Velký bratr za pultem

12. května 2008, 00:00 - Miroslav Buchta
12. května 2008, 00:00

Obchod o vás bude vědět více než banka, která vám dala hypotéku.

Obchodní řetězce umí ve Velké Británii zaháčkovat zákazníky na přesně cílenou nabídku zboží. Tu dokážou přizpůsobit vaší chuti, času, zvyklostem a místu vašeho bydliště. Řetězec totiž využívá systém věrnostních karet, na základě kterých sbírá vzorce nákupního chování. 

Systém sběru informací o zákaznících chce například Tesco v létě zavést i v Česku a na Slovensku. Ačkoli je český reklamní trh přesycen nejvýhodnějšími nabídkami všeho druhu, stále se hledají cesty, jak opakovaně nalákat zákazníky do prodejen. S přibývajícím časem může personalizovaná reklama vytlačit tu masovou, která v letácích inzeruje psí žrádlo, ačkoli zvířata nesnášíte.

Může klubová karta narušit vaše soukromí, když vám přináší jenom samé výhody? Možná vtíravě a vlezle tak, že si toho ani nevšimnete. Schránky vám zaplaví letáky propagující slevu na zboží, které máte rádi. V obchodě se z ničeho nic rozšíří nabídka zeleniny. Půjdete pro pytel brambor a přinesete domů avokádo.

Mohlo by to dopadnout stejně jako In-karty sbírající osobní informace o cestujících pro České dráhy, které data následně nabízejí třetím stranám – takzvaným smluvním partnerům. Toto úsilí bylo „odměněno“ anticenou v anketě Big Brother Awards. Rovněž Tesco bylo v této soutěži vyhlášeno jako největší firemní slídil za možné využití RFID čipů a sledování zákazníků v převlékacích kabinkách. Big Brother Awards, mající upozornit na možné hrozby pro soukromí občanů, nyní vyhlašuje 4. ročník. Hlasovat může každý.

Řada obchodníků v Česku využívá věrnostní a zavádí motivační programy. Je mnohem jednodušší a snadnější udržet stávajícího zákazníka než získat nového. Jak ho ale přesvědčit, aby vám zobal z ruky cukříček? Nabídněte mu to, co má nejraději. Rafinovaně, nenápadně – sledujte jeho nákupní zvyklosti, zkoumejte jeho požadavky. Praxe, která v odosobněné éře nakupování, kdy brigádnice u pokladen mohou nahradit robotické ruce, je dávno pryč. Přitom generace našich prarodičů ještě chodily pravidelně nakupovat do jednoho obchodu. Obchodníci znali každého zákazníka a řídili se jeho potřebami. A fungovalo to přece skvěle.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta…
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít