Velký bratr v pozadí

25. dubna 2005, 00:00 - admin
25. dubna 2005, 00:00

MAJETEK STÁTUAni patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby. Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

MAJETEK STÁTU

Ani patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby.

Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

Možná je to dobře, protože by státní majetek mohl poměry na trhu dosti výrazně ovlivnit. „My vůbec nevíme, co by například privatizace 45 tisíc bytů v majetku OKD udělala s bytovým trhem,“ říká prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný. Komentuje tak plány - zatím dosti nejasné a do jisté míry limitované smlouvami s Fondem národního majetku -na privatizaci tohoto bytového fondu.

Není to jediné rezidenční portfolio, které má investiční potenciál. Další takové byty má armáda - jde o 8,5 tisíce jednotek, které ale vojáci nejspíš postupně převedou na obce, pravděpodobně bezúplatně.

Naopak stovky podnikových bytů už byly privatizovány. Například letňanské sídliště patřící tamní Avii už koupila společnost Czech Property Investment, která podobné akvizice realizovala i v Brně, Ústí nad Labem a Liberci. V pozadí firmy stojí poněkud kontroverzní podnikatel Radovan Vítek, na kterého loni česká justice uvalila dvouměsíční vazbu kvůli podezření z kuplířství. Posléze byl ovšem propuštěn a jeho realitní impérium, jež zahrnuje i miliony metrů ploch podél dálničních tahů, je nadále jedním z největších v Česku.

Miliardovou hodnotu mají také nemovitosti Českých drah. Jedná se zejména o pozemky v okolí železničních stanic, budovy v těchto stanicích a další stavby. Část tohoto fondu chtějí České dráhy pronajmout nebo vložit do společných projektů se soukromými subjekty. Typickým příkladem takového postupu je areál pražského smíchovského nádraží, kde by měla vzniknout nová bytová a administrativněobchodní zóna. Společné podniky zakládají dráhy i pro rekonstrukci chátrajících objektů, jako jsou například Masarykovo a Hlavní nádraží v Praze či nádraží v Karlových Varech nebo Mariánských Lázních.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít