Velký bratr za pultem

12. května 2008, 00:00 - Miroslav Buchta
12. května 2008, 00:00

Obchod o vás bude vědět více než banka, která vám dala hypotéku.

Obchodní řetězce umí ve Velké Británii zaháčkovat zákazníky na přesně cílenou nabídku zboží. Tu dokážou přizpůsobit vaší chuti, času, zvyklostem a místu vašeho bydliště. Řetězec totiž využívá systém věrnostních karet, na základě kterých sbírá vzorce nákupního chování. 

Systém sběru informací o zákaznících chce například Tesco v létě zavést i v Česku a na Slovensku. Ačkoli je český reklamní trh přesycen nejvýhodnějšími nabídkami všeho druhu, stále se hledají cesty, jak opakovaně nalákat zákazníky do prodejen. S přibývajícím časem může personalizovaná reklama vytlačit tu masovou, která v letácích inzeruje psí žrádlo, ačkoli zvířata nesnášíte.

Může klubová karta narušit vaše soukromí, když vám přináší jenom samé výhody? Možná vtíravě a vlezle tak, že si toho ani nevšimnete. Schránky vám zaplaví letáky propagující slevu na zboží, které máte rádi. V obchodě se z ničeho nic rozšíří nabídka zeleniny. Půjdete pro pytel brambor a přinesete domů avokádo.

Mohlo by to dopadnout stejně jako In-karty sbírající osobní informace o cestujících pro České dráhy, které data následně nabízejí třetím stranám – takzvaným smluvním partnerům. Toto úsilí bylo „odměněno“ anticenou v anketě Big Brother Awards. Rovněž Tesco bylo v této soutěži vyhlášeno jako největší firemní slídil za možné využití RFID čipů a sledování zákazníků v převlékacích kabinkách. Big Brother Awards, mající upozornit na možné hrozby pro soukromí občanů, nyní vyhlašuje 4. ročník. Hlasovat může každý.

Řada obchodníků v Česku využívá věrnostní a zavádí motivační programy. Je mnohem jednodušší a snadnější udržet stávajícího zákazníka než získat nového. Jak ho ale přesvědčit, aby vám zobal z ruky cukříček? Nabídněte mu to, co má nejraději. Rafinovaně, nenápadně – sledujte jeho nákupní zvyklosti, zkoumejte jeho požadavky. Praxe, která v odosobněné éře nakupování, kdy brigádnice u pokladen mohou nahradit robotické ruce, je dávno pryč. Přitom generace našich prarodičů ještě chodily pravidelně nakupovat do jednoho obchodu. Obchodníci znali každého zákazníka a řídili se jeho potřebami. A fungovalo to přece skvěle.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít