Velký bratr v pozadí

25. dubna 2005, 00:00 - admin
25. dubna 2005, 00:00

MAJETEK STÁTUAni patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby. Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

MAJETEK STÁTU

Ani patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby.

Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

Možná je to dobře, protože by státní majetek mohl poměry na trhu dosti výrazně ovlivnit. „My vůbec nevíme, co by například privatizace 45 tisíc bytů v majetku OKD udělala s bytovým trhem,“ říká prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný. Komentuje tak plány - zatím dosti nejasné a do jisté míry limitované smlouvami s Fondem národního majetku -na privatizaci tohoto bytového fondu.

Není to jediné rezidenční portfolio, které má investiční potenciál. Další takové byty má armáda - jde o 8,5 tisíce jednotek, které ale vojáci nejspíš postupně převedou na obce, pravděpodobně bezúplatně.

Naopak stovky podnikových bytů už byly privatizovány. Například letňanské sídliště patřící tamní Avii už koupila společnost Czech Property Investment, která podobné akvizice realizovala i v Brně, Ústí nad Labem a Liberci. V pozadí firmy stojí poněkud kontroverzní podnikatel Radovan Vítek, na kterého loni česká justice uvalila dvouměsíční vazbu kvůli podezření z kuplířství. Posléze byl ovšem propuštěn a jeho realitní impérium, jež zahrnuje i miliony metrů ploch podél dálničních tahů, je nadále jedním z největších v Česku.

Miliardovou hodnotu mají také nemovitosti Českých drah. Jedná se zejména o pozemky v okolí železničních stanic, budovy v těchto stanicích a další stavby. Část tohoto fondu chtějí České dráhy pronajmout nebo vložit do společných projektů se soukromými subjekty. Typickým příkladem takového postupu je areál pražského smíchovského nádraží, kde by měla vzniknout nová bytová a administrativněobchodní zóna. Společné podniky zakládají dráhy i pro rekonstrukci chátrajících objektů, jako jsou například Masarykovo a Hlavní nádraží v Praze či nádraží v Karlových Varech nebo Mariánských Lázních.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Intel oficiálně představuje Coffee Lake. Parametry, ceny a novinky nových procesorů
Star Trek: Discovery si můžete vychutnat na Netflixu, a to i s klingonskými titulky
Doporučené PC sestavy: Poradíme, jaké komponenty vybrat
3D obraz jako z videohry. Canon vyvinul technologii, která vás při fotbalu dostane přímo na hřiště
Skype for Business nebude mít dlouhý život. Nahradí ho mladší Teams
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít