Veřejné zakázky za miliardy

16. srpna 2004, 00:00 - admin
16. srpna 2004, 00:00

POMOC CZECHTRADE Vstup do EU otevřel českým firmám přístup k veřejným zakázkám. Úspěch českých vývozců chce CzechTrade podpořit novými projekty exportního vzdělávání a účinnější prezentací na internetu.

POMOC CZECHTRADE Vstup do EU otevřel českým firmám přístup k veřejným zakázkám. Úspěch českých vývozců chce CzechTrade podpořit novými projekty exportního vzdělávání a účinnější prezentací na internetu. Od 1. května 2004 mají firmy ze všech 25 členských zemí EU rovnoprávnou možnost účasti na realizaci veřejných zakázek po celé Unii. Míra úspěšnosti a prosperity firem je podle odborníků určována zejména úrovní profesionality v oblasti jejich podnikání. „Úspěch ale bude ovlivňován i řadou neinvestičních faktorů, jako je rychlé osvojení řady procedur, pochopení legislativy, místních zvyků a skutečné zapojení se do veřejných zakázek,“ uvedla Jitka Hanzlíčková, pověřená řízením CzechTrade. Základem úspěchu je znalost odpovědí na dvě otázky: kde lze zakázky nalézt a jak k nim přistupovat. INFORMACE NA WEBU

Veřejné zakázky představovaly v zemích bývalé evropské patnáctky 11 až 15 % z celkového HDP. Hodnota shromážděných smluv ročně překračovala 500 miliard eur, což reprezentuje více než 200 tisíc nových veřejných zakázek. Nyní - po rozšíření Unie - se předpokládá růst tohoto objemu zhruba o 30 %. Podle Hanzlíčkové jde o jednu z významných možností rozšíření okruhu zákazníků pro české podniky, jež zároveň umožňuje získání objednávky zpravidla od solidního a solventního objednatele. Právě analytické zpracovávání informací o veřejných zakázkách vyhlašovaných zejména Světovou bankou, Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD), EU pod programy PHARE, TACIS, OBNOVA , CARDS, ISPA a SAPARD, ústředím NATO, OSN a vládními, resp. správními orgány a organizacemi různých zemí je jednou z důležitých činností organizace na podporu exportu CzechTrade. „Klientům poskytujeme kontinuálně udržovaný aktuální přehled o možnostech účasti v různých stupních výběrových řízení prostřednictvím on-line databáze projektů a tendrů,“ upřesňuje Hanzlíčková. Aktuální přehled je možné nalézt na internetu.

NA EXPORTÉRY ČEKAJÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY

Na základě uskutečněného průzkumu připravil CzechTrade plán exportního vzdělávání na druhé pololetí roku 2004. Jde o pokračování pomoci malým a středním exportérům. „Průzkumy mezi nimi probíhaly pomocí hodnotících dotazníků každé akce i v rámci spolupráce s konzultanty agentury, kteří jsou s klienty v těsném kontaktu a znají tudíž jejich slabé a silné stránky,“ říká Hanzlíčková. Konkrétní semináře vztahující se k tématice zahraničního obchodu a Evropské unie (Strukturální fondy, Incoterms, Cla, Intrastat atp.) doplní teritoriální semináře s řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade. „O jejich zařazení do plánu vzdělávání nás přesvědčila vysoká odezva na teritoriální semináře Jak uspět na trhu USA a Outsourcing zakázek v USA. Oba jsme ve spolupráci s řediteli našich kanceláří v Chicagu a Miami zrealizovali v posledním pololetí,“ vysvětluje Hanzlíčková. N ovinkou v nabídce je cyklus právní minimum exportéra, věnovaný především legislativním otázkám vstupu na zahraniční trh, ochraně duševního vlastnictví a řešení obchodních sporů. Právě legislativní bariéry a právní problémy v zahraničí jsou podle Hanzlíčkové častými problémy, se kterými je vývozci seznamují. „Bohužel často v situaci, když se v zahraničí dostanou do úzkých. Rádi bychom touto cestou přispěli k předejití těmto problémům,“ dodává.

**PODPORA EXPORTU:

státní agentura CzechTrade

ministerstvo průmyslu a obchodu

Česká centra (www.export.cz)

webový portál BusinessInfo

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče