Vláda nebyla populární, protože šetřila

12. července 2004, 00:00 - PAVEL ŠNAJDR
12. července 2004, 00:00

MINISTR PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ZDENĚK ŠKROMACH:Jeden z čelních představitelů ČSSD, místopředseda Špidlovy vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach se domnívá, že by budoucí vláda měla mít víc odborníků. Ti by měli přispět k uskutečnění reforem důchodového systému, nemocenského pojištění či snížení nezaměstnanosti.

MINISTR PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ZDENĚK ŠKROMACH:

Jeden z čelních představitelů ČSSD, místopředseda Špidlovy vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach se domnívá, že by budoucí vláda měla mít víc odborníků. Ti by měli přispět k uskutečnění reforem důchodového systému, nemocenského pojištění či snížení nezaměstnanosti.

* Je velmi pravděpodobné, že budete i v nové vládě, kterou má sestavovat Stanislav Gross. Jak se vám podařilo vybudovat tak silnou pozici?

Těžko člověk hovoří sám o sobě. Mě mohou hodnotit jenom ostatní. Nicméně si myslím, že je to především o hledání věcného základu. Jedním z takových velkých cílů je důchodová reforma. Tam je potřeba hledat širší podporu v rámci mírně většinové nebo více většinové koalice. To je jedna z věcí, ve které je potřeba pokračovat a kterou bude muset řešit jakákoliv budoucí vláda. Přestože může po nynějším kabinetu nastoupit opozice, musí být nastaveny jasné základy, na kterých se dá pokračovat. Reforma se nemůže po každých volbách znovu zcela měnit. To se týká i základních zákonů. Podle mě by ve vládě měli být zastoupeni více odborníci. Například národohospodáři nebo úspěšní manažeři z podnikatelské sféry. Jména ale po mně nechtějte.

* Sociální demokracie ztratila důvěru většiny občanů. Svědčí o tom i nedávné volby do Evropského parlamentu, ve kterých ČSSD byla až na pátém místě. Nebyly by i z tohoto důvodu lepší předčasné volby, které by znovu rozdaly karty?

Každé volby mají svou vypovídací schopnost. Výsledky voleb do Evropského parlamentu bych z pohledu vývoje na domácí scéně nepřeceňoval. Věřím, že zvolení poslanci budou v rámci frakcí EP především hájit zájmy České republiky. Nelze však dnes předjímat budoucí parlamentní uspořádání. Naším hlavním cílem je uspět v letošních podzimních krajských a senátních volbách a vyhrát volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. K tomu je potřeba dokončit především záměry, které začala realizovat dosavadní vládní koalice v čele s ČSSD. Najde-li se podpora ve sněmovně, tak by se to mohlo podařit.

* ODS ale trvá na předčasných volbách.

Zaznamenáváme i jiné signály ze strany některých poslanců ODS, kteří chtějí vydržet do konce čtyřletého funkčního období. V zájmu státu a ekonomiky je, především nyní po vstupu do Evropské unie, udržet hospodářskou a politickou stabilitu.

* Jak chcete získat ztracenou důvěru občanů? Jsou vesměs přesvědčení, že dosavadní vládní garnitura hospodářskou stabilitu nepřinesla. Neoddiskutovatelná jsou také fakta: narůstající státní dluh, deficit státního rozpočtu, zhoršující se podmínky pro malé a střední podnikatele…

Vše je otázkou prezentace. Proto chceme, aby se započaté věci dotáhly do konce.

Tato vláda byla vůbec první, která začala s reformou veřejných výdajů. Nežijeme ve vzduchoprázdnu, startovalo se vlastně od nuly. Během uplynulých dvou let se udělala řada nepopulárních opatření, a to byl zřejmě i důvod našehe neúspěchu v evropských volbách, který nakonec vedl k demisi vlády Vladimíra Špidly.

Ne vždy se líbí, když vláda šetří. Úspory se týkají i rezortu práce a sociálních věcí, kde došlo k výrazným změnám v oblasti sociálních dávek či nového zákona o zaměstnanosti. Chceme motivovat lidi k práci, v oblasti podnikání je naší snahou, aby se úlevy týkaly především investic a ne spotřeby. To se týká i snižování daní u právnických osob, konkrétně až na 26 %. Náš postup byl razantní, ale samozřejmě měl prvky sociálního státu a sociální společnosti, která se dokáže postarat o své členy.

* Co konkrétního a pozitivního kromě snižování daně právnických osob ještě předchozí vláda učinila pro malé a střední podnikání?

Na jedné straně stojí ideální představa, jak by situace měla vypadat, a na stra-

ně druhé je realita. Došlo a dochází k výraznému snížení různých daňových sazeb, poklesu DPH. Může se samozřejmě diskutovat o zavedení některých minimálních sazeb pojištění, což však není žádný problém pro většinu podnikatelů, kteří normálně daně či pojištění platí. Jistá nedorozumění jsou dána spíše nedostatkem komunikace. Připravuje se zákon o nemocenském, který by měl výrazně snížit náklady zaměstnavatelů na pracovní sílu, protože by se snížily odvody na pojištění. Je však pravda, že by zaměstnavatel měl převzít platbu za prvních 14 dnů.

* To je právě jeden z kritizovaných záměrů, které by mohly ještě více zvýšit náklady a ztížit podmínky k podnikání.

Nejde o žádný experiment, ale o systém, který v naprosté většině evropských zemí běžně funguje. V mnohých je dokonce doba, po kterou zaměstnavatelé vyplácejí náhradu mzdy, výrazně delší. Například v Rakousku je to 4-6 týdnů. Kritiku nicméně považuji za přirozenou, protože každá změna vyvolává obavy. Ani tato nebude zadarmo. Očekáváme, že 3-5 miliard korun by mělo zůstat v podnikatelské sféře tím, že nebudou odvedeny v pojistném. Názory zaměstnavatelů se výrazně liší, protože některé firmy z toho mohou mít prospěch a jiné ne. Samozřejmě existuje i druhá varianta: že se nic nezmění. Nynější systém však není ideální, protože náklady na nemocenskou jsou skutečně velké.

* Neustále se diskutuje o nutnosti reformy důchodového systému. Jde spíše o politický, nebo věcný problém?

Existuje několik modelů, které se používají. Pokud jde o politické rozhodnutí, tak se jedná o to, zda bude vybrán model bohatší, chudší nebo úplně nejchudší. Z praktického hlediska je třeba rozhodnout, jaká má být výše pojistného, poměr důchodu ve vztahu k výdělku, věk odchodu do důchodu. To jsou základní parametry, které je nutné nastavit.

Bez politického rozhodnutí se nemůžeme posunout dál. Bohužel se již deset let mnohdy vedou zbytečné debaty, kdy si každý stojí na svém a považuje za ústupek jakýkoli kompromis.Proto vláda předložila představu důchodové reformy, která je průřezová v rámci tří zúčastněných politických stran. Vládní důchodová reforma počítá i s dobrovolným důchodovým připojištěním. Ať se státním příspěvkem nebo s daňovým zvýhodněním. Chceme prosazovat zavedení zaměstnaneckého připojištění, což považujeme za dobrý motivační prvek. Myslím, že jde o přijatelný nástupní pohled. Bude samozřejmě záležet na opozici, jak se k tomu postaví.

* Neskončí tyto kroky se změnou vlády?

Je ustavena komise odborníků, která by měla zaručit určitou kontinuitu bez ohledu na to, kdo bude vládnout. Myslím, že by se do konce roku mělo objevit základní politické rozhodnutí o tom, který z modelů bude přijatelný. Pak by měli nastoupit experti, kteří připraví paragrafové znění zákona o důchodové reformě, jež by jasně vymezilo její směřování. V následujících letech by měly následovat praktické kroky. Každý další rok otálení je špatně.

* Hrozí bez reformy kolaps důchodového systému?

Byl bych nerad, abychom strašili lidi. Nynější vláda učinila zásadní kroky v parametrickém nastavení důchodového systému, jehož stabilizace je díky přijatým opatřením dána minimálně na 5 až 7 let. To je dostatečný prostor, kdy se dá reforma uskutečnit. Pokud k tomu nedojde, nastanou další parametrické změny, které budou mít tvrdý dopad nejen na budoucí důchodce, ale i na ty, kteří v důchodu již jsou.

* Co když se žádné změny neuskuteční? Kdo by na to nejvíc doplatil?

Současní důchodci a ti, kteří do penze půjdou v nejbližší době, budou mít důchod na základě současného systému až do doby dožití. Největší dopad by pocítili současní čtyřicátníci, třicátníci či dvacátníci. Bez radikální reformy by se důchod postupně snižoval v poměru k předchozímu výdělku, musel by se výrazně prodloužit odchod do penze a vše by zřejmě směřovalo k systému minimálního důchodu. Tedy rovného důchodu pro všechny na úrovni nějakého životního minima.

* Nezaměstnanost stále roste a letos se ve frontách na úřadech práce objevily statisíce bývalých živnostníků. Není to další důkaz špatného podnikatelského prostředí?

Musím vycházet z přesných čísel. Máje Česká správa sociálního zabezpečení, která vede statistiku o počtech živnostníků a osob samostatně výdělečně činných (OSVČ). Čísla jsou neúprosná a o žádných statisících nemůže být řeč. Jde řádově o tisíce až desítky tisíc lidí. Jiná věc jsou případy, kdy lidé vrátili prakticky nevyužité živnostenské listy. Statistika ČSSZ rozhodně nesvědčí o nějakém katastrofálním úbytku malých a středních podnikatelů. Také úřady práce evidují řádově stovky až tisíce bývalých živnostníků a OSVČ. Neříkám ale; že všechno je ideální. To rozhodně ne.

* Vláda nedávno schválila investiční pobídky i pro malé a střední podnikatele. Proč se týkají pouze některých vybraných regionů?

Existují různé programy podpory, a stát přispívá například na vytvoření nového pracovního místa až do 80 tisíc korun prakticky všude. Nově schválený program pro regiony s nejvyšší nezaměstnaností mu umožní poskytnout vyšší příspěvek. Je potřeba si uvědomit, že ve třech krajích -Moravskoslezském, Ústeckém a Jihomoravském -je soustředěno více než padesát procent nezaměstnaných. Pokud se nám podaří pohnout s nezaměstnaností v těchto oblastech, tak jsme s ní vlastně hnuli celkově.

Ing. Zdeněk Škromach

- místopředseda ČSSD

- místopředseda vlády

- ministr práce a sociálních věcí

Ing. ZDENĚK ŠKROMACH

má v ČSSD na starosti komunikaci s organizacemi vně strany. Vystudoval fakultu elektrotechnickou VUT v Brně, do roku 1986 pracoval v dělnických profesích, později jako mistr údržby a energetik v Sigmě Hodonín, Za tento podnik byl v letech 1989-1996 předsedou odborové organizace OS KOVO. Členem ČSSD je od roku 1995, poslancem od června Do funkce ministra práce a sociálních věcí nastoupil v roce 2002.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče