Velká betonová trojka

17. června 2014, 12:00 - Petr Weikert
17. června 2014, 12:00

Až zase někdy zaslechnete obvyklé nářky dopravních betonářů, že nemají zakázky, že jsou obětí cenové války, která se vlastně nikomu nevyplatí, protože výsledkem jsou jen špatně postavené silnice, nevěřte tomu. Ministerstvo financí zveřejnilo ve velkém auditu několika ministerstev také přehled faktur těchhle velkých firem. U ministerstva dopravy „velká trojka“ firem každý rok předkládá faktury za patnáct miliard.

Rok 2011 byl v dopravě hodně zvláštní. V úřadě se vystřídali tři ministři - Vít Bárta, Radek Šmerda a Pavel Dobeš. Ať už ten či onen odcházel nebo přicházel, vždycky mluvil o škrtech. V případě Víta Bárty vrcholil před jeho odchodem boj se stavebními firmami, které chtěl nechat vyhladovět. Součástí toho byly i cedule s nápisy Zde stavěla Skanska, musíme to opravit.

Jak směšně znějí řeči o škrtech a válkách v suché řeči auditních čísel. Auditor a první náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht udělal jednoduchou věc, která ovšem vypovídá hodně - srovnal faktury. Skanska v době tohoto boje byla druhou nejobsazovanější firmou u ministerstva dopravy, předložila faktury za 4,3 miliardy korun. Druhá byla Eurovia s 4,2 miliardami korun, a zvítězil Strabag s více než šesti a půl miliardami.


O auditech na ministerstvech čtěte: Babišovy audity odhalily stovky podivných obchodů za miliardy


O rok později se na ministerstvu dopravy opět střídalo, většinu roku vládl Pavel Dobeš, v té době už za LIDEM Karolíny Peake. Skansce ani Eurovii se v porovnání s předchozími lety nedařilo. Faktury byly „jen“ za dvě a půl miliardy. Strabag se s pěti a půl miliardami držel stále nahoře.

Pak přišel rok 2013 a s ním ministr Zdeněk Žák, pozdější neúspěšný pražský sněmovní lídr Zemanovců. V zákulisí dopravního byznysu se říkalo, že si velmi padl do oka s lidmi z Eurovie, Žák sám to popíral. Čísla z roku 2013 nicméně ukazují, že zatímco Strabag držel svou první pozici i původní částku, Eurovia objem faktur zdvojnásobila na více než pět a půl miliardy a nebýt nějakých tří nebo čtyř milionů, byla na českém trhu nejúspěšnější.

Na číslech není zarážející jen to, z čeho usvědčují politiky. Potvrzují také, že skoro polovinu stavebních zakázek ministerstva dopravy spolknou každý rok tři stejné firmy. Tomu se říká mít štěstí.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

České selfie

ANO, bude to pryč

Jedna dobrá zpráva z Ukrajiny


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít