Virtuální bič na drožkaře

19. listopadu 2010, 16:38 - Ondřej Hergesell
19. listopadu 2010, 16:38

Službu TaxiCheck vyvíjí česká IT firma společně s mobilním gigantem Nokií

Pasažér nasedá do taxíku, zapíná speciální program ve svém mobilu a zvolí si cenovou sazbu pro danou taxislužbu. Chytrá aplikace mu během cesty za pomoci satelitní navigace počítá cenu jízdy, a zejména to, zda jej řidič neokrádá. Pokud se bude suma žádaná šoférem od ceny vypočítané chytrým programem značně lišit a řidič námitky neuzná, může pasažér auto taxislužby vyfotografovat a podvodné jednání nahlásit na příslušný úřad nebo rovnou policii. Toto není příklad z nějakého západního velkoměsta, ale blízká budoucnost v české metropoli. Pražská firma Et netera, která tento virtuální taxametr vymyslela a vyvinula, totiž hodlá na počátku příštího roku aplikaci nabídnout zdarma ke stažení všem českým uživatelům mobilních telefonů Nokia. Týdeníku EURO to potvrdil generální ředitel Et netery Martin Černohorský. Časem by se dokonce tento „bič na taxikáře“ mohl objevit i v telefonech z výroby, tedy v nových přístrojích značky Nokia, která je nejprodávanější v Česku i celosvětově.

Nápad z hospody

S finským gigantem se Et Netera dohodla na exkluzivní spolupráci. Česká pobočka Nokie podpoří vývoj a uvedení virtuálního taxametru po marketingové a technologické stránce a Et netera „na oplátku“ vytvoří první verzi pro mobilní platformu Symbian, běžící právě v telefonech Nokia. Zároveň firma pro službu vymyslela nový oficiální název – TaxiCheck. Aneb ve fonetické češtině: Taxíček. „Původně jsme tento koncept jako součást boje s nepoctivými taxikáři nabídli pražskému magistrátu, ale v době před komunálními volbami na to nebylo příliš prostoru ani času. Rozhodli jsme se proto, že se do vývoje pustíme na vlastní pěst a oslovíme výrobce telefonů, zda by se na tom nechtěli podílet s námi. Z tria Nokia, HTC a Apple jsme se nakonec dohodli s lídrem trhu,“ říká Černohorský s tím, že náklady na vývoj aplikace, základní kampaň a IT podporu odhaduje na necelé dva miliony korun. Nokia by se dle jeho vyjádření měla podílet blíže nespecifikovanou finanční sumou na úpravě softwaru pro Symbian, a především by měla virtuální taxametr podpořit marketingově, například v obchodu Ovi, kde nabízí ke stažení tisíce různých aplikací. „Největší část uživatelů chytrých telefonů v ČR, a vlastně i celosvětově, má ve svém přístroji Symbian. Je tedy logické, že se takováto aplikace nejdříve vyvíjí pro hlavní skupinu potenciálních uživatelů. Navíc podpora lokálních aplikací a lokálních vývojářů softwaru je pro nás extrémně důležitá,“ říká ředitel Nokia ČR Petr Kasa.

Punkerská akce

Poté co se informace o připravovaném virtuálním taxametru poprvé objevila v médiích, zaregistrovala Et netera zájem různých investorů o vstup do projektu. „Volali lidé, že nám do hodiny dovezou potřebné dva miliony, ozvali se technologičtí nadšenci i andělští investoři ze čtyř zemí včetně Skandinávie, ale že by někdo reálně položil smlouvu na stůl, to zase ne,“ směje se Černohorský. Tvrdí, že firmě nešlo v první řadě o zisk, ale o vytvoření aplikace, která bude mít smysl. „Většina lidí z naší firmy má spoustu negativních zkušeností s taxikáři, respektive jejich cenami. A když jsme se jednou při setkání v hospodě, v momentě, kdy nám ujely všechny denní spoje MHD, bavili o řešení, které by okrádání pasažérů omezilo, rozhodli jsme se, že jako IT firma něco vymyslíme sami,“ vzpomíná. Et netera, společnost, která je největším českým tvůrcem webových stránek (významné projekty realizuje například pro Datart, Telefóniku O2, či Fortunu), se tedy pustila do programování specializované aplikace pro mobilní telefony. „Je to spíše taková punkersko-inovativní akce než standardní byznys. V danou chvíli zatím ani nevíme jak přesně na virtuálním taxametru vydělat,“ říká s úsměvem Černohorský. Jak ale zároveň připouští, je přesvědčen, že služba do budoucna skrývá zajímavý obchodní potenciál. „V kterékoliv aplikaci, když nabalíte dostatečnou uživatelskou základnu, se nakonec nějaký byznys najde. Někdo bude chtít zákazníky této služby oslovit, ať už se jedná o inzerci na restaurace, obchody nebo například možnost přes virtuální taxametr objednat prověřené taxi,“ popisuje Černohorský a dodává: „Především je však důležitý mezinárodní aspekt, až se nám podaří s TaxiCheckem dostat do ciziny.“

Problémy s tunely

A jak bude samotná aplikace TaxiCheck fungovat? Stylem měření kopíruje funkčnost klasického taxametru, měří ujetou vzdálenost a čas strávený čekáním. Základním předpokladem je proto mobil vybavený příjmem GPS signálu, aby bylo možné přístroj po cestě taxíkem lokalizovat. Pak už stačí jen aplikaci do telefonu nainstalovat a při každé cestě drožkou zapnout. Uživatel si buď vybere z předinstalované nabídky sazeb různých taxislužeb, nebo ručně zadá cenu jízdy za kilometr a minutu čekání. Poté již chytrý program sám spočítá ujetou vzdálenost a tedy i cenu za svezení. „Nejsložitější ve virtuálním taxametru je přesně nastavit měření vzdálenosti, k vnějším datům je zapotřebí přidat i pár matematických vzorců. Zároveň je nutné odjezdit ve zkušebním provozu po Praze tisíce kilometrů a data následně vyčistit pomocí softwarových filtrů,“ vysvětluje Jiří Štěpán, ředitel výzkumu a vývoje společnost Et netera. Nejvíce práce mají jeho lidé s tunely, které jsou, jak říká Štěpán, naštěstí zatím většinou rovné. „Po výjezdu z tunelu se virtuální taxametr „chytne“ a zpětně trasu dopočítá podle mapových podkladů. Nejčastější trasy to spolehlivě odchytí,“ říká. „Horší to ale bude, až stavbaři dokončí tunel Blanka, který bude dlouhý, klikatý a s více výjezdy,“ dodává. TaxiCheck umožní v případě problému, tedy ceny spočítané programem zásadně se odlišující od sumy požadované šoférem, vůz v rámci této aplikace vyfotit a pomocí e-mailu nahlásit stížnost na odbor dopravy pražského magistrátu. Vzhledem k faktu, že ne všichni uživatelé mobilů disponují internetovým připojením nebo ho nechtějí kvůli vysokým cenám (například v zahraničí) využívat, umí si program stížnosti uložit a odeslat v momentě, kdy je mobil připojen například k WiFi síti, tudíž uživatel nebude platit za datové přenosy. „Hodnotit taxikáře ale bude možné i pozitivně, například počtem hvězdiček vyjadřujícím spokojenost či přidáním slovního komentáře,“ naznačuje Štěpán. Et netera pro TaxiCheck připravuje i vlastní webové stránky s napojením na Facebook, kde si uživatelé budou moci sdílet zkušenosti s taxislužbami i samotným programem.

Roste i díky akvizici

Virtuální taxametr je součástí přeměny Et netery z tvůrce webových stránek ve velkou multimediální společnost poskytující IT služby a poradenství nejen pro počítačovou, ale i mobilní platformu. S tím souvisí i akvizice internetové agentury První multimediální, kterou firma koupila letos v dubnu. „Samo naprogramování webu se na celkové úspěšnosti internetových stránek podílí jen deseti až dvaceti procenty. Daleko důležitější je web správně vymyslet, vizualizovat, udělat mu internetový marketing, změřit jeho úspěšnost zvenku a dál ho zlepšovat,“ popisuje Černohorský. V letošním roce by „sloučená“ Et netera měla dosáhnout obratu kolem 130 milionů korun, pro příští rok počítá její šéf s výraznějším nárůstem.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče