Víc spolumajitelů brzdí rozvoj firmy

05. listopadu 2007, 00:00 - Marcela Honsová
05. listopadu 2007, 00:00

Vlastník společnosti Brisk Mojmír Čapka Táborský Brisk, vyvážející zapalovací a žhavicí svíčky do téměř šedesáti zemí světa, získal další exkluzivní kontrakt. Majitel firmy Mojmír Čapka si ke značkám, s nimiž spolupracuje, jako například Volkswagen, Volvo, Renault, Seat či Lamborghini, připsal i Audi.

Charismatický muž, který si je vědom svých úspěchů, ale necítí potřebu se jimi chlubit. Mezi jeho oblíbené otázky patří: Mám to zapotřebí? Obvykle si odpoví, že ne. Přitom určitě není Mojmír Čapka skrblík, který by své know-how tajil. Naopak.

„Důležité je stanovit vizi a strhnout pro ni spolupracovníky. Specializovat firmu v oblasti, kde není mnoho hráčů na trhu. Nebát se novinek, konkurence ani škarohlídů. Být v pravou chvíli na správném místě,“ přiznává i trochu podnikatelského štěstí Čapka, který je dnes majitelem akciové společnosti Brisk Tábor. Ta je druhým až třetím výrobcem autosvíček v Evropě a šestým na světě. Oním příslovečným kousíčkem štěstí bylo setkání v roce 1993 s tehdejším ředitelem Brisku, který pro novou svíčku Premium sháněl technologii na povrchovou úpravu. A právě speciální plazmování sulzer vlastnil Čapka s kolegou, s nímž podnikal. „Tak jsem vlastně podrobně poznal Brisk a v roce 1995 jsme ve trojici podnik privatizovali,“ vzpomíná na začátky působení v Táboře. Dnes je stoprocentním vlastníkem, ale přitom často, když hovoří o firmě, používá množné číslo: My jsme dokázali, my jsme vymysleli.

Když je průšvih, tak to odnese majitel

„Když je úspěch, tak ho odneseme všichni. Musím se s nimi rozdělit. Ovšem když je průšvih, tak to odnese majitel,“ míní Čapka, který je mistr výstižných přirovnání. Chce-li například vysvětlit, jak důležitý je ve firmě on a jak jeho spolupracovníci, pasuje se na majitele parníku. „Pokud chci pasažéry převézt přes oceán, je mi houby platné, že jsem majitelem lodi. V tom okamžiku se musím chovat tak, aby manšaft chtěl, abychom se dopravili na druhou stranu dobře.“

Čapka ví, že uměním dobrého manažera je vtáhnout lidi do problému. Zároveň ovšem přiznává, že nastávají chvíle, kdy rozhodování leží jenom na něm. Nedávno tak například proti všem prosadil, že společnost koupila novou technologii tváření „sakamura“ na lisování kovových výrobků. „Byla nesmírně drahá a náročná, spolupracovníci tvrdili, že bude hlučná, nenaučíme se ji ovládat a nezaplatí se. Stála i s nástroji a příslušenstvím přes 60 milionů korun a zaplatila se za rok,“ vypočítává Čapka. V lednu instaluje už druhý stroj s touto technologií. A kde bere peníze na modernizaci, jestliže ročně investuje Brisk od roku 1996 do vývoje a nových technologií 60 až 80 milionů korun? „Máme dobrou spolupráci s bankami. Platíme úroky a vracíme peníze. Snažíme se půjčovat si úměrně a mít provázené vlastní a cizí zdroje. Nadšení nesmí přepálit ekonomiku!“

 ING. MOJMÍR ČAPKA

Narodil se 22. 5. 1946 v Mostkovicích na Moravě. Vystudoval střední školu všeobecného strojírenství a výrobně ekonomickou fakultu VŠE. Působil například ve firmách Strojobal či Pragounion, na ministerstvech i v podnikatelské sféře. V roce 1995 privatizoval Brisk. S manželkou Radkou má dceru a syna. Tři vnuky, na rozdíl od vlastních dětí, trochu rozmazluje, a těší se z jejich sportovních genů.

Lukrativní trh je na východě

Zastihnout jednašedesátiletého Mojmíra Čapku je asi nejjednodušší na telefonu. Obvykle přitom řídí auto mezi Prahou, kde bydlí, a Táborem, kde sídlí Brisk, nebo je na služební cestě někde ve světě. Vždyť jeho společnost dnes vyváží nejznámější skupinu výrobků, zapalovací a žhavicí svíčky pro auta, do téměř 60 zemí světa. V Rusku dokonce postavil výrobní haly Brisk Ozersk na svíčky v Kaliningradu. Nyní zvažuje, zda tamní linky zmodernizuje, nebo postaví další novou fabriku v Kaluze, kde buduje montážní závod Škodovka. „Stavět můžeme i v Moskvě, nebo na Dálném východě, kde máme konkurenci japonských svíček. Rozhodujeme se, kde to bude výhodnější,“ říká Čapka a prozrazuje nedávné jednání na ministerské úrovni. Přítomné doslova šokoval prohlášením, že zabezpečuje 40 procent potřeb ruského trhu svíček.

„Dnes v Rusku jezdí čtyři auta z deseti se svíčkami Brisk. V porovnání s námi je tam na počet obyvatel zatím čtyřikrát míň aut. To se ale rychle vyrovnává. Evropské, americké i japonské firmy tam přecházejí s automobilovými montážními linkami. Tamní trh spotřebuje desítky milionů svíček,“ naznačuje, jak významný trh už má takříkajíc zamluvený. Rozumí technice, ekonomice i obchodu. Samozřejmě důležitý je i tah na branku. „Pokud ale někdo říká, že přijde do práce v šest a odchází v deset, buď lže, nebo je jeho práce neefektivní. Na určité manažerské úrovni uděláte víc, když máte nohy na stole a přemýšlíte.“

 BRISK V ROCE 2007

Výroba: 50 milionů svíček

  • *Domácí trh: 4 až 5 milionů svíček Vývoz: 90 % svíček Celkové tržby: 850 milionů korun Další sortiment: snímače, zapalovací elektrody a ionizační sondy, technická keramika Původně byli tři  Málokdo po roce 1989 začal podnikat sám. „Platilo, že jsme-li dva, čtyři, nic se nám nemůže stát. Riziko se rozmělní,“ ohlíží se po vzniku mnoha soukromých firem Čapka. Brzy přišel na to, že je to špatná cesta. Buď se společníci tvrdě střetnou a navzájem se okrádají, nebo si myslí, že rozložení práce není spravedlivé, že někdo dělá víc, jiný méně. „Ten, kdo chce podnikat a mít dobré výsledky, musí být pevný a rozhodný. Společník ho brzdí. Nemohu říct, že bychom se my tři neměli rádi, naše rozdělení proběhlo velmi rozumně.“ Postupně Čapka vyplatil společníky a nakonec i drobné akcionáře – diky. „Ne že bych teď přinášel do domácnosti víc peněz než ze začátku, když jsme byli tři. Je to řádově téměř stejné. Navíc řeším víc problémů. Dnes je kurz měny jiný, roste konkurence, automobilový průmysl má vyšší technologickou úroveň a do toho roste životní úroveň, výdělky, prostě tlaky ze všech stran.“ V době privatizace vyráběl Brisk kolem 11 milionů svíček, nyní kolem 50 milionů kusů ročně. Navíc je Brisk stoprocentním vlastníkem ještě dvou tuzemských firem v Hradci Králové. Jednou z nich je Sklářský ústav, kde se věnují vývoji a na zakázku poskytují i komplexní chemické a fyzikální zkoušky. Ve druhé společnosti Brita Trade vyrábějí olovnaté sklo, které chrání před zářením, používá se v rentgenologii i v jaderných elektrárnách. „Firma s jediným vlastníkem znamená i pro management určitou výhodu. Co rozhodneme, to platí. Odpovědnost má jediný člověk – majitel.“ Nezná nedostatek zaměstnanců Výhodou zaměstnanců Mojmíra Čapky je perspektiva. Nejenom v konkurenceschopnosti a novinkách, ale také ve vedení společnosti. Majitel Brisku tvrdí, že není důležité obsadit ve firmě funkce rodinnými příslušníky, podstatné je, aby rodina měla odpovědnost za společnost. Přesto lidem dává určitou jistotu, že v managementu je Čapka junior. Má na starosti strategii a rozvoj, i když otec o něm v nadsázce tvrdí, že s ním zalepuje díry ve vedení. Existence následníka trůnu ovšem není nejpodstatnější, proč se firma nepotýká s nedostatkem pracovních sil, zejména techniků, technologů, konstruktérů. „Když přichází člověk ze školy, důležité jsou pro něj peníze. V okamžiku kdy dostane 100 tisíc a bude lepit pytlíky, tak vám stejně uteče, pokud chce odborně růst. V naší firmě lidi nacházejí zajímavou práci.“ Brisk má vlastní technický rozvoj i vývojové pracoviště. Prolíná se tu strojařina, technická keramika, elektronika, plastikařina, obrábění. Sami si musí zkonstruovat třeba i výrobní linky, motor na odzkoušení svíček. A letos dokonce auto. Závodní speciál s pohonem na všechna čtyři kola a výkonem 500 koní – BRISK RS 01 WRC. „Je to bomba. Můžeme mít týmy s vlastními auty. Ale nesmíme se unáhlit, musíme sledovat ekonomiku,“ naznačuje Čapka, že možná jednou bude i majitelem závodní automobilové stáje. Vedle lyžování, golfu, tenisu i on-line bruslí jsou totiž auta jeho velikým koníčkem. Jezdí Mercedesem S 500 a off-roadem Mercedes ML 320 CDI. Úspěšná firma, podnikavý majitel**

Brisk se objevuje v posledních letech mezi nejvýznamnějšími tuzemskými exportéry a úspěšnými firmami. V žebříčku CZECH TOP 100 zvítězil v kategorii elektronika a optika. Sám Čapka byl mezi finalisty Manažer roku a Podnikatel roku.

Brisk vyváží přes 90 procent své výroby. „Když to vezmu podle abecedy, tak od Anglie po Venezuelu. Dvacet procent produkce svíček dodáváme na výrobní pásy automobilkám, osmdesát procent jde na náhradní spotřebu. S našimi svíčkami jezdí vozy Volkswagen, Škoda, Volvo, Renault, Seat či Lamborghini. V příštím roce rozjedeme výrobu snímačů do brzdového systému ABS pro vozy Audi,“ prozrazuje nedávno podepsaný kontrakt Čapka. Kdyby všechno dobře dopadlo, tak jenom výroba tohoto snímače přinese firmě ročně přes 150 milionů. Celkově by tudíž snímače dosáhly 300 milionů tržeb a jejich podíl na výrobě by se začal vyrovnávat se svíčkami.

„Svíčky tady budou ještě desítky let, ale je dobře počítat do budoucna, abychom nebyli tak jako dřív závislí jenom na nich,“ míní muž, který prosadil snímače do výroby. „Zpočátku s nimi byly problémy, byly ztrátové. Ale protože na celé zeměkouli není masový výrobce těchto komponentů, vyplatilo se vytrvat. Bylo to dobré rozhodnutí,“ tvrdí Čapka. Přitom Audi není jediná firma, které se dokonalé snímače zalíbily. Jednání jsou na dobré cestě i s Renaultem a dalšími automobilkami.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče