Velká vládní aukce

20. března 2008, 17:29 - István Lékó
20. března 2008, 17:29

Credit Suisse odhaduje, že stát z prodeje získá 2,8 miliardy eur

Ministerstvo dopravy a resort financí minulý týden obdržely rozsáhlou studii investiční banky Credit Suisse o prodeji Letiště Praha. Z materiálu vyplývá, že pokud vláda chce maximalizovat výnos z privatizace, zlepšit konkurenceschopnost a potenciál růstu Letiště Praha a zároveň minimalizovat rizika pro stát, nejvhodnějším způsobem je přímý prodej až stoprocentního podílu. Negativním faktorem tohoto takzvaného aukčního řešení je politicky citlivý proces se značnou lobbistickou aktivitou. Credit Suisse celkovou hodnotu Letiště Praha odhaduje až na 2,8 miliard eur. Nový vlastník se na letišti v Ruzyni může objevit už na jaře příštího roku. Vyplývá to z informací týdeníku EURO.

Natěšení bankéři

Finanční a právní poradce státu by měl být dle doporučení Credit Suisse ve veřejné soutěži vybrán do poloviny června. Dle informací týdeníku EURO bude chtít státu radit řada investičních bank, nejen například JP Morgan, Rothschild, UniCredit CA-IB, Merril Lynch, Deutsche Bank, UBS, Erste Corporate Finance, ale také Credit Suisse, která nyní navrhovala vládě možné způsoby a postupy při privatizaci.
Poslední fáze soutěže má být zahájena začátkem srpna, kdy potenciální investoři budou vyzváni k vyjádření zájmu. Závazné cenové nabídky se očekávají v polovině ledna 2009. Rozhodnutí o novém majiteli Letiště Praha má padnout v polovině února příštího roku.

Vláda a Praha chtějí peníze hned

Už ale i tendry na výběr finančního a právního poradce budou velice tvrdé a zřejmě se neobejdou bez tlaku různých lobbistických skupin. Je logické, že Credit Suisse by mandát na straně prodávajícího ráda získala, ale informace z trhu spíše hovoří o tom, že největší šance může mít konsorcium JP Morgan/Erste Corporate Finance. Dle informací týdeníku EURO totiž dosavadní spolupráce mezi ministerstvem dopravy a Credit Suisse nebyla ideální. Bankéři ještě nedávno měli údajně doporučit i alternativu, která by spočívala v dlouhodobém pronájmu (déle než na 50 let) letiště strategickému zájemci. O této variantě však nejen ministerstvo dopravy, ale ani hlavní město Praha, kterému má v rámci transformace Letiště Praha na akciovou společnost brzy připadnout 34 procent akcií podniku, údajně nechtějí ani slyšet. Varianta pronájmu letiště na více než 50 let nebude vládou a Prahou, které nakonec určí způsob privatizace, s největší pravděpodobností ani diskutována, přestože by finanční výnos byl pro prodávajícího dle názoru finančníků v obou variantách srovnatelný.

Dobrá regulace = vyšší výnos pro stát

K tomu, aby privatizační transakce byla úspěšná, je dle Credit Suisse třeba, aby byl zaveden ekonomický regulační systém nad letišti. Mezinárodní letecké organizace IATA a ICAO se údajně brání změnám ve vlastnické struktuře letišť, které se mění ze státního v neregulovaný privátní monopol. Současný nedostatek formální regulace a nejistota kolem výše prodeje mohou zvýšit obavu investorů ohledně budoucích výnosů. Dobrá regulace, která zvyšuje hodnotu Letiště Praha, protože odstraňuje finanční nejistoty a rizika sporů, musí být v zájmu státu, jenž Letiště Praha prodává. Dle informací týdeníku EURO Credit Suisse má za to, že dobře nestrukturovaná regulace výnosů pražského letiště nakonec zvýší, nikoli sníží hodnotu podniku. Vláda tedy bude muset změnit zákon o civilním letectví - v ideálním případě do konce roku 2008 -, aby umožnil regulační pravomoci například ministerstvu dopravy či ministerstvu financí.

Hodina a půl z Prahy

V procesu výběru nejlepšího zájemce pro Letiště Praha ale může nastat komplikace, na kterou upozornil v únoru týdeník EURO (6/2008). Někteří vládní tvůrci privatizační strategie a také lobbisté údajně přemýšlejí o tom, zda ze soutěže v jistém okamžiku nevyřadit některé velké evropské operátory, nebo alespoň omezit jejich šance na získání Letiště Praha. Jde o operátory, kteří provozují letiště zhruba jeden a půl hodiny letu z Prahy, tedy například Fraport, který má letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, či AdP, jemuž patří letiště v Paříži. Důvodem jsou prý obavy, že takový operátor by nemusel mít zájem pražské letiště rozvíjet.
Dle informací týdeníku EURO si však odborníci společnosti Credit Suisse nemyslí, že by vstupem jakéhokoli operátora mohlo nastat závažné strategické ohrožení Letiště Praha. Přesto lze předpokládat, že jednou z podmínek tendru bude takzvané uspokojivé řešení jakýchkoli případných konfliktů zájmů. Zatím se však neví, jak se zachovají úředníci Evropské komise, pokud česká vláda rozhodne ze soutěže takovým způsobem vyřadit některé velké evropské hráče.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít