Velmi stará a zapomenutá Dieselgate

16. října 2015, 13:50 - Miroslav Zámečník, Euro
16. října 2015, 13:50

Nic nového pod sluncem. Skandálu kolem speciálně upraveného software, kterým koncern Volkswagen vybavoval svoje vznětové motory, předcházel v roce 1998 ve své technické podstatě úplně stejný malér. Akorát v něm nefiguroval Volkswagen, ale američtí výrobci těžkých dieselových motorů Caterpillar (stavební stroje) nebo Cummins, a producenti nákladních aut Navistar, Detroit Diesel, Mack Trucks (propojený s nákladní divizí francouzského Renaultu- RVI) nebo švédské Volvo.

Americký Úřad na ochranu životního prostředí (EPA) přitom mohl mít přinejmenším od roku 1994 představu, že výrobci mohou přistupovat k manipulaci řídících jednotek tak, aby testovaná vozidla dokázala vyhovět podstupovaným zkouškám, a v běžném provozu produkují podstatně více emisí.

V interních diskusích na EPA se o tom totiž prokazatelně zmiňovali přímo jeho pracovníci. O čtyři roky později došlo k již zmíněné žalobě EPA a amerického ministerstva spravedlnosti, spor však byl se sedmi tehdejšími provinilci vyrovnán mimosoudně. V rámci vyrovnání zaplatili provinilci 83,4 milionů dolarů na pokutách a zavázali se k investicím za 860 milionů dolarů do vývoje čistějších vznětových motorů a nových řídících jednotek.


Čtěte komentář Vojtěcha Koteckého: Volkswagen se topí v oblacích smogu


Již samotná pokuta byla do té doby v dané oblasti bezprecedentně vysoká, a o události obsáhle informovala masmédia i odborné publikace - počet těchto článků jde do stovek. Na internetu je rovněž dostupné PDF průvodního dopisu a nařízení EPA (plné znění pro fajnšmekry k dispozici zde), které podrobně rozebírá podstatu problému, a je z 15. října 1998. Odvolává se na předchozí edikty úřadu, pokud jde o „pomocná zařízení ke kontrole emisí (AECDs)“. Ty se datují až do roku 1972, respektive do roku 1978, neboť porušování zákona o ochraně ovzduší, přijatého v roce 1970 Kongresem Spojených států (Clean Air Act), bylo v průmyslu a tepelných elektrárnách běžné.

Dílo techniků utržených z řetězu

Je nemožné, aby právníci, kteří mají ve VW na starosti „compliance“, neměli povědomí o Section 203(a)(3) B tohohle zákona, který výslovně zakazuje používání „defeat devices“, jakož i následných upřesňujících předpisů EPA, a nevarovali přinejmenším vedení technického rozvoje ve VW předem, a to již velmi dávno, zřejmě i opakovaně. Když šéf VW pro Severní Ameriku Michael Horn na slyšení podvýboru v dolní komoře Kongresu tvrdil, že software je dílem několika techniků utržených z řetězu, musely se hory zelenat. A to v Americe není dobře, stejně tak jako není dobré výslovně porušovat ustanovení zákona.

Ať již vedly dosavadního velmi úspěšného šéfa Škody Auto Winfrieda Vahlanda jakékoli důvody k tomu, aby odmítnul od listopadu zachraňovat VW v Americe, a raději ze skupiny odejde vůbec, po přečtení těch skoro dvacet let starých úředních lejster z EPA tomu lze velmi dobře rozumět.


Čtěte další komentáře autora:

Vorsprung durch Gier und Technik aneb Zoufalství VW

Konec nízkých sazeb v USA a konec levné práce v Česku aneb Odvrácená strana naplněných přání

Jako nikdy předtím. Český dluh s negativním úrokem

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Odstupné při odchodu z práce? 9 věcí, na které se každý ptá
Senátní výbor podpořil větší práva vlastníků bytů vůči neplatičům
Jak dlouho pracují Evropané na stát?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Tři virtuálové si chtěli nadále účtovat roamingové poplatky v EU
Razer Atheris je bezdrátová myš s údajně nejdelší výdrží na světě
Co čeká Radeony: GPU Navi má prý zvláštní jednotky pro AI, vynořil se další čip Vega
Google spustil nový webový chat. Nic neumí a bez mobilu stejně nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít