Vláda zablokovala přísnější podmínky pro řízení autobusu

02. června 2003, 00:00 - Andrea Arnoulová
02. června 2003, 00:00

Špidlův kabinet vyslovil nesouhlas s návrhem skupiny poslanců ODS na zpřísnění podmínek pro řízení autobusu. Přitom minulý týden došlo k další tragické nehodě.Mrtvý řidič, zranění cestující. Natolik smutná je bilance zatím poslední nehody autobusu na území ČR, který jel z Košic do Kladna a sedmnáct kilometrů od Prahy se srazil s nákladním automobilem.

Špidlův kabinet vyslovil nesouhlas s návrhem skupiny poslanců ODS na zpřísnění podmínek pro řízení autobusu. Přitom minulý týden došlo k další tragické nehodě.

Mrtvý řidič, zranění cestující. Natolik smutná je bilance zatím poslední nehody autobusu na území ČR, který jel z Košic do Kladna a sedmnáct kilometrů od Prahy se srazil s nákladním automobilem. Série nehod vedla poslance Lubomíra Suka a další z ODS k přípravě novel zákonů. Maximální rychlost autobusu by se snížila z 90 na 80 km/h na silnici a ze 130 na 110 km/h na dálnici a silnici pro motorová vozidla. Držitelem řidičského oprávnění pro řízení autobusu by se mohl stát pouze držitel řidičského oprávnění na některou skupinu nákladních automobilů (maximálně však do 7500 kg), s praxí v řízení nejméně dva roky, přičemž povinnost vlastnit jej by se vztahovala pouze na nové, nikoli stávající, řidiče. Většina autodopravců podnikajících v přepravě osob přijala návrh s povděkem. Rozpoutala se dokonce diskuze o znovuzavedení povinného psychologického vyšetření řidičů autobusů. „Tuto ani další změny námi navržená novela neobsahuje. Po zveřejnění naší iniciativy se na mě ale obrátil kupříkladu PhDr. Karel Havlík, který se psychologickým testováním profesionálních řidičů zabývá již třicet pět let. Jeho zkušenosti hovoří jasně: ti, kteří úspěšně prošli psychologickými testy, mají téměř nulovou nehodovost,“ říká Suk. Vláda se však postavila jednoznačně proti návrhu s odůvodněním, že „navržené snížení maximální rychlosti bezpečnost provozu autobusů na pozemních komunikacích neřeší, neboť autobusy mají v porovnání s nákladními automobily vyšší celkovou míru stability a ovladatelnosti.“ Vládě též vadí, že „návrh neupravuje, jakým způsobem by žadatel o řidičské oprávnění skupiny D dvouletou praxi prokazoval, kdo by rozhodoval o jejím uznání, kdo by ji ověřoval a kontroloval.“ K takové změně by navíc podle vlády muselo dojít po předběžné konzultaci s Komisí Evropských společenství. V závěru stanoviska vláda ubezpečuje, že připravuje vlastní návrhy. Osud poslanecké iniciativy je tedy zatím nejistý. Pokud budou poslanci vládní koalice respektovat stanovisko vlády, spadne pod stůl. Riziko nehodovosti autobusů by v takovém případě zůstalo nadále vysoké.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče