Vláda přidá peníze na opravu dálnic

25. července 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
25. července 2005, 00:00

REKONSTRUKCE SILNIC Rozšíření odstavného pruhu na dalších 40 kilometrech dálnice Dl mezi Prahou a Brnem, vyšší investice do preventivní opravy povrchu této komunikace a mostů. To jsou jen některá opatření, jimiž chce vláda přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na nejstarší české dálnici.

| |
|Na špatný stav dálnic v Česku upozorňují i opoziční politici. V tomto případě billboard objednal poslanec ODS Ivan Langer. foto profit - Luděk Vycpálek|
REKONSTRUKCE SILNIC Rozšíření odstavného pruhu na dalších 40 kilometrech dálnice Dl mezi Prahou a Brnem, vyšší investice do preventivní opravy povrchu této komunikace a mostů. To jsou jen některá opatření, jimiž chce vláda přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na nejstarší české dálnici. Příští rok mají jít na opravy dálnic podle rozhodnutí vlády celkem čtyři miliardy korun. Převážná většina peněz skončí na dálnici Dl. Ta je nejstarší tuzemskou rychlostní komunikací a zhruba deset let už přesluhuje původně plánovanou životnost. Během následujících dvou let je podle ministerstva dopravy nutné rozšířit odstavný pruh zhruba na dalších 40 kilometrech dálnice tak, aby v případě uzavírky mohl sloužit jako průjezdný pruh. V současnosti je širší odstavný pruh jen na 50 kilometrech této dálnice. „Je to manipulační prostor k tomu, abychom při opravách dálnice mohli zajistit dostatečnou průjezdnou kapacitu,“ říká ministr dopravy Milan Šimonovský.
VZNIKNOU DALŠÍ ODSTAVNÁ PARKOVIŠTĚ S podporou soukromého kapitálu chce také stát stavět parkoviště pro kamiony, aby jejich řidiči mohli dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na osmnácti místech dálnice Dl se má také zrušit neprůjezdný střední dělicí pás, což policii umožní na více místech převádět provoz do protisměru v případě nehody, která zablokuje provoz na jedné straně cesty. Již na 40 procentech dálnice platí zákaz předjíždění pro kamiony, který ale dodržuje jen minimum řidičů. Podle ministra Šimonovského může situaci zlepšit jen větší a viditelnější přítomnost policie, která přiměje řidiče k dodržování předpisů. Do roku 2010 plánuje stát budování obchvatů vybraných přetížených míst na Dl. Nákladní dopravu tak chce odvést z některých úseků na vedlejší silnice 1/11,1/35,1/38. POMŮŽE AŽ DII Efektivně odlehčit dálnici Dl ale může pouze převedení části provozu z ní na jiné komunikace. Podle stínového ministra průmyslu a obchodu ODS Martina Římana se jedná zejména o dálnici Dli z Prahy na Hradec Králové a návaznou rychlostní silnici R35, která bude druhým západovýchodním tahem napříč Českou republikou. „Není možné zásadním způsobem renovovat zastaralou dálnici, aniž by se část dopravy neodvedla jinam,“ domnívá se Říman. Zejména na stavbu silnice R35 však chybějí peníze. Fond dopravy se navíc bude muset vypořádat s ukončením dotací z Fondu národního majetku, který koncem letošního roku zanikne. Podle šéfa Fondu dopravy Pavla Švagra by výpadek peněz z privatizace mohl nahradit větší podíl fondu na spotřební dani. DÁLNICE D47 BUDE DRAŽŠÍ**

Vláda také vzala na vědomí informaci, že cena výstavby dálnice D47 na severu Moravy se kvůli loňské změně sazby DPH na stavební práce zvýší o 6,7 miliardy na 55,1 miliardy korun.

Kdyby vláda navýšení rozpočtu výstavby této dálnice odmítla, znamenalo by to pozastavení výstavby dálničních přivaděčů. Ty mají zajistit kvalitní připojení na stávající silniční síť, která má ve většině případů nevyhovující parametry a není schopna absorbovat zvýšený objem dopravy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných…
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít