Velký bratr v pozadí

25. dubna 2005, 00:00 - admin
25. dubna 2005, 00:00

MAJETEK STÁTUAni patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby. Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

MAJETEK STÁTU

Ani patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby.

Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

Možná je to dobře, protože by státní majetek mohl poměry na trhu dosti výrazně ovlivnit. „My vůbec nevíme, co by například privatizace 45 tisíc bytů v majetku OKD udělala s bytovým trhem,“ říká prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný. Komentuje tak plány - zatím dosti nejasné a do jisté míry limitované smlouvami s Fondem národního majetku -na privatizaci tohoto bytového fondu.

Není to jediné rezidenční portfolio, které má investiční potenciál. Další takové byty má armáda - jde o 8,5 tisíce jednotek, které ale vojáci nejspíš postupně převedou na obce, pravděpodobně bezúplatně.

Naopak stovky podnikových bytů už byly privatizovány. Například letňanské sídliště patřící tamní Avii už koupila společnost Czech Property Investment, která podobné akvizice realizovala i v Brně, Ústí nad Labem a Liberci. V pozadí firmy stojí poněkud kontroverzní podnikatel Radovan Vítek, na kterého loni česká justice uvalila dvouměsíční vazbu kvůli podezření z kuplířství. Posléze byl ovšem propuštěn a jeho realitní impérium, jež zahrnuje i miliony metrů ploch podél dálničních tahů, je nadále jedním z největších v Česku.

Miliardovou hodnotu mají také nemovitosti Českých drah. Jedná se zejména o pozemky v okolí železničních stanic, budovy v těchto stanicích a další stavby. Část tohoto fondu chtějí České dráhy pronajmout nebo vložit do společných projektů se soukromými subjekty. Typickým příkladem takového postupu je areál pražského smíchovského nádraží, kde by měla vzniknout nová bytová a administrativněobchodní zóna. Společné podniky zakládají dráhy i pro rekonstrukci chátrajících objektů, jako jsou například Masarykovo a Hlavní nádraží v Praze či nádraží v Karlových Varech nebo Mariánských Lázních.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít