Menu Zavřít

Vláda ustoupila zeleným, dopravci se bouří

8. 9. 2008
Autor: Euro.cz

OMEZENÍ JÍZDY KAMIONŮ - Vláda ustoupila Straně zelených a slíbila, že prosadí celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne a po celou neděli. Pokud se to skutečně podaří, tak dopravci vyhrožují protesty.

Vláda premiéra Mirka Topolánka minulý týden schválila návrh celoročního zákazu jízdy kamionů v pátek odpoledne a prakticky po celou neděli. Nákladní automobily nad 7,5 tuny by tak nemohly na celou českou dálniční a silniční síť poslední pracovní den týdne mezi 15 a 18 hodinou a v neděli od půlnoci do 22 hodin. Rozšíření zákazu na celou silniční síť je další vládní novinkou ze společné dílny ministerstev dopravy a životního prostředí.

V současné době mají kamiony omezený vjezd pouze na dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy, a to během letních prázdnin v pátek od 17 do 21 hodin a v sobotu od 7 do 13 hodin. Po celý rok platí pro kamiony zákaz v neděli od 13 do 22 hodin. „Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných,“ komentuje rozhodnutí vlády ministr životního prostředí Martin Bursík.

Dopravci se nevzdávají

Páteční zákaz je podle Bursíka zkrácený na nejkritičtější tři hodiny tak, aby přepravci mohli vyhovět jak zákazu, tak i pracovnímu režimu a nutnému odpočinku řidičů. Oproti původním dohodám se omezení jízdy kamionů rozšiřuje na všechny komunikace v zemi. „Chtěli jsme dosáhnout toho, aby nedocházelo k objíždění, aby se provoz kamionů při zákazu nepřesunul na silnice nižších tříd, tedy přímo do obcí,“ vysvětluje Bursík. Vláda nyní pověřila ministra dopravy, aby vypracoval konečný návrh a pověřila předsedu vlády Mirka Topolánka dalším jednáním se Sdružením automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.

„Při posledním setkání s dopravci jsme řešili ceny nafty, úlevy na spotřební dani, z toho vzešla i možnost množstevní slevy. Těch témat je ještě dost,“ říká ministr dopravy Aleš Řebíček. Bursík ale tvrdí, že ani premiér ani ministr dopravy nemají mandát k tomu, aby při jednání s dopravci ustoupili z dohodnutých časů omezení. „Prostor pro další korekci je dán těmito mantinely,“ tvrdí Bursík.

Dopravci však do jednání vkládají naděje na zvrat. Podle generálního tajemníka sdružení ČESMAD Bohemia Martina Špryňara budou výsledky jednání s premiérem rozhodující, za nynějším rozhodnutím vlády vidí tajemník politickou situaci před sjezdem zelených. „V případě, že vláda schválí zákon, který obsahuje celoroční páteční zákazy, zůstává v platnosti usnesení ČESMAD Bohemia a bude svolán krizový štáb, který rozhodne o dalším postupu,“ upozornil Špryňar. Hovořit o konkrétní formě případných protestů autodopravců je prý dnes brzy.

Průmyslníci varují před ekonomickými ztrátami

Svaz průmyslu a dopravy České republiky, Sdružení automobilového průmyslu, Svaz dopravy České republiky a Hospodářská komora České republiky jednoznačně odmítají rozhodnutí české vlády celoročně omezit páteční a nedělní jízdy vozidel nad 7,5 tuny celkové hmotnosti.

Zákaz se prý maximálně dotýká firem, které v oblasti nákladní dopravy pracují nebo jsou na ní přímo závislé. Především zákaz jízdy kamionů výrazně narušuje konkurenceschopnost. Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR a Hospodářské komory ČR omezení jízd kamionů neřeší hlavní problém, kterým je zejména propustnost komunikací a následně zvýšení bezpečnosti silničního provozu. „Je to překvapující rozhodnutí, neboť předseda vlády garantoval, že nejprve bude problematiku konzultovat při setkání s dopravci. Zákaz jízd kamionů přitom poškodí průmysl, velkoobchod, služby a dopravu,“ reaguje na rozhodnutí vlády viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Podle odhadů svazu budou ekonomické dopady na celý průmysl v případě schválení pátečního omezení ve výši zhruba 8,5 miliardy korun ročně. „Toto číslo nezahrnuje zvýšení nákladů ve sféře obchodu, služeb a u dopravců. Navíc může dojít k ohrožení vládou schválených projektů zahraničních investorů,“ míní prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.

O harmonizaci rozhodně nejde

Sdružení automobilového průmyslu ČR zase odmítá vyjádření ministra životního prostředí Bursíka o tom, že tímto návrhem dochází k harmonizaci víkendových omezení s okolními zeměmi. „Toto vyjádření by platilo pouze v případě, že za víkend se považuje sobota a neděle. Navržený páteční zákaz je však totální disharmonizací, neboť u sousedních států není v navrhovaném rozsahu v současné době nikde uplatňován,“ říká ředitel sekretariátu sdružení Antonín Šípek.

BRAND24

Zpráva o úmyslu české vlády uzákonit celoroční rozšíření pátečních zákazů pro vozidla nad 7,5 tuny vyvolala negativní reakce také v zahraničí. Na ministerstvo dopravy se dopisem obrátil generální sekretář Mezinárodní unie silniční dopravy Martin Marmy, který mimo jiné píše, že „uměle zadržovaná přeprava zahltí české silnice ve zbývajících čtyřech a půl dnech týdne namísto toho, aby byla časově stejnoměrně rozdělena, čímž se vytvoří ještě větší dopravní zácpy“ a varuje, že „takové opatření by vážně poškodilo obchodní vztahy mezi Českou republikou a jejími významnými obchodními partnery, jakož i spolupráci mezi třetími zeměmi“.

Stejně tak Marco Leonardo Sorgetti, generální ředitel evropské logistické asociace CLECAT, upozorňuje ve svém dopisu ministru dopravy na skutečnost, že „zatímco zákazy jízd o nedělích jsou v EU běžné a shodují se s tradičními dny pracovního volna, zavedení zákazu jízd o pátcích a sobotách je kdekoli v Unii prakticky neznámé“. Rovněž ze Slovenska, jehož parlament podobné návrhy smetl se stolu, přišly nesouhlasné reakce, kde se mimo jiné konstatuje, že „zvýšené náklady dopravců by byly nevyhnutelně přeneseny na zákazníky a nakonec by je museli zaplatit spotřebitelé, včetně spotřebitelů v České republice“.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).