Menu Zavřít

Veletržní příležitosti pro nové trhy

25. 8. 2003
Autor: Euro.cz

Jen necelý rok zbývá do očekávaného vstupu ČR do Evropské unie. Pro mnohé firmy to vedle dalších příprav znamená rozhlédnout se po nových trzích a hledat nové příležitosti, partnery a inspiraci. Vhodným místem k tomu mohou být i veletrhy.

S větším konkurenčním tlakem je dobré rozhlédnout se dále než jen v Evropě

Jen necelý rok zbývá do očekávaného vstupu ČR do Evropské unie. Pro mnohé firmy to vedle dalších příprav znamená rozhlédnout se po nových trzích a hledat nové příležitosti, partnery a inspiraci. Vhodným místem k tomu mohou být i veletrhy.

Význam být nějakou formou přítomen na veletrzích vztahujících se k činnosti firmy vzroste zejména pro malé a střední podniky. Více pozornosti budou muset věnovat marketingu, vytváření své image, a to nejen na dosavadním „omezeném“ českém či příhraničním trhu, ale přinejmenším v celoevropském měřítku. Pro firemní marketing tak vyvstává nový úkol - více sledovat, které veletrhy a výstavy se ve světě konají, které z nich je dobré navštívit nebo se jich zůčastnit jako vystavovatel a samozřejmě řešit i otázku finančního zabezpečení pro tuto akci.

Pravidelný „bohatý“ podzim

Podzimní měsíce, zejména září a říjen, lze označit za „veletržní žně“ - nejen u nás. I ve světě se koná poměrně velké množství různých veletrhů. Dokumentuje to přehled nejdůležitějších a nejzajímavějších z nich, které přinášíme na následujících stránkách. Mnohé z těchto veletrhů jsou či mohou být pro české firmy zajímavé. A nemusí přitom vždy jít o veletrhy, které se konají v zemích, kam je upřena největší pozornost českých společností - tedy do Německa a Rakouska, případně ještě do některých dalších zemí EU. Příležitosti pro české firmy jsou například i na trzích zemí Společenství nezávislých států, zejména Ruské federace, ale také arabský svět či východní a jihovýchodní Asie. V ústraní pozornosti českých firem jsou trhy Latinské Ameriky. Přitom i zde existují slibné příležitosti. Příkladem může být Mexiko, jehož prezident zhruba před dvěma lety při své návštěvě České republiky hovořil o některých vládních projektech na podporu mexického hospodářství, na nichž se také mohou se svými subdodávkami podílet české firmy.

Největší problém: finance

Zejména pro malé a střední firmy je asi největším problémem účasti na těchto veletrzích nedostatek volných financí. Zejména účast na veletrzích ve vzdálenějších zemích se prodraží náklady na dopravu. Ale mávnout nad veletrhem v Asii či Americe rukou asi není tím úplně nejlepším řešením. Některé příležitosti, jak se zúčastnit veletrhu s menšími náklady a přitom efektivně, existují. Nejznámější takovou příležitostí je česká oficiální účast - tedy finanční příspěvek státu českým vystavovatelům na vybraných zahraničních veletrzích. Jejich přehled je na internetové stránce Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, pravidelně bývá jejich aktuální seznam zveřejňován počátkem roku. Zkušenosti českých malých a středních firem, které tuto možnost využily, jsou vesměs pozitivní. Samozřejmě, jen státní účast na některém veletrhu sama o sobě úspěch nepřinese - o ten se musí firmy postarat samy svým výběrem nabízeného zboží či služeb, svým vystupováním na veletrhu i činností svých pracovníků na veletrhu.

BRAND24

Možnosti sdružování

Při hledání levnějších, ale stejně nebo i více efektivních účastí na zahraničních veletrzích však není třeba spoléhat se jen na státní podporu. Existují i jiné možnosti. Na některých veletrzích v zahraničí jsou nějakým způsobem zastoupeny například profesní organizace. Je dobré zajímat se o to, zda není možné prezentovat se v zahraničí i jejich prostřednictvím. Další možností je sdružování firem pro společnou účast na veletrhu v zahraničí. Firmy, které si přímo nekonkurují, se mohou podělit o přímé náklady na veletržní stánek, mohou snížit i personální náklady, náklady na dopravu zboží na veletrh apod.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).