Velkou výhodou jsou malé náklady

27. října 2003, 00:00 - PAVEL ŠNAJDR
27. října 2003, 00:00

PŘÍPADOVÁ STUDIE PODNIKATEL ALEŠ KLATOVSKÝ SE ŽIVÍ ÚKLIDOVÝMI PRACEMI TÉMĚŘ DVACET LET. S PODNIKÁNÍM V TÉTO OBLASTI ZAČAL JIŽ V ROCE 1990. PŘESTOŽE ZKUSIL SPOLUPRACOVAT S NĚKOLIKA LIDMI, DOSPĚL K PŘESVĚDČENÍ, ŽE ZŮSTANE VE SVÉ PROFESI I NADÁLE SÁM.

Živnostník Aleš Klatovský čelí velké konkurenci v úklidu nižšími cenami a kvalitou

PŘÍPADOVÁ STUDIE

PODNIKATEL ALEŠ KLATOVSKÝ SE ŽIVÍ ÚKLIDOVÝMI PRACEMI TÉMĚŘ DVACET LET. S PODNIKÁNÍM V TÉTO OBLASTI ZAČAL JIŽ V ROCE 1990. PŘESTOŽE ZKUSIL SPOLUPRACOVAT S NĚKOLIKA LIDMI, DOSPĚL K PŘESVĚDČENÍ, ŽE ZŮSTANE VE SVÉ PROFESI I NADÁLE SÁM. POSTUPNĚ SI ZÍSKAL STÁLOU KLIENTELU A SNAŽÍ SE KONKUROVAT VĚTŠÍM ÚKLIDOVÝM FIRMÁM.

ZE ZAMĚSTNANCE PODNIKATELEM

Ve srovnání s minulostí se velkou měrou zvýšil počet úklidových firem. Samostatných živnostníků v tomto podnikatelském oboru příliš mnoho není. Jedná se o typické malé české podnikatele, kterým se díky novým poměrům po roce 1989 podařilo postavit na vlastní nohy. Spousta jich dnes pracuje pro větší firmy, zatímco jenom nepatrné množství pokračuje dál samostatně a snaží se udržet na trhu. Původně vyučený knihtiskař Aleš Klatovský se bývalé profesi věnoval poměrně krátce. V úklidové branži začal pracovat jako zaměstnanec v roce 1986 v tehdejším oblastním podniku služeb. Postupně získával nové zkušenosti v oboru a v devadesátých letech se rozhodl, že si založí živnost. V té době byla příhodná příležitost získat si zákazníky a vybudovat si stálou klientelu. Základem podnikání Aleše Klatovského jsou předem nasmlouvané zakázky. Zbytek tvoří jednotliví privátní zákazníci. Hlavní zdroj obživy představují podle jeho vyjádření zhruba z 80 % celé domy. Nyní jich obhospodařuje třináct a v každém z nich uklízí tak čtyřikrát měsíčně.

KONKURENČNÍ VÝHODA - RYCHLOST

Rychlost reakce na zakázku představuje v podnikání obecně velkou výhodu. Na rozdíl od větších firem, které mají dopředu nasmlouvané úklidové práce i na několik měsíců, může Klatovský reagovat více operativně. Věnuje takovým rychlým zakázkám ale převážně víkendy. „V týdnu dělám hlavně baráky. Přestože někdy lidé potřebují úklid například po malířích nebo v jiných urgentních případech téměř okamžitě, dá se s nimi prakticky vždy domluvit na oboustranně výhodném termínu. U mě hraje ve srovnání s většími firmami velkou výhodu i nižší cena. Zákazník je proto ochoten nějakou dobu počkat,“ podotýká podnikatel. Na druhé straně si ale vzhledem k urgentní zakázce může do určité míry zvýšit cenu. Nepřehání to však, protože si uvědomuje, že by potenciálního klienta mohl ztratit nebo by se na něj již příště se svým požadavkem neobrátil. Stálá klientela je podobně jako v jiném podnikatelském oboru velmi důležitá a pomáhá získávat další zakázky. „Je to i nejlepší reklama, když si lidi o dobré zkušenosti se mnou vzájemně řeknou,“ poznamenal živnostník. O propagaci úklidových služeb ví své. Zpočátku házel letáčky se svými nabídkami do poštovních schránek. Efekt byl ale minimální. Přispívá k tomu i specifičnost vykonávaného podnikatelského oboru. Málokdo si jen tak do svého soukromého bytu nebo do firemní kanceláře pustí někoho neznámého. Nicméně mezi první zákazníky patřili právě ti, kteří reagovali na Klatovského inzeráty. „Ústní reklamu, jakýsi tamtam, ale nic nepřekoná. Ta je zadarmo a je nejjistější,“ poznamenal živnostník.

ZÍSKÁNÍ DŮVĚRY - NAPROSTÁ NEZBYTNOST

Vedle požadavku na co nejrychlejší uskutečnění zakázky je zejména při úklidových pracích požadavek na naprostou spolehlivost úklidového pracovníka, respektive podnikatele. Někdy se totiž stává, že s nabídkou úklidu přicházejí podvodníci, tzv. tipaři pocházející z kriminálního prostředí nebo rovnou zloději, po kterých zůstane kancelář či byt naprosto „vybílený“. Přispívá k tomu i fakt, že úklidové práce si často objednávají starší občané, handicapovaní lidé, ale i velmi zaměstnaní zákazníci, kteří při úklidu nemohou být doma. „Nikdy nedělám první zakázku bez přítomnosti zákazníka. Je to jedna z mých hlavních podmínek. Raději riskuji, že přijdu o kšeft, než abych přistoupil na něco jiného,“ zdůrazňuje Klatovský. Může se výjimečně totiž také stát, že podle požadavků dojde bezchybně k provedení úklidových služeb, ale majitel bytu nebo kanceláře, který byl v té době mimo, může podnikatele nespravedlivě obvinit z nějaké krádeže. Klatovskému se opatrnost v tomto směru často vyplatila. „V naprosté většině se u mě ale jedná o oboustrannou spokojenost. Nicméně získat si u všech mých klientů absolutní důvěru nebylo vůbec jednoduché,“ uvádí živnostník. V případě malého podnikatele, který provádí úklid, jsou největšími náklady sociální a zdravotní pojištění. „To je největší výdaj, asi 25 % z příjmu. Jinak nemám režijní náklady příliš velké,“ říká Klatovský. Ani v budoucnu neuvažuje Aleš Klatovský v případě nárůstu zakázek o tom, že by měl nějaké zaměstnance nebo spolupracovníky. Je to podle něj velké riziko a proto se bude snažit zachovat stávající objem práce, který je pro něj údajně optimální.

NÁZEV FIRMY: ALEŠ KLATOVSKÝ, ÚKLIDOVÉ PRÁCE

FORMA PODNIKÁNÍ: FYZICKÁ OSOBA, ŽIVNOSTNÍK

ZAČÁTEK PROVOZOVÁNÍ ŽIVNOSTI: 1992

PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: ÚKLIDOVÉ PRÁCE

KLÍČOVÉ OSOBNOSTI: ALEŠ KLATOVSKÝ

CÍL SPOLEČNOSTI: UDRŽET SE NA TRHU, POKRAČOVAT V DOSAVADNÍ PRÁCI JEŠTĚ KVALITNĚJI A ZÍSKAT DALŠÍ KLIENTY.

PROFIT DOPORUČUJE

* Vybudovat si důvěryhodnost je důležité ve všech oborech, ale v oblasti úklidových služeb je to naprosto klíčovou záležitostí. Jeden zklamaný zákazník může v tomto případě znamenat ztrátu pracně získané spolehlivosti a důvěryhodnosti. Špatná pověst může mít katastrofální dopad na výsledky podnikání a může znamenat i jeho konec.

* Rychlost poskytovaných služeb a rychlá reakce na zakázku je vedle malých nákladů obrovskou konkurenční výhodou.

* Růst cen musí být úměrný růstu nákladů. Nadstandardní požadavky zákazníka (například velmi rychlé vykonání práce) opravňují vyšší cenový požadavek. Přehnaná výše cenové nabídky může však zhatit původně slibnou zakázku. Na druhé straně nižší cena pomáhá vítězit v konkurenčním boji.

Základy pro úspěch živnosti

nižší cena

rychlá reakce a rychlost služby

důvěryhodnost a spolehlivost

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče