Velký bratr za pultem

12. května 2008, 00:00 - Miroslav Buchta
12. května 2008, 00:00

Obchod o vás bude vědět více než banka, která vám dala hypotéku.

Obchodní řetězce umí ve Velké Británii zaháčkovat zákazníky na přesně cílenou nabídku zboží. Tu dokážou přizpůsobit vaší chuti, času, zvyklostem a místu vašeho bydliště. Řetězec totiž využívá systém věrnostních karet, na základě kterých sbírá vzorce nákupního chování. 

Systém sběru informací o zákaznících chce například Tesco v létě zavést i v Česku a na Slovensku. Ačkoli je český reklamní trh přesycen nejvýhodnějšími nabídkami všeho druhu, stále se hledají cesty, jak opakovaně nalákat zákazníky do prodejen. S přibývajícím časem může personalizovaná reklama vytlačit tu masovou, která v letácích inzeruje psí žrádlo, ačkoli zvířata nesnášíte.

Může klubová karta narušit vaše soukromí, když vám přináší jenom samé výhody? Možná vtíravě a vlezle tak, že si toho ani nevšimnete. Schránky vám zaplaví letáky propagující slevu na zboží, které máte rádi. V obchodě se z ničeho nic rozšíří nabídka zeleniny. Půjdete pro pytel brambor a přinesete domů avokádo.

Mohlo by to dopadnout stejně jako In-karty sbírající osobní informace o cestujících pro České dráhy, které data následně nabízejí třetím stranám – takzvaným smluvním partnerům. Toto úsilí bylo „odměněno“ anticenou v anketě Big Brother Awards. Rovněž Tesco bylo v této soutěži vyhlášeno jako největší firemní slídil za možné využití RFID čipů a sledování zákazníků v převlékacích kabinkách. Big Brother Awards, mající upozornit na možné hrozby pro soukromí občanů, nyní vyhlašuje 4. ročník. Hlasovat může každý.

Řada obchodníků v Česku využívá věrnostní a zavádí motivační programy. Je mnohem jednodušší a snadnější udržet stávajícího zákazníka než získat nového. Jak ho ale přesvědčit, aby vám zobal z ruky cukříček? Nabídněte mu to, co má nejraději. Rafinovaně, nenápadně – sledujte jeho nákupní zvyklosti, zkoumejte jeho požadavky. Praxe, která v odosobněné éře nakupování, kdy brigádnice u pokladen mohou nahradit robotické ruce, je dávno pryč. Přitom generace našich prarodičů ještě chodily pravidelně nakupovat do jednoho obchodu. Obchodníci znali každého zákazníka a řídili se jeho potřebami. A fungovalo to přece skvěle.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít