Vláda přidá peníze na opravu dálnic

25. července 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
25. července 2005, 00:00

REKONSTRUKCE SILNIC Rozšíření odstavného pruhu na dalších 40 kilometrech dálnice Dl mezi Prahou a Brnem, vyšší investice do preventivní opravy povrchu této komunikace a mostů. To jsou jen některá opatření, jimiž chce vláda přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na nejstarší české dálnici.

| |
|Na špatný stav dálnic v Česku upozorňují i opoziční politici. V tomto případě billboard objednal poslanec ODS Ivan Langer. foto profit - Luděk Vycpálek|
REKONSTRUKCE SILNIC Rozšíření odstavného pruhu na dalších 40 kilometrech dálnice Dl mezi Prahou a Brnem, vyšší investice do preventivní opravy povrchu této komunikace a mostů. To jsou jen některá opatření, jimiž chce vláda přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na nejstarší české dálnici. Příští rok mají jít na opravy dálnic podle rozhodnutí vlády celkem čtyři miliardy korun. Převážná většina peněz skončí na dálnici Dl. Ta je nejstarší tuzemskou rychlostní komunikací a zhruba deset let už přesluhuje původně plánovanou životnost. Během následujících dvou let je podle ministerstva dopravy nutné rozšířit odstavný pruh zhruba na dalších 40 kilometrech dálnice tak, aby v případě uzavírky mohl sloužit jako průjezdný pruh. V současnosti je širší odstavný pruh jen na 50 kilometrech této dálnice. „Je to manipulační prostor k tomu, abychom při opravách dálnice mohli zajistit dostatečnou průjezdnou kapacitu,“ říká ministr dopravy Milan Šimonovský.
VZNIKNOU DALŠÍ ODSTAVNÁ PARKOVIŠTĚ S podporou soukromého kapitálu chce také stát stavět parkoviště pro kamiony, aby jejich řidiči mohli dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na osmnácti místech dálnice Dl se má také zrušit neprůjezdný střední dělicí pás, což policii umožní na více místech převádět provoz do protisměru v případě nehody, která zablokuje provoz na jedné straně cesty. Již na 40 procentech dálnice platí zákaz předjíždění pro kamiony, který ale dodržuje jen minimum řidičů. Podle ministra Šimonovského může situaci zlepšit jen větší a viditelnější přítomnost policie, která přiměje řidiče k dodržování předpisů. Do roku 2010 plánuje stát budování obchvatů vybraných přetížených míst na Dl. Nákladní dopravu tak chce odvést z některých úseků na vedlejší silnice 1/11,1/35,1/38. POMŮŽE AŽ DII Efektivně odlehčit dálnici Dl ale může pouze převedení části provozu z ní na jiné komunikace. Podle stínového ministra průmyslu a obchodu ODS Martina Římana se jedná zejména o dálnici Dli z Prahy na Hradec Králové a návaznou rychlostní silnici R35, která bude druhým západovýchodním tahem napříč Českou republikou. „Není možné zásadním způsobem renovovat zastaralou dálnici, aniž by se část dopravy neodvedla jinam,“ domnívá se Říman. Zejména na stavbu silnice R35 však chybějí peníze. Fond dopravy se navíc bude muset vypořádat s ukončením dotací z Fondu národního majetku, který koncem letošního roku zanikne. Podle šéfa Fondu dopravy Pavla Švagra by výpadek peněz z privatizace mohl nahradit větší podíl fondu na spotřební dani. DÁLNICE D47 BUDE DRAŽŠÍ**

Vláda také vzala na vědomí informaci, že cena výstavby dálnice D47 na severu Moravy se kvůli loňské změně sazby DPH na stavební práce zvýší o 6,7 miliardy na 55,1 miliardy korun.

Kdyby vláda navýšení rozpočtu výstavby této dálnice odmítla, znamenalo by to pozastavení výstavby dálničních přivaděčů. Ty mají zajistit kvalitní připojení na stávající silniční síť, která má ve většině případů nevyhovující parametry a není schopna absorbovat zvýšený objem dopravy.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče