Vhodné pro samotáře a milence

09. června 2008, 15:58 - Karel Zaoral
09. června 2008, 15:58

Malé kombi agresivně útočí cenou

Každý, kdo ohrnuje nos například nad octavií první generace, v níž na zadních sedadlech mohli pohodlně cestovat lidé vysocí maximálně do 170 centimetrů, bude ohrnovat nos i nad Cliem Grandtour. Jenže statistiky jsou neúprosné. Průměrné auto v Česku jezdí obsazené jednou celou a čtyřmi desetinami osoby. To znamená, že zhruba dvě třetiny všech kilometrů řidiči najezdí o samotě, dvacet procent ve dvou a jen zbylých dvanáct procent ve více než dvou lidech. Na plně obsazená pětimístná vozidla připadá tak možná jedno procento ze všech najetých kilometrů. V konkrétním případě autora textu jde přibližně o sedm set kilometrů ročně a samozřejmě nikoli na jeden „zátah“. Takové minimum nepohodlí lze určitě vydržet, pokud to znamená úsporu několika stovek tisíc korun. A upřímně, řidič má místa vždycky dostatek.
Při pohledu zvenčí lze na Cliu Grandtour jednoznačně vypozorovat příslušnost ke značce. Mohutné zadní svítilny a prolomená hrana pátých dveří, což jsou prvky odkazující na mnohem větší Lagunu Grandtour, nenechají nikoho na pochybách. Renault se i přes atypický design zádi pečlivě věnoval využitelnosti kufru. Ten sice není největší v třídě, ale je do něj skvělý přístup díky nízké nakládací hraně, vzdálené od země pouhých šedesát centimetrů.
Uvnitř vozu je na předních sedadlech dostatek prostoru, podpořený ještě navíc na francouzský vůz nezvykle tvarovanými sedačkami s velmi slušným bočním vedením. Dozadu se však bez problémů vměstnají pouze lidé spíše menšího vzrůstu. Nebo ještě lépe lidé s dlouhýma nohama a krátkým trupem. V podélném směru je totiž prostoru dostatek, problémem je pouze výška vozu. Interiér clia je kromě prostoru pro cestující zajímavý hlavně na dotek příjemnými materiály, líbivým designem palubní desky a také velice dobrou ergonomií ovladačů. Ve srovnání například s fabií nebo roomstrem je i pro jedince s kratšíma rukama dobře dostupná řadicí páka, umístěná relativně vysoko, bohužel s poměrně nepřesnou kulisou řazení. Řízení je typicky francouzsky rozvláčné. Na rozdíl od německé přesnosti si posilovač v cliu dopřává určité volnosti, která vzbuzuje chvílemi až nejistotu řidiče. Na neurčité signály od volantu se dá zvyknout, jen je třeba věřit podvozku. Auto dobře drží stopu a chová se velice stabilně i při vysokých rychlostech. Čtyřválcový maloobjemový turbodiesel je na rozdíl od stále častěji automobilkami volených tříválců skvělou volbou. Všechny krásy snižování emisí downsizingem objemu nechť mají zelenou, jen vydat se cestou nižšího počtu válců nestojí za nic. Tříválcové diesely jsou jako třínohý kůň - mají možná o fous nižší spotřebu a nevyžadují tak časté hřebelcování či jinou údržbu, ale jinak jsou k ničemu. Renault cliem dokazuje, že nízké spotřeby se dá dosáhnout i ve standardní konfiguraci, a to při zachování klasických jízdních vlastností. Patnáctistovka dCi má proti tříválcům třeba od VW měkkoučký běh, charakteristický postupným nárůstem točivého momentu. Místo tříválcového pekla mezi dvěma a dvěma a půl tisíci otáčkami, následovaného okamžitou klinickou smrtí motoru, lze clio vytáčet i za hranici čtyř tisíc otáček. Nejlépe se ale motoru dýchá kolem dvou tisíc otáček, za něž se odmění nízkou spotřebou přibližně čtyř a půl litru nafty na sto kilometrů. Při dálniční stotřicítce už ale točí přes tři tisíce otáček za minutu, což znamená jednak mírně vyšší hluk, ale také nárůst spotřeby. Znovu se potvrzuje stará pravda, že malým objemům vysoké rychlosti vzhledem ke spotřebě příliš nesedí. Clio zvýší svůj apetit zhruba na šest a půl litru. Motor je relativně úsporný i ve městě. S plným kufrem ve třech lidech zvládá pražskou špičku stále pod osm litrů nafty na sto kilometrů. Clio Grandtour by mělo přilákat hlavně mladé rodiny s menšími dětmi, případně řidiče, kteří najezdí hodně kilometrů mimo dálnice a v autě jsou většinou buď sami, nebo nejvíce ve dvou. Takových zákazníků je v Česku obrovské množství. klady
nízká cena
velmi dobrý motor
kvalitní interiér

zápory
nepřesné řazení
přeposilované řízení

tabulka:
Renault Clio Grandtour
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1461 ccm
Maximální výkon 63 kw Převodovka pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 174
Zrychlení 13
Průměrná spotřeba 7,8/4,4/5
Cena 289 900 Kč - základní

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít