Menu Zavřít

Vládnout budou spotřebitelé

6. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Etika a ochrana životního prostředí bude hlavní artikl Odborníci na budoucnost říkají, že v příštích pěti letech zvítězí nový trend, kdy rozhodující pro koupi zboží či služeb se stanou etické hodnoty. Nedbat na zvyšování etiky firmy může být osudné. Přelom roku je vždycky obdobím hodnocení minulého a plánů do budoucna.

Etika a ochrana životního prostředí bude hlavní artikl

Odborníci na budoucnost říkají, že v příštích pěti letech zvítězí nový trend, kdy rozhodující pro koupi zboží či služeb se stanou etické hodnoty. Nedbat na zvyšování etiky firmy může být osudné.

Přelom roku je vždycky obdobím hodnocení minulého a plánů do budoucna. V podnikání by podle odborníků tyto procesy měly existovat permanentně. Často se hovoří o tom, jak je důležité mít alespoň střednědobý plán, strategii vývoje firmy. Jak je důležité předvídat další trendy, připravit se na ně, popřípadě je spoluvytvářet. Poznatky, o nichž hovoří nejen ekonomičtí teoretici, ale také lidé z praxe. Podle výsledků bádání celosvětové organizace Global Future Forum (GFF) však vyplývá, že mnohé světové firmy mají s přípravou na budoucnost problémy, v některých případech ji dokonce ignorují.

Netradiční dodavatelé budou mít větší šance

Průzkum Global Future Forum poukazuje na to, že v příštích pěti letech nastane nový trend a pohyb spotřebitelů k „odpovědnému kapitalizmu“, v němž už nebude hybnou silou celosvětového komerčního prostředí výkonnost finančních a akciových trhů. Zásadním faktorem při rozhodování lidí o tom, s kým budou dělat byznys, které značce projeví důvěru a které produkty či služby koupí, se stanou etické hodnoty. Tento trend při nákupech a výdajích spotřebitelů se už v ojedinělých případech ostatně projevil i v minulosti, například v oblasti geneticky upravených potravin. Na tento fakt budou samozřejmě muset reagovat i firmy. Výsledkem bude zřejmě změna chování celé řady korporací, a jistě nejen jich, ale i firem podstatně menších. Protože podle odborníků pouze ty organizace, které budou uplatňovat hodnoty spojené s důvěrou, etikou, otázkami životního prostředí a podobně, přežijí a budou úspěšné. „Rostoucí síla spotřebitelů znamená, že v budoucnosti bude dynamické stanovení cen považováno za normu. Spotřebitelé vybavení nejmodernější technologií pravděpodobně projeví nedostatek loajality a budou čím dál častěji nakupovat služby a produkty od netradičních dodavatelů. To vyvine tlak na podniky, které budou muset reagovat rychleji a kreativně hledat nové oblasti pro nabízení své značky,“ říká generální ředitel (CEO) GFF David Smith. Podle něho je důležité, aby se podniky na budoucnost připravovaly. Nejen proto, aby ji mohly plánovat, ale aby ji mohly formovat a mít na ni vliv. Větší vliv a váhu mají samozřejmě velké korporace, ale význam dynamických středních firem není rozhodně záhodno podceňovat.

Velkým firmám dochází dech

Ovšem podle průzkumu GFF neplánují dostatečně svou budoucnost ani největší světové společnosti. Většina vrcholových výkonných pracovníků společností Fortune Global 500, kteří se průzkumu zúčastnili, připouští, že při zvládání změn nepostupují jejich organizace efektivně. Tyto společnosti se pak na měnící se trendy spotřebitelů nejen nepřipravují, ale ani je neočekávají. Nejvyšší představitelé společností očekávají v příštích pěti letech jen malé zlepšení v oblasti etického chování. Podle mínění GFF by to mohlo být - vzhledem k narůstající síle spotřebitelů a tendenci směřovat k „zodpovědnému kapitalizmu“ - osudným. Pokud se podíváme na pět stovek společností, jejichž vrcholoví výkonní pracovníci se průzkumu zúčastnili, dojdeme k tomu, že už nyní ztrácejí tyto firmy dech. Téměř šedesát procent z nich připouští, že jejich organizace pracuje při řízení zásadních změn buď neefektivně, nebo málo efektivně. Více než polovina se domnívá, že největší změny, kterým musí firma čelit, lze očekávat v důsledku restrukturalizace, fúzí a akvizic. Změně spotřebitelských zvyklostí nepřikládají podstatnou váhu. Každá čtvrtá společnost připouští, že u ní do roku 2007 nedojde buď k žádnému, nebo jen malému zlepšení etického chování.

Pesimizmus ke globálním firmám poroste

„Nedostatek povědomí a zájmu o budoucnost, který je patrný u tolika nejvyšších výkonných představitelů společností, je alarmující, nikoli překvapivý. Je to dáno tím, že jen pár z nich očekává, že na svých postech zůstanou déle než následující dva roky,“ konstatoval Smith. Podle něho je průzkum užitečné cvičení, které přesvědčí nejmocnější společnosti světa dívat se do budoucnosti a především začít uvažovat o vlastním etickém chování. Pesimizmus vůči globálním organizacím podle Smitha nadále poroste a spotřebitelé se budou spíš obracet na místní společnosti, které berou ohled na životní prostředí. Etické postupy a chování budou stále důležitějším prodejním artiklem a podniky budou muset prokázat i udržitelnost z hlediska péče o životní prostředí.

BRAND24

Co je Global Future Forum?

Jeho vznik iniciovala společnost Unisys. Jde o celosvětovou organizaci, která shromažďuje to nejlepší z oblasti poznatků a teorií zabývajících se budoucím vývojem s cílem začlenit je do širšího podnikatelského prostředí. Jde o nezávislé partnerství futurologů, odborníků na management, akademických pracovníků a představitelů podnikatelské praxe. Global Future Forum vzniklo s cílem pomoci organizacím rozšířit horizonty jejich strategického plánování a lépe se připravit na budoucí vývoj. Unisys je celosvětová společnost dodávající služby a řešení v odvětví informačních technologií.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).