Více peněz za větší zpoždění

26. listopadu 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
26. listopadu 2007, 00:00

Cestující, který si odvykne jezdit vlakem, se na koleje  už nevrátí.

České dráhy minulý týden představily jízdní řád na rok 2008. V superlativech o růstu počtu vlaků a nových spojích se tak trochu ztratila informace o tom, že budou i v příštím roce pokračovat výlukové práce a s tím spojená zpoždění vlaků. Ani slovo nepadlo o tom, že se od začátku platnosti nového jízdního řádu výrazně změní tarifní politika Českých drah a že se většině cestujících jízda vlakem prodraží. Není žádným tajemstvím, že velká většina českých kolejí trpí značnou zanedbaností údržby a s tím související potřebou tu a tam něco opravit. Na komplexní obnovu tratí, kromě koridorových, nejsou finanční prostředky.

Na druhou stranu je poměrně snadné vžít se například do kůže manažera cestujícího minulý týden z Prahy do Hradce Králové. Na pražském smíchovském nádraží si na vylepeném letáku o výlukách v síti Českých drah respektive v síti Správy železniční dopravní cesty – abychom byli přesnější, pokud ho tedy vůbec najde – přečte o výluce mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Čeká ho tedy něco přes hodinu cesty rychlíkovým vagonem nevalné úrovně, následně přestup do autobusu a o zhruba 20 minut pozdější příjezd do cílové stanice. Neexistuje žádná šance dozvědět se o pozdním příjezdu předem. Co udělá takový cestující? Příště pojede autem a bude v Hradci Králové mnohem dříve. Zdá se, že pro České dráhy jsou vlajkovou lodí expresy do Ostravy či do Brna a ostatní tratě tak trochu paběrkují, a to včetně nasazení nových nebo alespoň modernizovaných vlaků. Do jisté míry lze pochopit, že třeba do Plzně nyní nejezdí jediný vlak vyšší kvality, tedy kategorie EuroCity nebo InterCity, který by pokračoval dále do Německa, kvůli modernizaci zdejšího koridoru. Těžko lze ale pochopit, proč by cestujícím, už tak těžce zkoušený delší jízdní dobou či nutným přesedáním, nemohl cestovat alespoň v modernizovaném voze. Tady totiž hrozí jediné – cestující, který si odvykne jezdit vlakem, protože kvalita přepravy rozhodně neodpovídá jeho představám, se naučí jezdit jiným dopravním prostředkem a na koleje se už nevrátí. Přitom je to velká škoda, neboť jízda vlakem vyšší kvality z Prahy do Ostravy nebo Brna nemá dnes vůbec žádnou adekvátní konkurenci. Jenže ne všichni cestující jsou z Prahy. A podnikatel z Plzně, který chce jet do Brna a díky horší kvalitě vlaku se rozhodne pro auto, už v tom autě zůstane i pro další cestu do Brna.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít