Velkovýrobu bot by neudržel ani Baťa

23. května 2005, 00:00 - Erich Handl, šéfredaktor
23. května 2005, 00:00

Kdo zná historii Baťova obuvnického impéria, tomu musí při návštěvě Zlína běhat mráz po zádech. V budovách, kde kdysi dělníci sekali miliony cviček, se prohání meluzína, v lepším případě jsou tam nájemci. V jedné z hal nyní například najdeme závodní dráhu pro motokáry.

Zlín je památník zašlé slávy, pomník předválečného Československa jako obuvnické velmoci. Stejně jako je výroba motorek v Týnci nad Sázavou vzpomínkou na značku, podle níž se v Indonésii říká motocyklu „jawa“. Teď už Indonésané i Češi jezdí na japonských strojích. A stejný osud postihl i boty.

Po revoluci vtrhlo do Česka zboží z Asie a většina obyvatel kupuje čínské tenisky. Zachránila by obuvnické impérium v devadesátých letech vysoká cla na dovoz asijských výrobků? Na čas možná. Odpověď pro dlouhodobý horizont ale nedávno dal sám Tomáš Baťa. „Velkovýroba bot v Evropě ani v Americe není udržitelná, to je minulost. Asii dnes nelze konkurovat ani s celní ochranou. Jedinou šancí je specializace na určité typy výrobků, například sportovní nebo zdravotnické boty. I kdyby nám zlínskou továrnu v devadesátém vrátili, velkovýrobu bychom pravděpodobně neudrželi,“ řekl před půl rokem v rozhovoru pro Profit.

Takže tady to máme, říká to sám obuvnický guru. Nejen v Česku, ale v celé Evropě už velkotovárny na boty nebudou, doba se změnila. Asii už nelze konkurovat množstvím a cenou - jen inteligentním výrobkem.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít