Vlaječkový marketing

 Páral 29. července 2015, 12:00  -  Pavel Páral
29. července 2015, 12:00

Česko prý nebude moci vyvážet do Ruska rostlinné výrobky, protože prý obsahují škodlivé organismy. Ze země slavné svými tarakany je takové výhrady k pousmání. Nicméně přichází zrovna v době, kdy ministr zemědělství Jurečka oznámil, že připravuje novou regulací možnosti používat české symboly na potravinářských výrobcích v českých obchodech.

Zdá se to poněkud nesouvisející, ale jen na první pohled. Ve skutečnosti je to projev dlouhé tradice zemědělského a potravinářského ochranářství před zahraniční konkurencí.

Nové české brambory chutnají opravdu jinak, než ty z Kypru, či Egypta. Ale rozdíl oproti německým není žádný a u polských to s tou chutí taky nemusí být tak špatné, pokud nepřemýšlíme o tom, co ten polský sedlák na to pole nalil, aby mu to tak pěkně rostlo. A taková klobása se separátem sójou a tisícem stabilizátorů a emulgátorů je stejně hnusná, ať už je z Polska, nebo Kostelce.

Prostě zeměpisný původ může být spotřebiteli zajímajícímu se o kvalitu srdečně fuk, pokud má důvěru k obchodníkovi a producentovi a jeho značce.


Přečtěte si: Na českých potravinách bude vlajka, Jurečka chce omezit chaos ve značení


Jenže zde je ten problém. Spotřebitelé stále zásadně preferují cenu před kvalitou. A „flexibilnější“ polští potravináři se nezdráhali vyhovět i na úkor poživatelnosti, byť jinak jsou schopni produkovat špičkové výrobky. Navíc tamní kontrola potravin má svá „specifika“, takže z toho už jde skoro strach.

Tak se zrodila špatná pověst polských potravin a vlaječkový marketing našich obchodníků. V západních zemích, kde se prodává za zcela jiné ceny, pak polské jídlo tuto pověst nemá a vlaječky tam nepotřebují.

Problém je, že když čeští výrobci zjistili, že vydělávat mohou jen na šlichtách, tak se přizpůsobili a zničili pověst často od první republiky budovaných obchodních značek a tápajícího spotřebitele se nyní snaží přesvědčit prostřednictvím vlaječek, že ten separát není až tak špatný, hlavně když je český. Tudy ale cesta k obchodnímu úspěchu nevede.


Další komentáře autora:

Korunové letní osvěžení

Mamahotel pro Řecko

Drobet zahnívající policie

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče