Vojtěch Kotecký: Ropa je také energie

13. listopadu 2012, 17:09 - Vojtěch Kotecký
13. listopadu 2012, 17:09

Proč státní energetická koncepce, o níž minulý týden začala jednat vláda, počítá s pokračováním vysokého dovozu paliv, patrně na věčné časy? Mimo jiné proto, že to není žádná koncepce státu, nýbrž koncepce několika odborů jednoho jediného ministerstva.

Obamův majstrštyk

Přibližně pětinu české spotřeby energie tvoří ropa. A hlavně: ropa tvoří největší balík v našem importu paliv. Tuzemská ekonomika loni za její dovoz utratila 98 miliard korun, to je pětkrát více než v roce 1999. Více a více lidí v Číně i jinde chce více a více ropy; přitom snadno dostupná ložiska pomalu ubývají. Proto ceny na globálním trhu vytrvale rostou.

Proto také snižování spotřeby ropy patří mezi leitmotivy energetické (ano, energetické, nikoli jen dopravní) politiky ve Spojených státech i v řadě evropských zemí. Analytici Deutsche Bank dokonce považují nové, přísnější standardy účinnosti motorů v osobních autech za patrně nejdůležitější úspěch Obamova pobytu v Bílém domě.

Smysluplná energetická politika by měla přijít s propracovaným plánem, jak nastartovat chytré inovace, které zajistí, že ekonomika bude vyrábět více a zajistí lepší životní standard s menší spotřebou fosilních paliv včetně ropy. Měla by obsahovat konkrétní praktická opatření – legislativu na podporu aut s menší spotřebou nebo investice do železnic, cyklostezek či moderní a rychlé veřejné dopravy. Mohla by navrhnout, aby stát po vzoru Izraele či Dánska začal chystat takovou infrastrukturu, která řidičům také u nás umožní používat elektromobily.

Plán je v plánu

Koncepce ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby sice chce během dvaceti let přesunout 30 procent dálkové kamionové dopravy ze silnic převážně na železnici. Ale takový slib není k ničemu, pokud k němu čerstvý první místopředseda ODS nedodá alespoň hrubou představu, jak by to chtěl udělat.

Měla by vláda provést reformu mýtného systému tak, že bude motivovat firmy, aby své zboží na dálku posílaly raději vlakem než kamionem? Investuje vláda výnosy z mýtného do rychlé, pružné a levné nákladní železnice a do logistických center? Nebo obojí? Nebo něco jiného?

Státní energetická koncepce praktická řešení neobsahuje. Zato jsou v ní perly jako: „Připravit (…) národní akční plán udržitelné mobility ke zvýšení energetické efektivity v dopravě s pevným harmonogramem na jeho implementaci.“ Pokud ministrův plán spočívá v tom, že připraví plán, tak to mohl klidně udělat rovnou.

Průmysl a doprava

Druhý důvod, proč se koncepci nedaří nějak podstatně snížit drahý import ropy, je rozdělení rezortních písečků. Energetickou koncepci píše ministerstvo průmyslu a obchodu, které má v popisu práce výrobu a dovoz energie. Tudíž se v ní zabývá elektrárnami, teplárnami, plynovody či ropovody. Auta ani železnice nepatří do jeho kompetence, to je džob ministerstva dopravy. Protože spotřeba ropy přísluší jinému rezortu, tuzemští úředníci ještě pořádně nevzali na vědomí, že ropa je vlastně také nedílnou součástí energetického metabolismu celé naší ekonomiky, nota bene součástí docela důležitou.

Protože dva úřady nejsou schopny společně sednout a napsat jeden propracovaný plán, budou čeští řidiči na benzinových pumpách platit větší a větší účty. Ulice bude každou zimu pokrývat hustý smog a Vladimir Putin si může mnout ruce, jak mu dobře šlape byznys.

Autor je programovým ředitelem Hnutí Duha

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít