Vlastnit automobil znamená utopit v něm peníze

04. července 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
04. července 2005, 00:00

OBCHODNÍ A MARKETINGOVÝ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI SIXT LEASE A SIXT RENT PETR KOSMÁK: Ceny v autopůjčovnách jsou v Česku srovnatelné s jinými evropskými zeměmi. "Mezinárodní půjčovny jsou bohužel vnímány jako dražší, protože lidé ještě nejsou ochotni rozlišovat kvalitu," tvrdí obchodní a marketingový ředitel společnosti SIXT Lease a SIXT Rent Petr Kosmák.

OBCHODNÍ A MARKETINGOVÝ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI SIXT LEASE A SIXT RENT PETR KOSMÁK: Ceny v autopůjčovnách jsou v Česku srovnatelné s jinými evropskými zeměmi. „Mezinárodní půjčovny jsou bohužel vnímány jako dražší, protože lidé ještě nejsou ochotni rozlišovat kvalitu,“ tvrdí obchodní a marketingový ředitel společnosti SIXT Lease a SIXT Rent Petr Kosmák. * Jaký je v poslední době zájem podnikatelů o půjčování automobilů? Začíná zajímavě růst. Lidé přicházejí na to, že vlastnit něco znamená utopit v tom na nějakou dobu peníze. Když třeba jezdím jen o víkendech, tak na co budu vůz vlastnit třicet dní, když si ho můžu půjčit na dva tři víkendy v měsíci. * Podmínkou je ovšem bezvadné fungování služeb. Jste dostatečně pružní?

Určitě. Vedle podnikatelů vidím značné možnosti třeba u penzistů. Spousta jich má po celé republice třeba svoji fabii, ve které utopili i tři sta tisíc. Vezměte si, že když tyto peníze rozdělíte v čase, kolik by s těmi auty museli najezdit, aby se jim to vyplatilo? Kdybych sto tisíc korun za felicii vydělil sto devadesáti korunami, za které nabízíme vůz smart, tak v naší nízkonákladové autopůjčovně je to pět set dvacet dní pronájmů. A to nepočítám pojištění a další služby, které si na vlastním voze majitel hradí k ceně pořízení auta.

* Mají podnikatelé zájem spíše o operativní leasing?

Ano, SIXT Lease provozuje v operativním leasingu tisíce aut, od malých flotil (dvě až tři auta) až po takové velikány jako je Vodafone/Oskar. Firmy ale využívají také autopůjčovny. Když mají zaměstnance, který třeba nastoupí na zkušební dobu, tak mu hned nekupují auto. Nebo potřebují náhradní auto, když čekají na dodání nového, které někdo pozdě objednal a podobně. Řada manažerů nemá auta, protože je denně nepotřebují. Když jedou na služební cestu, musí si ho půjčit. Je to zase levnější než mít na dvoře vozidlo, se kterým nikdo nejezdí.

* V čem je zásadní rozdíl mezi operativním leasingem a pronajatým autem?

Operativní leasing je vlastně forma dlouhodobého pronájmu, přičemž rozsah služeb (asistence, náhradní vozy, servis, silniční daň) je individuálně volitelný. Operativní leasing umožňuje navíc uživateli získat například lepší slevu na pořízení vozidla nebo na servisní práce (vzhledem k velikosti autoparku provozovaného pod leasingovou společností).

* Vedle standardní autopůjčovny provozujete i nízkonákladovou autopůjčovnu. Vaše reklama slibuje auto za nejnižší dosažitelné ceny. Jaké jsou?

Reálně nejnižší možná cena na trhu je těch námi nabízených sto devadesát korun, o kterých jsem se již zmínil. Chtěl bych ještě podotknout, že běžně autopůjčovny vyvěšují ceny bez DPH, u nás jde o skutečnou cenu včetně DPH, za kterou si zákazník auto půjčí.

* Objednávka je možná pouze po internetu?

Ano, pouze přes internetovou síť. Je to nabízeno stejně jako u low cost leteckých společností. Není možné přijít na nějakou přepážku bez předchozí rezervace. Také název služby vznikl z našeho názvu a prvního písmene u slova internet. Proto SIXTi.

* Tuto službu jste začali nabízet v Praze zhruba před rokem, chystáte její rozšíření do dalších měst? Produkt je úspěšný, ale zatím ho neplánujeme rozšířit kamkoliv jinam v republice. * Je to kvůli chybějící návaznosti na letiště? Našimi klienty u této nabídky je hlavně střední management a mladí manažeři, kteří nemají služební auta. Další zákazníci přilétají z venku a chtějí si půjčit levně auto. To jsou ti takzvaní baťůžkáři, kterých sem nejezdí zase tak málo. Auta však zůstávají stejně kvalitní, jako je náš hlavní produkt včetně podmínky, že i nízkonákladová půjčovna půjčuje vozy, které nejsou starší šesti měsíců. * Je vozidlo typu Smart bezpečné? Je, protože auta jsou konstruovaná stejně jako závodní, s ocelovou trubkovou konstrukcí. Pokud dochází k deformaci, tak ta se nepřenáší přes plechy ale trubkami a řidič je stejně chráněn jako závodník. Máme dvacet smartů a vytíženost je asi osmdesátiprocentní. V ceně je sto kilometrů jízdy. * Nabízíte i drahé vozy. Za kolik je možné si půjčit váš nejluxusnější Mercedes-Benz SLK nebo S třídu? Nabízíme značky aut jako Škoda, Ford, VW, ale i Audi, Volvo, Cadillac. Tím je SIXT hodně známý, že nabízí velkou paletu modelů (včetně offroadů a kabrioletů). Nejoblíbenější je však Mercedes SLK, jehož pronájem na den stojí osm tisíc a patnáct tisíc na víkend. * Čili téměř dvojnásobek. V tomto případě ano, jinak naše společnost SIXT se vyznačuje tím, že nabízíme víkendové pronájmy u mnoha aut za stejnou cenu jako u jednodenního pronájmu ve všední den. * Jaká je podle vás situace na trhu autopůjčoven v Česku? Je jich samozřejmě hodně, nicméně dělí se na dvě skupiny: jednu tvoří mezinárodní autopůjčovny a druhou lokální. Leadery na českém a světovém trhu jsou SIXT, Europcar, Hertz a Avis. K dalším významným mezinárodní autopůjčovnám patří Payless Car, Dollar, Alamo, Budget. Do druhé skupiny, těch místních, patří například Czechocar a Alimex. Zásadní rozdíl je samozřejmě ve velikosti vozového parku. Například SIXT má nyní v Česku kolem dvou set vozidel a deset poboček, celosvětově asi osmdesát tisíc. * Jste ve všech krajských městech? Ne. V Budějovicích a třeba v Plzni vůbec. Poptávka tam není dostatečně silná, abychom otevírali pobočku. A nemá cenu se tam prát o pár zákazníků. Jsme však v důležitých centrech, například v Brně, v Karlových Varech a nyní připravujeme pobočku v Ostravě, odkud obsluhujeme další řadu jiných míst republiky. * Nejsou u nás pořád ještě ceny vyšší než v zahraničí? Neřekl bych, že ceny jsou tady vyšší než v zahraničí. Myslím, že jsou naprosto srovnatelné, problémem je pořizovací cena vozidla, kde v České republice si u vozidla na podnikání nemůžete odečíst DPH. Tím je náš trh s vozy znevýhodněn. Samozřejmě konkurence mezi dvěma póly - zahraničními autopůjčovnami a těmi českými - do jisté míry je, ale ta je zdravá. Pokud zadavateli výběrového řízení nevadí, že jsou nabízená auta i několik let stará. My máme nejmladší vozový park na trhu. Provozujeme maximálně šestiměsíční auta, a pak jdou pryč. * Kam pryč? Vozy potom prodáte ve svém autobazaru? Přesně tak, tam prodáváme auta z půjčovny a z operativního leasingu. Nejvíce jich je z leasingu a tedy tato auta prodáváme se znalostí, jak a kde byla servisována. Kdo auto používal a v jakém je skutečně stavu. * Liší se ceny v Praze a mimo Prahu? V podstatě ne. Bohužel mezinárodní autopůjčovny jsou vnímány jako dražší, protože lidé nejsou ochotni ještě moc rozlišovat kvalitu. Českému spotřebiteli velmi často nezáleží, jestli jede třeba v polepeném nebo nepolepeném voze. To byl jeden z důvodů, proč jsme převzali evropský produkt SIXTi, který však původně cílil na jiný typ klientely. Nicméně tím jsme přišli na trh s levným produktem, ale nepodrážíme konkurenci. Nízkonákladový není totéž jako nejlevnější. Dosáhnout na cenu u nízkonákladového produktu je determinováno řadou podmínek -třeba právě internet, kreditní karty, pojištění a podobně. Tedy dali jsme trhu nějakou inovaci a zlí jazykové říkají, že učíme novou generaci si věci jenom půjčovat. * Učíte půjčování i nejmladší generaci? Máme nový produkt společně s Ford Charouz a Jawou pod názvem SIXT Teen - autopůjčovna pro teenagery. Jawa vyrábí auta pro patnáctileté a SIXT je půjčuje. A cena je skutečně vhodná pro kapsu teenagera -99 korun denně. * Vraťme se k SIXTi, jak vlastně vznikala cena? SIXT má centrálu v Německu a v Mnichově, které je městem piva, a tam vznikla tato myšlenka: běžně pivo v hospodě stojí 4,80 eura, takže si můžete vybrat, zda půjdete na pivo za pět eur, nebo si na celý den půjčíte za stejnou cenu auto. V tomto kontextu vznikl nápad takto marketingově cenu stimulovat. V Praze sice toto auto nestojí pět eur, ale 190 korun, ale i tak je to marketingově stavěná cena. * O vozidla u SIXTi se vlastně soutěží. Jak?

Když si uděláte rezervaci aspoň pár dní dopředu, tak si půjčíte auto za sto devadesát korun. Pokud si vůz budete chtít dejme tomu zarezervovat a vyzvednout až v pátek, tak asi nebude. Je to stejné jako u nízkonákladových leteckých společností. Když chcete letenku do Paříže za 1570 korun, jak aerolinie inzerují, tak ji za tuto cenu bez problému seženete měsíc dopředu. V den odletu už bude podstatně dražší. *

AUTO PRO PATNÁCTILETÉ

Novým produktem SIXT je lehká čtyřkolka Jawa Chic. Dvoumístné vozítko s objemem motoru 505 kubických centimetrů a s automatickou převodovkou začala autopůjčovna nabízet pod označením SIXT Teen za 99 korun na den včetně DPH. Využívat tuto službu lze již od patnácti let. Mladiství se ovšem musí k převzetí vozu dostavit se zákonným zástupcem. Rezervace je možná pouze přes internet a minimálně tři dny předem.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče