Vláda hraje cenový biliár

24. října 2005, 00:00 - admin
24. října 2005, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Přes různé úvahy o nedostatku ropy a benzinu pro bezproblémový chod hospodářství se začali odpovědní vládní ministři vzniklou situací vážně zabývat od pondělí prvního října. Informační řetěz se protrhl ve středu třetího října na Slovensku a přes zjevnou nevýkonnost našich spojů dorazila zpráva o nedostatku pohonných hmot během dne i do Čech.

PSALI JSME PŘED 15 LETY

Přes různé úvahy o nedostatku ropy a benzinu pro bezproblémový chod hospodářství se začali odpovědní vládní ministři vzniklou situací vážně zabývat od pondělí prvního října. Informační řetěz se protrhl ve středu třetího října na Slovensku a přes zjevnou nevýkonnost našich spojů dorazila zpráva o nedostatku pohonných hmot během dne i do Čech.

Za pověstnou jiskru v sudu prachu lze považovat středeční Deník Československé televize, ve kterém vystoupili předsedové vlády ČSFR a SROV.

Ještě v sedm hodin večer byly polozaplněné čerpací stanice podrobeny útoku benzinuchtivých motoristů, který s neztenčenou silou zuřil přes dva dny. Citelný cenový zásah spojený s administrativní úlitbou -dvacetipětilitrovým limitem za kdysi nepřijatelné červencové ceny, který nemůže pro svoji provozní složitost dlouho vydržet, ukázal sice pevnou ruku hospodářského ministra vlády, ale rozpaky kolem konání vlády jsou velké.

Hledání viníka je vždy komplikovaná záležitost. V tomto případě je jich více a patří mezi ně také silný pokles dodávek ze Sovětského svazu pod technologicky únosnou hranici 20 tisíc tun denně. Minimální potřebné množství se pohybuje okolo 35 tisíc tun. Sovětská strana požaduje platby za ropu v konvertibilních měnách, takže snížení dodávek nepostihlo bývalou NDR, ale v důsledku nekompromisního postoje Maďarska trvajícího na podepsaných smlouvách byl postih ještě tvrdší, takže jeho dnešní dovoz ropovodem Adria je o 30 procent dražší. Nadměrná energetická spotřeba hospodářství a nenasytnost automobilových motorů mají také svůj díl viny. Bratislavský Hydrokrak nepracuje, konflikt v Perském zálivu vyhnal světové ceny ropy nahoru (ve čtvrtek dosáhla cena ropy Brent 37.40 USD/ barel) a odcházející sovětské jednotky také již neoplývají laciným benzinem.

Ropy a tedy i benzinu je celosvětově dostatek, ale pouze za světové ceny, kterým i po druhém citelném domácím zdražení československá cena neodpovídá. Navíc podle názoru vlády je zahraniční zadlužení ve výši jedné miliardy a čtyř set milionů USD na benzinových dotacích nežádoucí.

Stanislav Karas, Profit č. 8/1990

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče