Menu Zavřít

Vlaky musejí vyjet ještě před EURO 2012

29. 4. 2011
Autor: profit

Na železnicích v oblasti Charkova budou brzy jezdit dva dvoupatrové vlaky dodané českou společností Škoda Vagonka. Zakázka za téměř miliardu korun je součástí modernizace ukrajinské dopravy před fotbalovým mistrovstvím EURO 2012.

Vlaky musejí vyjet ještě před EURO 2012

Foto: Škoda Vagonka

Společnost Škoda Vagonka dodá na Ukrajinu dva kusy dvoupodlažních jednotek řady 675, označované jako City Elefant. Zakázka dosahuje hodnoty téměř 40 milionů eur (téměř jedna miliarda korun). Zatím se jedná o první soupravy. Odborníci se domnívají, že nové vozy zlepší ekonomickou efektivitu veřejné dopravy na Ukrajině, a je tak pravděpodobné, že posílí zájem také o další soupravy.

Obecně je zkušenost s českými výrobky na ukrajinských železnicích dlouhodobá, i když v posledních 20 letech se vozový park obnovoval minimálně,“ říká Ivo Gurňák, sales area manager společnosti. Škoda Vagonka se k zakázce dostala prostřednictvím tendru, který vypsaly ukrajinské dráhy v září loňského roku. Smlouvu sice podepsala s Jižní dráhou, ale soupravy budou využity také na meziregionální dopravu. Nejprve se objeví na trase Charkov–Kyjev, poté se počítá s trasami Charkov–Krym či Charkov–Oděsa.

Současným trendem je, že ve východní Evropě dochází k obnově vozového parku,“ říká Ivo Gurňák. Podle něj se jedná o jeden z prvních projektů se zahraniční účastí. Dosud si ukrajinské železnice při obnovování vozového parku vystačily spíše s domácí výrobou. „Potenciál obnovy na Ukrajině je obrovský, vozy jsou zastaralé,“ dodává Ivo Gurňák. Škoda Vagonka proto do budoucna očekává rozvíjení spolupráce. Pro společnost je Ukrajina stejně jako střední a východní Evropa jeden z prioritních trhů, na který se chce soustředit. Ukrajinské dráhy však zatím nové zakázky nevypsaly.

Šest vagonů včetně bistra

Podle plánu budou na jaře příštího roku soupravy dodány ke zkouškám na Ukrajinu. Vozy jsou uzpůsobeny k meziregionální dopravě. Zatímco v České republice jezdí třívozové soupravy, soupravy dodávané na Ukrajinu mají šest vozů, jsou vyššího standardu a jejich součástí jsou bistro díly, které slouží pro občerstvení pasažérů. Cena je proto vyšší než v případě souprav, které jsou v provozu v České republice.

Vozy mají obstát i ve čtyřicetistupňových mrazech

Další změny se týkají také zvýšení pohodlí cestujících. Ve vagonech se objeví komfortnější sedadla, přibudou monitory pro sledování videopořadů, zásuvky pro notebooky nebo prodejní automaty na občerstvení. Vzhledem ke klimatickým podmínkám na Ukrajině musejí být jednotky přizpůsobeny tak, aby mohly být provozovány v rozmezí teplot vnějšího prostředí od -40 až do +40 stupňů Celsia. Vozy pro České dráhy jsou dodávány pro teploty do -25 stupňů Celsia. V přizpůsobení výrobků klimatickým podmínkám má společnost zkušenosti – v minulosti již dodávala mimo jiné motorové vozy do Finska nebo dvoupodlažní jednotky City Elefant do Litvy.

Přepravu cestujících mají zjednodušit nástupní rampy, sklopné stupačky a bezbariérové prostory včetně WC doplněné Braillovým písmem, což je standardem také v České republice. Vozy jsou také vybaveny vnitřním a vnějším kamerovým systémem, snížit vandalismus pomůže i vnější nátěr antigraffity.

BRAND24

Obchodně probíhá zakázka velice podobně jako v České republice. „My máme výhodu v tom, že máme také rusky mluvící pracovníky, a tím odpadají některé překážky z hlediska komunikace,“ říká Ivo Gurňák. Podle něj má Ukrajina vysoké nároky na dodávaná vozidla stanovené především tím, že se jedná o delší trasy.

Firma se však musí přizpůsobit v první řadě blížícímu se mistrovství Evropy ve fotbale, které začne v červnu příštího roku a během kterého musejí vlaky už jezdit. „Zakázka je náročná především termínově. Čeká nás složité pracovní schvalování, nicméně trhy východní Evropy známe dobře, takže podmínky jsme dokázali dopředu odhadnout,“ upřesňuje Ivo Gurňák.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).