Menu Zavřít

Vodu šetříme v Evropě i v pouštích

24. 5. 2010
Autor: profit

V rubrice Profil vám každý měsíc představíme jednoho českého vývozce, který se v zahraničí prosadil nebo pokouší prosadit s kvalitním či neobvyklým produktem. Na úvod to bude jihomoravská společnost Watersavers, která Evropě či některým suchým regionům nabídla své spořiče vody.

Vodu šetříme v Evropě i v pouštích

Autor: Martin Siebert

Když si někde v restauraci budete mýt ruce, možná na ně bude dopadat voda ze speciálních spořičů, jež vyrábí jihomoravská společnost Watersavers. Zřejmě to ale nepoznáte, protože firma dělá patentované antivápenné perlátory ve stejném designu, jaký mají klasické výrobky. Prý proto, že kdyby byly k poznání, lidé by je na veřejně přístupných místech kradli.

Výrobek vyvinutý v brněnském Technologickém inkubátoru totiž dokáže výrazně ušetřit vodu. Výrobce uvádí, že zatímco typickým perlátorem proteče za minutu 15 litrů vody, tento úsporný dokáže díky speciální konstrukci stlačit spotřebu až na čtyři litry za minutu, a přitom zachovat iluzi, že na uživatele dopadá plný proud.

Perlátor, s nímž se už úspěšně prosadila na tuzemském trhu, nyní jihomoravská firma zkouší prodávat i ve světě. „Teď je právě ideální doba pro podobné produkty. Evropská unie má šetření vody jako jeden z důležitých závazků pro budoucnost,“ připomíná obchodní ředitel firmy Radomír Božek. Za logická odbytiště považuje také regiony, kde je voda vzácnou komoditou. Perlátory a další zařízení na úsporu vody tak prodává vedle Evropy také v osmi orientálních státech.

Spořič se vyklubal v inkubátoru

Příběh společnosti začal v brněnském Technologickém inkubátoru v roce 2002. Firmu rozjeli čtyři zakladatelé, vývoj úsporné sanitární techniky spolykal celkem přes dva a půl milionu korun. Vedle antivápenného perlátoru firma vyvinula také další spořiče určené na umyvadla, do sprch či na toalety.

Technologický inkubátor – vedle toho, že poskytl mladé firmě prostory a zázemí – pomohl také finančně, neboť přispěl menšími částkami na výrobu propagačních letáků či na vyhledání obchodních zástupců.

Na českém trhu pak firma oslovila zejména nemocnice, hotely a restaurace. „Například pražská Nemocnice Na Homolce od nás vzala 1500 kusů úsporného perlátoru. U těchto velkých podniků je spotřeba vody obrovská, takže když ušetří 20 až 40 procent vody, ušetří také spoustu peněz. To se týká především teplé vody,“ říká Radomír Božek. „V Česku je 20 milionů vodovodních baterií. Hypoteticky – kdyby na všech byly úsporné perlátory, nepotřebovali bychom jeden blok elektrárny Temelín.“

Když se firma etablovala na tuzemském trhu, chtěla zkusit štěstí ve světě. „Zašli jsme na semináře agentury CzechTrade a zkusili jsme přes její zástupkyni proniknout do Francie. Spolupráce byla výborná – v Paříži pracovníce CzechTrade našla vhodného partnera a tlumočila první setkání,“ říká Božek.

Francie teď patří mezi klíčové trhy, kam Watersavers dodává. Dále prodává své spořiče do Maďarska, Polska, Ruska a Řecka. V Asii a severní Africe jsou odběrateli pochopitelně země chudé na vodu – například Sýrie, Saúdská Arábie, Irák, Alžírsko nebo Tunis. Nově se pokouší firma Watersavers prosadit také v Mexiku. „V některých zemích jsme si už naše perlátory patentovali. Je to ale velmi nákladné,“ podotýká Radomír Božek.

Sto tisíc perlátorů měsíčně není problém

BRAND24

V současnosti výrobna firmy chrlí pět až deset tisíc perlátorů za měsíc, což odpovídá měsíčnímu obratu kolem dvou milionů korun. Plastové komponenty a kovové součástky vyrábějí pro firmu Watersavers drobní subdodavatelé, sama společnost zajišťuje finální kompletaci.

Podle Radomíra Božka prý ovšem není problém zvýšit při současných kapacitách výrobu až na sto tisíc perlátorů měsíčně. Teď tedy firma přechází od vývoje k ryze obchod­ním výzvám.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).