Velká betonová trojka

17. června 2014, 12:00 - Petr Weikert
17. června 2014, 12:00

Až zase někdy zaslechnete obvyklé nářky dopravních betonářů, že nemají zakázky, že jsou obětí cenové války, která se vlastně nikomu nevyplatí, protože výsledkem jsou jen špatně postavené silnice, nevěřte tomu. Ministerstvo financí zveřejnilo ve velkém auditu několika ministerstev také přehled faktur těchhle velkých firem. U ministerstva dopravy „velká trojka“ firem každý rok předkládá faktury za patnáct miliard.

Rok 2011 byl v dopravě hodně zvláštní. V úřadě se vystřídali tři ministři - Vít Bárta, Radek Šmerda a Pavel Dobeš. Ať už ten či onen odcházel nebo přicházel, vždycky mluvil o škrtech. V případě Víta Bárty vrcholil před jeho odchodem boj se stavebními firmami, které chtěl nechat vyhladovět. Součástí toho byly i cedule s nápisy Zde stavěla Skanska, musíme to opravit.

Jak směšně znějí řeči o škrtech a válkách v suché řeči auditních čísel. Auditor a první náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht udělal jednoduchou věc, která ovšem vypovídá hodně - srovnal faktury. Skanska v době tohoto boje byla druhou nejobsazovanější firmou u ministerstva dopravy, předložila faktury za 4,3 miliardy korun. Druhá byla Eurovia s 4,2 miliardami korun, a zvítězil Strabag s více než šesti a půl miliardami.


O auditech na ministerstvech čtěte: Babišovy audity odhalily stovky podivných obchodů za miliardy


O rok později se na ministerstvu dopravy opět střídalo, většinu roku vládl Pavel Dobeš, v té době už za LIDEM Karolíny Peake. Skansce ani Eurovii se v porovnání s předchozími lety nedařilo. Faktury byly „jen“ za dvě a půl miliardy. Strabag se s pěti a půl miliardami držel stále nahoře.

Pak přišel rok 2013 a s ním ministr Zdeněk Žák, pozdější neúspěšný pražský sněmovní lídr Zemanovců. V zákulisí dopravního byznysu se říkalo, že si velmi padl do oka s lidmi z Eurovie, Žák sám to popíral. Čísla z roku 2013 nicméně ukazují, že zatímco Strabag držel svou první pozici i původní částku, Eurovia objem faktur zdvojnásobila na více než pět a půl miliardy a nebýt nějakých tří nebo čtyř milionů, byla na českém trhu nejúspěšnější.

Na číslech není zarážející jen to, z čeho usvědčují politiky. Potvrzují také, že skoro polovinu stavebních zakázek ministerstva dopravy spolknou každý rok tři stejné firmy. Tomu se říká mít štěstí.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

České selfie

ANO, bude to pryč

Jedna dobrá zpráva z Ukrajiny


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít