Velký bratr v pozadí

25. dubna 2005, 00:00 - admin
25. dubna 2005, 00:00

MAJETEK STÁTUAni patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby. Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

MAJETEK STÁTU

Ani patnáct let ještě nestačilo český trh s realitami transformovat do standardní podoby.

Jedním z dědictví po socialistickém režimu jsou ohromné nemovitostní majetky, které tak či onak kontroluje stát. Sice se postupně rozpouštějí, ale jde to pomalu.

Možná je to dobře, protože by státní majetek mohl poměry na trhu dosti výrazně ovlivnit. „My vůbec nevíme, co by například privatizace 45 tisíc bytů v majetku OKD udělala s bytovým trhem,“ říká prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný. Komentuje tak plány - zatím dosti nejasné a do jisté míry limitované smlouvami s Fondem národního majetku -na privatizaci tohoto bytového fondu.

Není to jediné rezidenční portfolio, které má investiční potenciál. Další takové byty má armáda - jde o 8,5 tisíce jednotek, které ale vojáci nejspíš postupně převedou na obce, pravděpodobně bezúplatně.

Naopak stovky podnikových bytů už byly privatizovány. Například letňanské sídliště patřící tamní Avii už koupila společnost Czech Property Investment, která podobné akvizice realizovala i v Brně, Ústí nad Labem a Liberci. V pozadí firmy stojí poněkud kontroverzní podnikatel Radovan Vítek, na kterého loni česká justice uvalila dvouměsíční vazbu kvůli podezření z kuplířství. Posléze byl ovšem propuštěn a jeho realitní impérium, jež zahrnuje i miliony metrů ploch podél dálničních tahů, je nadále jedním z největších v Česku.

Miliardovou hodnotu mají také nemovitosti Českých drah. Jedná se zejména o pozemky v okolí železničních stanic, budovy v těchto stanicích a další stavby. Část tohoto fondu chtějí České dráhy pronajmout nebo vložit do společných projektů se soukromými subjekty. Typickým příkladem takového postupu je areál pražského smíchovského nádraží, kde by měla vzniknout nová bytová a administrativněobchodní zóna. Společné podniky zakládají dráhy i pro rekonstrukci chátrajících objektů, jako jsou například Masarykovo a Hlavní nádraží v Praze či nádraží v Karlových Varech nebo Mariánských Lázních.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít