Velká plynová revoluce

03. října 2005, 00:00 - VÍT SMRČKA
03. října 2005, 00:00

ALTERNATIVNÍ PALIVA Na plyn lze jezdit při stejném komfortu podstatně levněji než na stále dražší benzin či naftu. Přichází na to čím dál více řidičů a na trhu s palivy se v současnosti odehrává dosud nevídaná mela. Evropu a s ní i Českou republiku zachvátila nákupní horečka. Má společné jméno - alternativní paliva.

ALTERNATIVNÍ PALIVA

Na plyn lze jezdit při stejném komfortu podstatně levněji než na stále dražší benzin či naftu. Přichází na to čím dál více řidičů a na trhu s palivy se v současnosti odehrává dosud nevídaná mela. Evropu a s ní i Českou republiku zachvátila nákupní horečka. Má společné jméno - alternativní paliva. Na přestavbu aut na plyn jsou pořadníky, sklady prázdné, firmy vyprodány na týdny dopředu a zboží tohoto druhu nedostatek. Výrobci komponentů nestačí nárůstu zájmu o přestavbu aut, podobně jako automobilky, které začaly v nedávné minulosti vyrábět auta na plyn sériově.

FIRMÁM JIŽ CHYBÍ MATERIÁL

Drastické ceny benzinu, nafty a ještě horší dlouhodobé výhledy ženou po celé Evropě zájemce do dílen předělávajících auta na propan-butan (LPG) případně do autosalonů, kde lze vozidla na plyn koupit již z továrny. V druhém případě se jedná spíše o auta, která jezdí na zemní plyn (CNG). Zemětřesení zažívá i český trh.

„Situace je dramatická, není materiál, je období konjuktury v celé Evropě,“ hodnotí situaci spolumajitel firmy Autogascentrum Strakonice Milan Šmíd. Jeho firma se zabývá dovozem dílů pro přestavbu aut na LPG. Situaci zkomplikovaly podniky z Polska a Německa skupující na českém trhu plynové komponenty. Poláci jsou ochotni dát za plynovou nádrž, která stála tři tisíce, i pět tisíc korun. Do českého pohraničí jezdí předělavat auta Němci. Pouze za práci bez plynového zařízení platí 200 eur, což je pětkrát méně než v Německu.

„Škemráme o zboží, je to na příděl,“ potvrzuje situaci Miloš Vávra z firmy Neptun Harfa v Praze, který vedle toho, že přestavuje auta, provozuje v Praze-Vysočanech čerpací stanici na LPG. „Přestavba zaznamenala 200procentní nárůst,“ upozorňuje také Alexandr Svoboda z Asociace propan-butan, která sdružuje hlavní distributury tohoto alternativního paliva. Předpokládá, že dojde také k nárůstu ve spotřebě LPG za letošní rok.

LPG: PALIVO „CHYTRÝCH“

LPG je vyráběn především z ropy, vzniká jako jedna frakce při jejím zpracování. Není proto hlavní a „oficiální“ alternativou benzinu a nafty, není podporován ve vládních programech ani Evropskou unií. Přesto si získal pro nízkou cenu a dobré vlastnosti oblibu u řidičů. Ještě před pár lety se jako zbytkový produkt spaloval bez dalšího užitku přímo v rafineriiích.

LPG je zatím podle Svobody dostatek - kromě klasických zdrojů může být evropský trh dostatečně zásobován z nových rafinerských kapacit na jihu Uralu. Nové terminály byly postaveny v Černém moři, je připravena dopravní cesta po Dunaji do Maďarska a dále do Evropy.

Na LPG přecházejí nyní majitelé automobilů vyšších tříd, nová propan-butanová zařízení totiž umožňují montáž do nejmodernějších aut. Neplatí tak, že propan-butan je „benzinem chudých“, jak byl někdy odborníky nazýván, protože na něj jezdila především starší auta. Nyní se LPG stává palivem „chytrých“, říká o novém vnímání této pohonné hmoty Svoboda. Řidič s ním podle tohoto pojetí ušetří peníze a zároveň ušetří životní prostředí, které hraje v životě společnosti stále větší roli.

NEJLEVNĚJŠÍ A NEJČISTŠÍ JE STLAČENÝ PLYN

Firem, které předělávají auta na propan-butan, jsou stovky. Horší situace je u zemního plynu. Těchto firem je na českém trhu jen několik, lze je spočítat obrazně řečeno na prstech jedné ruky. Přitom stlačený zemní plyn CNG je dlouhodobě nejlevnější alternativní palivo na domácím trhu. Na několika čerpacích stanicích, které již byly v Česku postaveny, ho lze koupit i pod 15 korun za kubík, což je ekvivalent litru benzinu. Je také nejčistším palivem - má výborné ekologické vlastnosti. „Volají nám zákazníci a netuší, že lze jezdit také na stlačený zemní plyn, chtějí propanbutan,“ zlobí se Zdeněk Halada, majitel firmy EkoGasAuto, že pro osvětu se nic v této oblasti nedělá. Před lety u nás vycházel časopis EkoAuto, který se této problematice věnoval, ten ale již na trhu není.

AUTA NA CNG V PRAZE

V něčem má stlačený zemní plyn proti LPG náskok. Na rozdíl od propan-butanu se jej ujaly automobilky. Téměř každá větší firma v současnosti zahájila nebo připravuje výrobu vozidel s pohonem na stlačený, případně zkapalněný zemní plyn. Automobilky vyrobily továrně již tisíce těchto aut. Poprvé se také představí v Praze. Citroen, Fiat a Opel předvedou modely s pohonem na stlačený zemní plyn již tento týden na pražském Autoshow.

Tuzemští výrobci osobních aut podle zjištění Profitu s alternativními palivy zatím nepočítají. Jiná situace je u výrobců autobusů. Firma Irisbus, kam patří i česká Karosa, dodá do Říma 400 plynových autobusů. Plynový autobus Citelis nabízí nyní i na českém trhu. V minulých dnech ho představila v Karlových Varech, kde zastupitelé rozhodli přejít na plynové autobusy. Ty zde předvedly i další tuzemské firmy Tedom a Ekobus.

Zájem o alternativní paliva tak přináší zajímavé investice. Společnost Tedom nyní připravuje v Třebíči výstavbu továrny pro plynové autobusy. Investice dosahuje 150 milionů korun. „Továrna by měla být dokončena ještě v příštím roce, chceme ji otevřít k výročí naší firmy,“ řekl Profitu ředitel Tedomu Josef Jeleček. Ročně plánuje vyrobit 300 plynových autobusů, z toho asi 50 až 60 pro český trh, ostatní na export. Zaměstnání v této továrně najde několik stovek lidí. V Třebíči chce mít firma také vlastní čerpací stanici CNG a autopark 75 osobních aut na stlačený plyn.

PODPORA ZE STRANY EU

Nástupu zemního pohonu v dopravě také pomáhá EU, která si přeje snížit rizika ze závislosti na ropných palivech. Vedle ekonomiky tím řeší ochranu životního prostředí, zejména ve městech. Do roku 2020 mají alternativní paliva nahradit asi pětinu ropy.

V návaznosti na to česká vláda přijala letos na jaře významná opatření na podporu zemního plynu v dopravě (Profit č. 29/2005). Na 15 let je garantováno v České republice nezvyšování spotřební daně, investoři mohou získat podporu na výstavbu čerpacích stanic, dopravci 700 tisíc na nákup autobusu s plynovým pohonem apod. Zákon o nezvyšování spotřební daně akceleroval před lety v Německu nástup CNG, kde bylo postaveno již několik stovek čerpacích stanic na stlačený zemní plyn. Podobný vývoj očekávají experti nyní i v České republice.

PŘEDNOSTI LPG (PROPAN-BUTAN)

Je nejrozšířenější alternativa k benzinu a naftě v Evropě. Jedná se o lety osvědčené palivo, na které po světě jezdí několik milionů automobilů, také v České republice již přes 200 tisíc aut. Po přechodu od amatérsky prováděných přestaveb k továrním komponentům a k přestavbám v odborných dílnách se jedná o velmi bezpečné palivo. Čerpat lze LPG bez problémů, existuje rozsáhlá síť několika stovek pump, staví se další. V poslední době instalují na pumpách LPG i velké distribuční řetězce působící na českém trhu, plynové stojany jsou i u pump při dálnicích. LPG je levné palivo, dlouhodobě se drží na polovině cen benzinu, což umožňuje dobrou návratnost investice do plynového zařízení. Auto se předěláním na plyn zhodnotí, zvýší se jeho dojezd, protože benzinový pohon včetně nádrže zůstávají zachovány. U nových přestaveb na plyn nedochází ke ztrátě výkonu proti benzinovému pohonu a nezvyšuje se spotřeba paliva.

PŘEDNOSTI CNG (STLAČENÝ ZEMNÍ PLYN)

Zemní plyn je univerzální palivo schopné nahradit paliva z ropy, benzin nebo naftu. V strategických výhledech Evropy proto má důležitou roli. Měl by jí pomoci v dopravě snížit závislost na ropě, snížit riziko nedostatku ropy a enormních cen za benzin a naftu. Je to osvědčené a známé palivo, k dispozici je zemní plyn v široké míře, většina domácností a firem ho v Evropě využívá již k topení nebo technologickým účelům. Existuje hustá síť plynovodů, kterou je plyn poměrně snadno, levně a ekologicky dopravován na místo určení. Naleziště zemního plynu jsou v jiných oblastech než ropy. Plynu je více, jeho zásoby jsou odhadovány na 200 let, kdežto ropy na 30 až 40 let. Je podstatně levnější než nafta nebo benzin, proti naftě asi o polovinu. Má také výrazně lepší ekologické vlastnostni, neobsahuje nebezpečné zplodiny.

PODÍL ALTERNATIVNÍCH PALIV NA SPOTŘEBĚ

(podle směrnic EU do roku 2020 v %)

Rokbiopalivazemní plynvodíkcelkem
 2005
 20102
 201514 
 2020 10 23 

Pramen: Evropská komise pro energii a dopravu  SROVNÁNÍ EMISÍ AUTOBUSU NA ZEMNÍ PLYN (CNG) A NAFTOVÉHO V NORMĚ EURO 3 (g/kWh) | emise|plynový autobus|autobus na naftu|
| emise NOx |2,08 |5,00  |
| organické látky (včetně benz(a)pyrenu) |0,00 |0,78 |
| CO|0,01 |5,40 |
| pevné částice |0,00 |0,16 |
| CH4|0,25 |1,60 |
| C02|169 |207 |
Pramen: MŽP

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče