Velkovýrobci bez medailí

02. prosince 2010, 17:31 - Táňa Králová
02. prosince 2010, 17:31

Fuksův úřad se snaží do budoucna vyvarovat úletů ze zahřívacího kola

Ministerstvo zemědělství (MZe) se chytilo za nos. Coby vyhlašovatel a donátor soutěže Regionální potravina chce mít její druhý ročník v příštím roce pod kontrolou. Úřad řízený Ivanem Fuksou (ODS) minulý týden zpřísnil pravidla, aby se neopakovaly úlety, na něž upozornil týdeník EURO (43/2010). Lidová tvořivost, kterou v letošním zahřívacím kole předvedli pořadatelé soutěže v krajích, může být součástí turistických balíčků jednotlivých regionů. Neměla by mít ale nic společného s organizováním projektu placeného ze státního rozpočtu. V příštím roce má Regionální potravina spolykat stejně jako letos padesát milionů korun.

Pomoc při pátrání

Kampaní chce MZe upozornit spotřebitele, že v záplavě dovážených potravin se dají najít chutné a kvalitní výpěstky a produkty od zdejších výrobců. Kde je hledat? Právě informace o místech prodeje mají být jednou z ohlášených novinek. „Projekt podporuje tradiční prodej potravin především v menších prodejnách a na farmářských trzích, které se těší stále větší oblibě,“ oznamuje státní úřad. Pravděpodobnost, že lidé v obchodech narazí na krajské speciality, není velká. Po prvním ročníku soutěže může graficky nepříliš vydařené logo Regionální potravina používat 71 výrobků z celé republiky. Vedle řady původních místních specialit jsou to i takové originality jako cibule, květák, jablka, dětské párky nebo vaječná pomazánka od průmyslových výrobců. Další dávka „chutě z regionů“ se přidá příští rok. Díky reklamě, kterou spotřebitelé ze svých daní platí, mohou o nové značce alespoň slyšet. Třeba je přivede k nákupu sice neznačených, ale tuzemských a čerstvých potravin, oč zdejším potravinářům jistě jde.
Výrazně méně peněz než letos by se napřesrok mělo utratit za organizování soutěže ve třinácti krajích. Výběr té nejlepší chutě z regionů je pak na komisi, jmenované MZe. Samo ministerstvo v ní zastoupí dva úředníci, další hodnotitele vysílá Státní veterinární správa, Státní zemědělská a potravinářská inspekce a Agrární a Potravinářská komora.

Největší není malý a střední

Příště už nechce MZe klamat spotřebitele tvrzením, že značku Regionální potravina nesou speciality od malých a středních výrobců, přičemž výběrové komise v krajích rozdávají značku i největším hráčům, jako je Madeta nebo firmy z holdingu Agrofert. „Do projektu se budou moci zapojit podniky s nejvýše 250 zaměstnanci,“ zdůrazňuje šéf potravinářského odboru MZe Jindřich Fialka. Ze šesti let na čtyři roky se zkrátí doba, na kterou se značka originálním produktům propůjčuje. Počet kategorií, v nichž se nejlepší potraviny z regionů vybírají, se naopak rozrůstá ze šesti na devět. Upravená pravidla mají také více hlídat původ oceněného výrobku. Trvají na tom, že musí být vyroben v příslušném regionu ze surovin z dané oblasti. „Objektivními důvody“ lze ovšem podmínku obejít a postačí, když regionální potravina bude z tuzemských surovin. „Podíl těchto surovin musí tvořit minimálně sedmdesát procent,“ vyčísluje metodika. Rakousko, kde celostátní projekt podpory regionálních potravin běží třetím rokem, ale striktně vyžaduje, aby vše bylo spojeno s regionem. „Veškeré suroviny a jejich zpracování musí být regionální,“ zdůrazňuje Robert Kastner z tamní konzultační agentury zapojené do projektu. A to má velikostí srovnatelné Rakousko projekt rozškatulkovaný do 113 regionů oproti třinácti českým. Naši sousedé tlačí regionální speciality přes produktové balíčky navázané na cestovní ruch a gastronomii. „Každý region má mít svůj vlastní příběh, to se líbí turistům z Japonska i Vídně,“ sděluje zkušenosti Kastner. Za klíčové považuje propojení s gastronomií. Restaurace soutěží o to, která nabízí nejvíce regionálních produktů. „V maloobchodu se ale prodej rozvíjí velmi obtížně,“ hodnotí rakouský expert. V Česku je to přitom jediná cesta.

Co skousne regionální potravina Výdaje na projekt zaštítěný ministerstvem zemědělství v příštím roce
24 milionů korun na inzerci
13,5 milionu korun na marketingovou kampaň
2,5 milionu korun na televizní projekt
10 milionů korun na organizaci třinácti krajských soutěží o značku Regionální potravina

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít