Verso zaujme i podnikatele

11. listopadu 2002, 00:00 - Petr Doul, doul@profit.cz
11. listopadu 2002, 00:00

Malý velký automobil - Toyota Yaris Verso 1,4 D-4D Když se před třemi roky na našem trhu objevil nový model Yaris, většina motoristické veřejnosti přijala tuto tehdejší novinku s určitým despektem. Uplynulo pár let a model koncernu Toyota Yaris se zabydlel v nejvyšších "kolonkách" tabulek prodejnosti automobilů ve své třídě.

Malý velký automobil - Toyota Yaris Verso 1,4 D-4D

Když se před třemi roky na našem trhu objevil nový model Yaris, většina motoristické veřejnosti přijala tuto tehdejší novinku s určitým despektem.

Uplynulo pár let a model koncernu Toyota Yaris se zabydlel v nejvyšších „kolonkách“ tabulek prodejnosti automobilů ve své třídě. Ovšem Yaris je svou koncepcí určen především ženám a mladým párům. Japonští inženýři tak stáli před nelehkým úkolem. Udělat z malého Yarise rodinný automobil, který bude dostupný i mladým rodinám a při tom zůstanou zachovány všechny kladné vlastnosti původního vozu. Výsledkem snažení je model Verso, který právě prošel naším redakčním testem. Upřímně řečeno, když jsem dostal nabídku o oficiálního dovozce na testování tohoto autíčka, nebyl jsem si úplně jistý, zda ji přijmout. Vždyť náš týdeník je určen převážně podnikatelům a managerům, a ti přeci takovými vozy nejezdí. Ovšem na druhou stranu test universálního vozu, který se přes týden využívá k podnikání a o víkendu k přesunu mladé rodinky, by mohl být zajímavý. A tak jsem si řekl, proč ne. Oproti malému Yarisovi je Verso především vyšší a o něco delší. Přesto je Verso pořád Yarisem a zachovává si jízdní i rozměrové vlastnosti kompaktního vozu. Design Versa je hodně podobný designu původního modelu Yaris a svou surozeneckou příslušnost rozhodně nezapře. Líbivé kulaté tvary rozhodně zaujmou. Ono je vlastně na Versu skoro všechno kulaté a zaoblené. Zakulacená náběhová hrana víka motoru pomalu stoupá a přechází v zaoblené přední okno, a to pak navazuje na střechu. U původního Yarise byla i střecha zakulacená a mírně se svažovala směrem k zádi. Ovšem Verso má střechu rovnou a záď auta je ostře seříznutá kolmo k zemi. Je to způsobeno použitím zadních jednokřídlých dveří, které z praktického hlediska musí být ploché. Pokud se podíváte na Verso zepředu, budete mít určitě pocit, že se díváte na Yaris. Snad jen výška předního okna naznačí, že autíčko je o něco vyšší. Pochvalu si V erso zaslouží za široké přední dveře, které se dají doširoka otevřít, navíc jsou sedadla umístěna hodně vysoko, a nasedání je tak hodně pohodlné. Snad každý, koho jsem svezl, si nastupování moc pochvaloval. Stejně dobře se nastupuje i na zadní sedadla, s tím rozdílem, že dveře jsou posuvné, což je jen ku prospěchu třeba při vystupování na těsném parkovišti před supermarketem. Verso má středně měkká sedadla, a i když vypadají „lacině“, jsou celkem pohodlná. O pohodlném sezení se nedá vůbec mluvit v případě zadní středové sedačky, která je možná tak dobrá na odložení malé tašky. Je totiž tak úzká, že i malé dítě má hodně problémů se na ni vejít. Výběr plastů a dílenské zpracování mě ovšem nemile překvapilo. K probarvení interiérových plastů je použita zvláštní šedomodrá barva, kterou si dobře pamatuji například z modelů Celica s rokem výroby 1990-95. Doba však už pokročila, a tak mi použití takové barvy připadá trochu zpátečnické. Zpracování některých dílů v interiéru není také zrovna na úrovni třetího tisíciletí. Například páčka přepínání ventilace je prakticky neopracovaná a tak, jak vypadla z lisu, byla i namontována. Verso ovšem výrazně boduje v počtu a objemu odkládacích ploch. Podle tvrzení v továrních materiálech je objem odkládacích prostor přes 220 litrů, což bude v této třídě jistý rekord. Chytré přihrádky a kapsičky jsou všude, kde je to jen možné. V palubní desce a pod ní, ve stropní konzoli a na všech dveřích. Další zajímavostí Versa je holografický display, který byl použit už u Yarise. Je umístěn ve středu palubní desky, vidí „do něj“ pouze řidič. Ukazatele jsou číslicové v tyrkysově modré barvě. Jediné, co jsem na něm postrádal, byl ukazatel teploty chladicí kapaliny v chladiči. Rádiomagnetofon zapuštěný do palubní desky má spíše podprůměrný výkon a přidružené ovládání zjednodušeného palubního počítače je prazvláštní. Přestože jsem měl na testování již několik modelů Corola, které mají systém ovládání podobný PC, nepodařilo se mi některé hodnoty z palubního počítače vůbec dostat. Jediný údaj, který jsem z něho „vydoloval“, byla průměrná rychlost. Ježdění s Versem je velice příjemné. Hlavně díky vyššímu posedu na předních sedadlech je z vozu výborný výhled všemi směry, dokonce i zrcátka mají ten správný tvar a široký úhel sledované plochy. Motor není žádný atlet, ale rozhodně stačí na svižnou jízdu. Zklamání ovšem nastane, když auto plně osadíte. To už motor, mírně řečeno, „nestíhá“. Pokud bych se rozhodoval o koupi Versa, rozhodně bych sáhl po výkonnějším dieselu. Převodovka Versa je dobře odstupňovaná s mírně nepřesnou kulisou řadicí páky. Podvozek je středně tvrdý a trochu hůře snáší přejezdy příčných nerovností. Při ostřejším průjezdu zatáčkou jsem měl občas pocit, že vypadnu ze sedadla. Je to daň za jejich vyšší polohu. Velkou a hlavní zbraní Versa je variabilní zavazadlový prostor. Jak už bylo řečeno, je přístupný přes jednokřídlé dveře, které se dají rozevřít až o 180 stupňů. Zadní sedadla dělená v poměru 1:2 se dají různě sklápět nebo dokonce vyjmout. Z „pětimístného“ minivanu můžete postupným sklápěním sedadel získat až dvoumístné combi. Chytrou maličkostí je osvětlení zavazadlového prostoru pomocí vyjmutelné svítilny. Na chalupě nebo při večerní stavbě stanu se bude určitě hodit. S Versem jsem najezdil přes 700 km se spotřebou mírně nad pět litrů nafty na 100 km, což je více než levný provoz. A věřím, že kdybych měl trochu lehčí nohu na plynovém pedále, mohlo to být ještě méně. Nakonec to nebyl tak špatný nápad zkusit otestovat tenhle „minivan“. Co říkáte?

Hodnocení

Podvozek a jízdní vlastnosti * Pohonná jednotka *

Interiér * Exteriér *

Dílenské zpracování * Výbava *

Pohodlí * Cena *

Celkem ***

Maximální hodnocení: * * * * * * * * * *

Technické parametry

Toyota Yaris Verso Opel Agila 1,2 16V Hyundai Getz 1,3

1,4 D-4D SOHC 12V

Rozměry d x š x v (mm) 3860 x 1690 x 1715 3500 x 1695 x 1620 3810 x 1665 x 1490

Pohot. hmotnost (kg) 1115-1200 1030 1084-1183

Převodovka Manuální pětistupňová Manuální pětistupňová Manuální pětistup.

Motor Řadový, dieselový Řadový, šestnáctivent. Řadový, dvanáctivent.

čtyřválec s přímým benzinový čtyřválec benzinový čtyřválec

vstřikováním D-4D

Zdvihový objem (cm3) 1364 1193 1341

Max. výkon (kW) 55/4000 ot./min. 55/4000 ot./min. 60/5500 ot./min.

Točivý moment (Nm) 170/2000-2800 ot./min. výrobce neuvádí 117/3200 ot./min.

0-100 km/h (s) 12,6 13,5 11,5

Max. rychlost (km/h) 160 155 164

Spotřeba - kombinovaná (l/100km) 4,9 6,5 6,2

Objem zavaz. prostoru (l) (sl. sedadla) 390/2160 240/1250 240/997

Cena včetně DPH 507 000 Kč 289 900 Kč 339 900 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče