Vláda přidá peníze na opravu dálnic

25. července 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
25. července 2005, 00:00

REKONSTRUKCE SILNIC Rozšíření odstavného pruhu na dalších 40 kilometrech dálnice Dl mezi Prahou a Brnem, vyšší investice do preventivní opravy povrchu této komunikace a mostů. To jsou jen některá opatření, jimiž chce vláda přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na nejstarší české dálnici.

| |
|Na špatný stav dálnic v Česku upozorňují i opoziční politici. V tomto případě billboard objednal poslanec ODS Ivan Langer. foto profit - Luděk Vycpálek|
REKONSTRUKCE SILNIC Rozšíření odstavného pruhu na dalších 40 kilometrech dálnice Dl mezi Prahou a Brnem, vyšší investice do preventivní opravy povrchu této komunikace a mostů. To jsou jen některá opatření, jimiž chce vláda přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na nejstarší české dálnici. Příští rok mají jít na opravy dálnic podle rozhodnutí vlády celkem čtyři miliardy korun. Převážná většina peněz skončí na dálnici Dl. Ta je nejstarší tuzemskou rychlostní komunikací a zhruba deset let už přesluhuje původně plánovanou životnost. Během následujících dvou let je podle ministerstva dopravy nutné rozšířit odstavný pruh zhruba na dalších 40 kilometrech dálnice tak, aby v případě uzavírky mohl sloužit jako průjezdný pruh. V současnosti je širší odstavný pruh jen na 50 kilometrech této dálnice. „Je to manipulační prostor k tomu, abychom při opravách dálnice mohli zajistit dostatečnou průjezdnou kapacitu,“ říká ministr dopravy Milan Šimonovský.
VZNIKNOU DALŠÍ ODSTAVNÁ PARKOVIŠTĚ S podporou soukromého kapitálu chce také stát stavět parkoviště pro kamiony, aby jejich řidiči mohli dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na osmnácti místech dálnice Dl se má také zrušit neprůjezdný střední dělicí pás, což policii umožní na více místech převádět provoz do protisměru v případě nehody, která zablokuje provoz na jedné straně cesty. Již na 40 procentech dálnice platí zákaz předjíždění pro kamiony, který ale dodržuje jen minimum řidičů. Podle ministra Šimonovského může situaci zlepšit jen větší a viditelnější přítomnost policie, která přiměje řidiče k dodržování předpisů. Do roku 2010 plánuje stát budování obchvatů vybraných přetížených míst na Dl. Nákladní dopravu tak chce odvést z některých úseků na vedlejší silnice 1/11,1/35,1/38. POMŮŽE AŽ DII Efektivně odlehčit dálnici Dl ale může pouze převedení části provozu z ní na jiné komunikace. Podle stínového ministra průmyslu a obchodu ODS Martina Římana se jedná zejména o dálnici Dli z Prahy na Hradec Králové a návaznou rychlostní silnici R35, která bude druhým západovýchodním tahem napříč Českou republikou. „Není možné zásadním způsobem renovovat zastaralou dálnici, aniž by se část dopravy neodvedla jinam,“ domnívá se Říman. Zejména na stavbu silnice R35 však chybějí peníze. Fond dopravy se navíc bude muset vypořádat s ukončením dotací z Fondu národního majetku, který koncem letošního roku zanikne. Podle šéfa Fondu dopravy Pavla Švagra by výpadek peněz z privatizace mohl nahradit větší podíl fondu na spotřební dani. DÁLNICE D47 BUDE DRAŽŠÍ**

Vláda také vzala na vědomí informaci, že cena výstavby dálnice D47 na severu Moravy se kvůli loňské změně sazby DPH na stavební práce zvýší o 6,7 miliardy na 55,1 miliardy korun.

Kdyby vláda navýšení rozpočtu výstavby této dálnice odmítla, znamenalo by to pozastavení výstavby dálničních přivaděčů. Ty mají zajistit kvalitní připojení na stávající silniční síť, která má ve většině případů nevyhovující parametry a není schopna absorbovat zvýšený objem dopravy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít