Velká betonová trojka

17. června 2014, 12:00 - Petr Weikert
17. června 2014, 12:00

Až zase někdy zaslechnete obvyklé nářky dopravních betonářů, že nemají zakázky, že jsou obětí cenové války, která se vlastně nikomu nevyplatí, protože výsledkem jsou jen špatně postavené silnice, nevěřte tomu. Ministerstvo financí zveřejnilo ve velkém auditu několika ministerstev také přehled faktur těchhle velkých firem. U ministerstva dopravy „velká trojka“ firem každý rok předkládá faktury za patnáct miliard.

Rok 2011 byl v dopravě hodně zvláštní. V úřadě se vystřídali tři ministři - Vít Bárta, Radek Šmerda a Pavel Dobeš. Ať už ten či onen odcházel nebo přicházel, vždycky mluvil o škrtech. V případě Víta Bárty vrcholil před jeho odchodem boj se stavebními firmami, které chtěl nechat vyhladovět. Součástí toho byly i cedule s nápisy Zde stavěla Skanska, musíme to opravit.

Jak směšně znějí řeči o škrtech a válkách v suché řeči auditních čísel. Auditor a první náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht udělal jednoduchou věc, která ovšem vypovídá hodně - srovnal faktury. Skanska v době tohoto boje byla druhou nejobsazovanější firmou u ministerstva dopravy, předložila faktury za 4,3 miliardy korun. Druhá byla Eurovia s 4,2 miliardami korun, a zvítězil Strabag s více než šesti a půl miliardami.


O auditech na ministerstvech čtěte: Babišovy audity odhalily stovky podivných obchodů za miliardy


O rok později se na ministerstvu dopravy opět střídalo, většinu roku vládl Pavel Dobeš, v té době už za LIDEM Karolíny Peake. Skansce ani Eurovii se v porovnání s předchozími lety nedařilo. Faktury byly „jen“ za dvě a půl miliardy. Strabag se s pěti a půl miliardami držel stále nahoře.

Pak přišel rok 2013 a s ním ministr Zdeněk Žák, pozdější neúspěšný pražský sněmovní lídr Zemanovců. V zákulisí dopravního byznysu se říkalo, že si velmi padl do oka s lidmi z Eurovie, Žák sám to popíral. Čísla z roku 2013 nicméně ukazují, že zatímco Strabag držel svou první pozici i původní částku, Eurovia objem faktur zdvojnásobila na více než pět a půl miliardy a nebýt nějakých tří nebo čtyř milionů, byla na českém trhu nejúspěšnější.

Na číslech není zarážející jen to, z čeho usvědčují politiky. Potvrzují také, že skoro polovinu stavebních zakázek ministerstva dopravy spolknou každý rok tři stejné firmy. Tomu se říká mít štěstí.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

České selfie

ANO, bude to pryč

Jedna dobrá zpráva z Ukrajiny


Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče