – Vodafone Group, Telefónica O2 Europe, T-Mobile International, FT-Orange Group a 3 – v Barceloně oznámilo vytvoření pracovní skupiny pro mobilní reklamu. Ta se má zaměřit na definování standardů a „měření“ reklamy. To má usnadnit nabízení inzerce reklamním agenturám. Mobil: reklamní kanál budoucnosti**

Své pojetí mobilní reklamy představila i firma Vodafone. Vyzkoušela ve Velké Británii několik pilotních kampaní a po jejich úspěchu pokračuje v dalších zemích. Jednou z nich je podle mluvčího české pobočky Vodafonu Filipa Hrubého i Česká republika. Vodafone v tuzemsku provozuje mobilní reklamu ve dvou formách: jako banner při psaní SMS na mobilu a banner na wapovém portálu Vodafone Live!.

„Velký úspěch má v Česku Student SMS Gratis,“ tvrdí Hrubý. Služba podle něj umožňuje studentům odesílat zdarma SMS zprávy výměnou za reklamu zobrazenou na mobilním telefonu odesilatele v průběhu psaní. „V současnosti službu využívá více než 50 tisíc studentů. Každý pošle v průměru šest SMS denně,“ upřesňuje Hrubý. Zdůrazňuje, že takováto reklama je efektivnější než internetová. „Relativní počet uživatelů, kteří na banner kliknou, se pohybuje mezi dvěma a třemi procenty. Na internetu jsou to pouze tři desetiny procenta,“ srovnává Hrubý.

Výhodou kampaně, kterou už v Česku vyzkoušelo téměř třicet firem (například Staropramen, Wrigley, Pepsio, Grand Optical nebo Asiana), je možnost zacílení na určitou skupinu. „Je možné cílit reklamu na lidi podle bydliště, věku, pohlaví, zájmů, ale i podle výše útraty za mobil,“ vypočítává Hrubý. Pro firmy je výhodná i možnost přesného načasování kampaně, například při inzerování aktuálních slev. Ceny jsou podle Hrubého šité na míru inzerentům. Obecně se platí přibližně koruna za každé zobrazení banneru. „Pro regionální kampaň, například na otevření nové restaurace nebo cenovou promoakci v síti regionálních prodejen, doporučujeme kampaň v hodnotě okolo 50 tisíc korun v trvání dvou až čtyř týdnů. Ceny se ale liší,“ tvrdí Hrubý.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče