Velký bratr v pozadí

25. dubna 2005, 00:00 - admin
25. dubna 2005, 00:00

MAJETEK STÁTUAni patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby. Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

MAJETEK STÁTU

Ani patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby.

Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

Možná je to dobře, protože by státní majetek mohl poměry na trhu dosti výrazně ovlivnit. „My vůbec nevíme, co by například privatizace 45 tisíc bytů v majetku OKD udělala s bytovým trhem,“ říká prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný. Komentuje tak plány - zatím dosti nejasné a do jisté míry limitované smlouvami s Fondem národního majetku -na privatizaci tohoto bytového fondu.

Není to jediné rezidenční portfolio, které má investiční potenciál. Další takové byty má armáda - jde o 8,5 tisíce jednotek, které ale vojáci nejspíš postupně převedou na obce, pravděpodobně bezúplatně.

Naopak stovky podnikových bytů už byly privatizovány. Například letňanské sídliště patřící tamní Avii už koupila společnost Czech Property Investment, která podobné akvizice realizovala i v Brně, Ústí nad Labem a Liberci. V pozadí firmy stojí poněkud kontroverzní podnikatel Radovan Vítek, na kterého loni česká justice uvalila dvouměsíční vazbu kvůli podezření z kuplířství. Posléze byl ovšem propuštěn a jeho realitní impérium, jež zahrnuje i miliony metrů ploch podél dálničních tahů, je nadále jedním z největších v Česku.

Miliardovou hodnotu mají také nemovitosti Českých drah. Jedná se zejména o pozemky v okolí železničních stanic, budovy v těchto stanicích a další stavby. Část tohoto fondu chtějí České dráhy pronajmout nebo vložit do společných projektů se soukromými subjekty. Typickým příkladem takového postupu je areál pražského smíchovského nádraží, kde by měla vzniknout nová bytová a administrativněobchodní zóna. Společné podniky zakládají dráhy i pro rekonstrukci chátrajících objektů, jako jsou například Masarykovo a Hlavní nádraží v Praze či nádraží v Karlových Varech nebo Mariánských Lázních.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít