Menu Zavřít

Velký bratr za pultem

12. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Obchod o vás bude vědět více než banka, která vám dala hypotéku.

Obchodní řetězce umí ve Velké Británii zaháčkovat zákazníky na přesně cílenou nabídku zboží. Tu dokážou přizpůsobit vaší chuti, času, zvyklostem a místu vašeho bydliště. Řetězec totiž využívá systém věrnostních karet, na základě kterých sbírá vzorce nákupního chování. 

Systém sběru informací o zákaznících chce například Tesco v létě zavést i v Česku a na Slovensku. Ačkoli je český reklamní trh přesycen nejvýhodnějšími nabídkami všeho druhu, stále se hledají cesty, jak opakovaně nalákat zákazníky do prodejen. S přibývajícím časem může personalizovaná reklama vytlačit tu masovou, která v letácích inzeruje psí žrádlo, ačkoli zvířata nesnášíte.

Může klubová karta narušit vaše soukromí, když vám přináší jenom samé výhody? Možná vtíravě a vlezle tak, že si toho ani nevšimnete. Schránky vám zaplaví letáky propagující slevu na zboží, které máte rádi. V obchodě se z ničeho nic rozšíří nabídka zeleniny. Půjdete pro pytel brambor a přinesete domů avokádo.

CONTENT24

Mohlo by to dopadnout stejně jako In-karty sbírající osobní informace o cestujících pro České dráhy, které data následně nabízejí třetím stranám – takzvaným smluvním partnerům. Toto úsilí bylo „odměněno“ anticenou v anketě Big Brother Awards. Rovněž Tesco bylo v této soutěži vyhlášeno jako největší firemní slídil za možné využití RFID čipů a sledování zákazníků v převlékacích kabinkách. Big Brother Awards, mající upozornit na možné hrozby pro soukromí občanů, nyní vyhlašuje 4. ročník. Hlasovat může každý.

Řada obchodníků v Česku využívá věrnostní a zavádí motivační programy. Je mnohem jednodušší a snadnější udržet stávajícího zákazníka než získat nového. Jak ho ale přesvědčit, aby vám zobal z ruky cukříček? Nabídněte mu to, co má nejraději. Rafinovaně, nenápadně – sledujte jeho nákupní zvyklosti, zkoumejte jeho požadavky. Praxe, která v odosobněné éře nakupování, kdy brigádnice u pokladen mohou nahradit robotické ruce, je dávno pryč. Přitom generace našich prarodičů ještě chodily pravidelně nakupovat do jednoho obchodu. Obchodníci znali každého zákazníka a řídili se jeho potřebami. A fungovalo to přece skvěle.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).