Veze se záchrana?

05. února 2007, 00:00 - ROBERT ŠIMEK
05. února 2007, 00:00

NÁDRAŽÍ PRAHA - VYŠEHRADVyšehradské nádraží patří mezi nejzdevastovanější památky hlavního města. Desítky let chátrá, nyní mu ale svítá nová naděje. České dráhy totiž již o secesní budovu nestojí a v nejbližší době ji chtějí nabídnout k prodeji.Nádraží Praha-Vyšehrad patří k cenným secesním stavbám.

NÁDRAŽÍ PRAHA - VYŠEHRAD Vyšehradské nádraží patří mezi nejzdevastovanější památky hlavního města. Desítky let chátrá, nyní mu ale svítá nová naděje. České dráhy totiž již o secesní budovu nestojí a v nejbližší době ji chtějí nabídnout k prodeji.

Nádraží Praha-Vyšehrad patří k cenným secesním stavbám. Jeho současný stav je ale více než žalostný. Staniční budova je doslova na spadnutí. Sešlá fasáda je na mnoha místech odrolena na cihly, které se již také začínají rozpadat. Na průčelí do Svobodovy ulice musela být dokonce připevněna ochranná mříž, aby padající úlomky nezranily chodce. Podobně sešlá jsou i obě nástupiště, na kterých se navíc válejí hromady odpadků.

Nádraží sice od šedesátých let minulého století slouží již jen jako výpravna, od roku 2000 je ale kulturní památkou. Jeho majitelem jsou České dráhy, které se nyní chystají objekt prodat. „K vyhlášení výběrového řízení by mohlo dojít v únoru nebo březnu,“ říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. „Vybrána bude nejvyšší nabídka,“ dodává.

JEPIČÍ ŽIVOT

Pražská spojovací dráha z dnešního Hlavního nádraží na Smíchov byla vybudována v roce 1872. S ní vzniká i stanice

Vyšehrad, i když až do roku 1888 sloužila jen nákladní dopravě. Původní nádražní budova se ale brzy ukazuje jako nevyhovující, proto se již na počátku 20. století připravují plány na její přestavbu.

Architekt nové secesní budovy není znám. Byl jím pravděpodobně Antonín Balšánek, který v Praze postavil například městské muzeum a podílel se na výstavbě Obecního domu. Císařsko-královské ředitelství státních drah si u něj počátkem roku 1904 objednalo stavbu nového nádraží, které je dokončeno hned v následujícím roce.

Ačkoliv byla jeho poloha pro předměstskou dopravu velmi výhodná, dlouho v provozu nezůstává. Již roku 1960 je pro cestující uzavřeno a vlaky jím pouze projíždějí. S uzavřením nádraží začíná i jeho chátrání. Budova je sice stále obsazena jedním výpravčím, do její údržby se ale neinvestuje.

OPRAVA K HORŠÍMU

V osmdesátých letech minulého století je objekt již v tak špatném stavu, že dráhy rozhodly o jeho rekonstrukci. Ta však byla kvůli nedostatku kvalitního materiálu provedena velmi nešťastně. Pod novou omítku se brzy dostává voda a budova je do několika let v ještě horším stavu než dříve.

V devadesátých letech se několikrát jedná o nové rekonstrukci, k té však nakonec nedochází. Nejblíže úspěchu byla zřejmě společnost Nádraží, ani ona ale nakonec budovu nezískává. O realizace svého projektu se však soudí. Plánovaná dražba je tedy velkou nadějí, která může letité chátrání konečně zastavit.

|POPIS OBJEKTUnázev Nádraží Praha-Vyšehradmísto Praha 2adresa Svobodova 2typ nádražístav havarijnívyužití částečnékult. památka od roku 2000vlastník** České dráhy|

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče