Vládní milost

02. ledna 2009, 15:43 - Táňa Králová
02. ledna 2009, 15:43

Biopaliva

Dárek pod stromeček v podobě daňového osvobození čistých biopaliv poslala jejich výrobcům těsně před Vánocemi česká vláda. Není ovšem jisté, jestli jim takové zvýhodnění, které ještě musí schválit Parlament, k něčemu bude. Pumpaři se dle prvních ohlasů do prodeje pohonných hmot s vysokým podílem biosložky nepohrnou. A kdo ví, kde se po letošním červenci, kdy má změna vstoupit v platnost, budou pohybovat ceny benzinu a nafty, směrodatné pro nákupní rozhodování motoristů. Vláda schválením novely zákona o spotřebních daních bere na milost ve světě mnohdy zatracovaná biopaliva. Ještě v polovině loňského roku ministr zemědělství Petr Gandalovič totiž tvrdil, že k jejich dalšímu rozšiřování bude kabinet přistupovat obezřetně a víceletý program na podporu biopaliv v dopravě uvede v život až poté, co se znovu prověří jejich přínos a souvislost s cenami potravin. „Zvýšením odbytových možností vycházíme vstříc zejména zemědělcům, kteří suroviny pro výrobu biopaliv produkují. Současně můžeme očekávat rozvoj navazujících průmyslových odvětví,“ konstatuje Gandalovič nyní, když vláda odsouhlasila plné osvobození od spotřební daně pro čisté rostlinné oleje, čistý metylester řepkového oleje (MEŘO) a bioplyn. Může to být výzva pro Setuzu, největšího tuzemského výrobce MEŘO. Šéf Setuzy Martin Procházka už dříve uvedl, že při daňovém zvýhodnění by se v Česku mohlo podobně jako v Německu uchytit tankování čistého metylesteru. Jeho uplatnění v čisté formě by producenti přivítali i proto, že letos se jim rozšíří konkurence, až Agrofert spustí novou kapacitu v Lovosicích. Z osvobození od daně však mohou těžit i zahraniční dodavatelé, stále více metylesteru se k nám totiž dováží z Německa. Zatímco čisté MEŘO může plně nahradit naftu, nebo by si obě složky mohli řidiči namíchat v libovolném poměru, pro benzinové směsi s biolihem jsou nutná speciálně upravená auta. Právě jejich absencí vysvětlují prodejci pohonných hmot svou neochotu přidat na čerpací stanice stojany pro směs E 85, obsahující patnáct procent benzinu a 85 procent bioetanolu. Firma Agroetanol TTD, která jako první ve střední a východní Evropě začíná E 85 ve středočeské Dobrovici vyrábět, je připravena reagovat na poptávku na trhu. Počítá ovšem s tím, že nové palivo se bude prosazovat pomalu i přes vratku spotřební daně, pokud ji schválí Parlament. Od letoška se také zvyšuje podíl biopaliv povinně přidávaný do nafty a benzinu. Ze dvou objemových procent se u MEŘO zvedá na 4,5 procenta, u bioetanolu na 3,5 procenta. Těchto biosložek se oddanění netýká. Povinnost přimíchávat drahá biopaliva do benzinu a nafty kritizuje výkonný ředitel Centra pro ekonomiku a politiku Petr Mach. Jak řekl, jde o regulaci, která zdražuje pohonné hmoty i potraviny.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít