Velká betonová trojka

17. června 2014, 12:00 - Petr Weikert
17. června 2014, 12:00

Až zase někdy zaslechnete obvyklé nářky dopravních betonářů, že nemají zakázky, že jsou obětí cenové války, která se vlastně nikomu nevyplatí, protože výsledkem jsou jen špatně postavené silnice, nevěřte tomu. Ministerstvo financí zveřejnilo ve velkém auditu několika ministerstev také přehled faktur těchhle velkých firem. U ministerstva dopravy „velká trojka“ firem každý rok předkládá faktury za patnáct miliard.

Rok 2011 byl v dopravě hodně zvláštní. V úřadě se vystřídali tři ministři - Vít Bárta, Radek Šmerda a Pavel Dobeš. Ať už ten či onen odcházel nebo přicházel, vždycky mluvil o škrtech. V případě Víta Bárty vrcholil před jeho odchodem boj se stavebními firmami, které chtěl nechat vyhladovět. Součástí toho byly i cedule s nápisy Zde stavěla Skanska, musíme to opravit.

Jak směšně znějí řeči o škrtech a válkách v suché řeči auditních čísel. Auditor a první náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht udělal jednoduchou věc, která ovšem vypovídá hodně - srovnal faktury. Skanska v době tohoto boje byla druhou nejobsazovanější firmou u ministerstva dopravy, předložila faktury za 4,3 miliardy korun. Druhá byla Eurovia s 4,2 miliardami korun, a zvítězil Strabag s více než šesti a půl miliardami.


O auditech na ministerstvech čtěte: Babišovy audity odhalily stovky podivných obchodů za miliardy


O rok později se na ministerstvu dopravy opět střídalo, většinu roku vládl Pavel Dobeš, v té době už za LIDEM Karolíny Peake. Skansce ani Eurovii se v porovnání s předchozími lety nedařilo. Faktury byly „jen“ za dvě a půl miliardy. Strabag se s pěti a půl miliardami držel stále nahoře.

Pak přišel rok 2013 a s ním ministr Zdeněk Žák, pozdější neúspěšný pražský sněmovní lídr Zemanovců. V zákulisí dopravního byznysu se říkalo, že si velmi padl do oka s lidmi z Eurovie, Žák sám to popíral. Čísla z roku 2013 nicméně ukazují, že zatímco Strabag držel svou první pozici i původní částku, Eurovia objem faktur zdvojnásobila na více než pět a půl miliardy a nebýt nějakých tří nebo čtyř milionů, byla na českém trhu nejúspěšnější.

Na číslech není zarážející jen to, z čeho usvědčují politiky. Potvrzují také, že skoro polovinu stavebních zakázek ministerstva dopravy spolknou každý rok tři stejné firmy. Tomu se říká mít štěstí.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

České selfie

ANO, bude to pryč

Jedna dobrá zpráva z Ukrajiny


Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Google Talk je mrtvý. Nedožil se ani 12 let
Počítače v klíčence už tu byly. InnSpire vytvořil PC integrované do kabelu
Nová generace karet GeForce bude založená na evoluci Pascalu. Volta a HBM2 jen v HPC?
Harry Potter slaví 20. výročí. Google vás provede slavnými lokacemi světa čar a kouzel
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít