Více hlav méně platí

15. ledna 2014, 13:31 - Petr Švihel
15. ledna 2014, 13:31

V květnu loňského roku se Boril Šopov nadchl pro myšlenku aukcí plynu a elektřiny pro lidi. Protože má zkušenosti s online byznysem, do listopadu dokázal nápad přetavit v promyšlenou firmu BigEdison. Ta si v první fázi byznys postavila na tom, že přes internet dokáže sdružit odběratele energií do skupiny, o kterou v aukci soutěží dodavatelé. Jde o win-win situaci.

Účastníci mají slevy, na které by sami nedosáhli, a dodavatelé nové zákazníky levněji než přes klasické akviziční cesty. Do aukce se navíc může přihlásit kterýkoli majitel odběrného místa sám za sebe, nemusí přesvědčovat další lidi v ulici či ve městě.

„Úplnou novinkou je, že jsme schopni aukci udělat kompletně online. Naše konkurence vlastně není konkurencí. Oni sice dělají elektronickou aukci, ale potřebné dokumenty sbírají mimo internet. Na internetu tak vlastně jenom ukazují, jak aukce probíhá, aby se lidé mohli podívat,“ představuje svůj byznys Boril Šopov.

I jeho firma umí názorně na internetu předvést, jak aukce probíhá. Dokáže ale i to nejzásadnější – prostřednictvím internetu oslovit a hromadit lidi do aukce. Fakt, že během letošního roku budou ceny energií padat, vnímá Boril Šopov pozitivně, protože se o zlevňování mluví.

„Plošné zlevnění, které většina lidí dostane, ovšem nebude tak velké, a pokud si lidé budou chtít sáhnout na větší slevu, tak se o ni budou muset svému dodavateli ozvat, anebo změnit dodavatele. Teď nemyslím jenom přes aukce,“ předpovídá průběh vyjednávání s dodavateli Boril Šopov.

Aukce je podle něj ale lepší v tom, že dodavatelé vidí skupinu lidí, o kterou se jim vyplatí soutěžit. A pro samotné dodavatele spočívá výhoda v tom, že se jim zlevní akviziční náklady na jednoho klienta. Když totiž shánějí klienta na ulici, například pomocí velkoplošné reklamy, je to daleko dražší, než když se zúčastní aukce. Současně Šopov odmítá, že by jeho firma s aukcemi měla živnost, jen dokud budou dodavatelé energie zlevňovat.

„Pro lidi je aukce dobrá příležitost, jak si cenu podchytit alespoň na dva roky. A ve chvíli, kdy půjdou ceny energií nahoru, stanou se aukce způsobem, jak si nezvýšit cenu energií o tolik. Takže i ve chvíli, kdy ceny porostou, naše vysoutěžené ceny porostou mírněji. Bude to marketingově složitější, ale zároveň stále platí to, že vyhraje dodavatel, který nabídne nejnižší cenu,“ nastiňuje jednatel BigEdisonu.

Pro účastníky aukce je služba zcela zadarmo. S jedinou výjimkou a tou je doručování nové smlouvy až do domu. I ta je ale dotovaná, protože BigEdison má zájem na tom, aby lidé smlouvy dostali. Firma si tak vydělává na dodavatelích, kterým nabízí akvizici nových zákazníků podstatně levněji, než přes tradiční obchodní kanály, jako je reklama nebo přímý prodej.

Boril Šopov ale myslí i na další fáze podnikání. „Teď jsme spustili online část, ale paralelně dotahujeme obchodní síť. Nebude to v pravém slova smyslu obchodní síť. Mluvím o několika cestách. Budeme pořádat aukce pro obce. Skutečně umíme extrémně jednoduše do týdne připravit aukci a během několika dní shromáždit účastníky a vše spustit. Další kanál budou obchodní zástupci, kteří budou zvát lidi do aukcí,“ vysvětluje jednatel BigEdisonu.

V pilotním projektu by chtěl získat patnáct obchodních zástupců, kteří by měli měsíčně generovat řádově stovky účastníků aukcí. To už bude zajímavé i pro dodavatele a zároveň to bude velkou vyjednávací silou pro účastníky, kteří se v objemu spotřeby vyrovnají středně velkému podniku.

Boril Šopov si představuje, že by v ideálním případě skrze své aukce každý rok přeprodal deset tisíc odběrných míst. Stal by se tak významným hráčem na trhu, a k tomu ještě nezávislým. Našlápnuto k tomu má velmi dobře. Do Vánoc aukce BigEdisonu využilo 1100 účastníků.


Boril Šopov (29) v letech 2004 až 2010 studoval na Univerzitě Karlově na Institutu ekonomických studií. Dále studoval magisterský obor Řízení rizik na Duisenberg school of finance v Amsterdamu, kde získal ocenění pro nejlepšího studenta, paralelně v roce 2010 dokončil program LL . M. na Masarykově univerzitě. Praxi získával v ČSOB na oddělení rizik, následně se zabýval aukčními systémy a spolupracoval se společnosti Chytrýhonza.cz.


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče