Veletrh pro dvě kola

26. listopadu 2007, 00:00 - Petr Bayer
26. listopadu 2007, 00:00

Mezinárodní veletrh Sport Life přilákal během čtyřdenního konání přibližně 40 tisíc lidí. Výstavy zaměřené na aktivní trávení volného času se zúčastnilo přes 440 vystavovatelů ze 16 zemí. Brněnské výstaviště v polovině listopadu opanovaly také tisíce jízdních kol všech druhů a barev.

Obchod s bicykly Mezinárodní veletrh Sport Life přilákal během čtyřdenního konání přibližně 40 tisíc lidí. Výstavy zaměřené na aktivní trávení volného času se zúčastnilo přes 440 vystavovatelů ze 16 zemí. Brněnské výstaviště v polovině listopadu opanovaly také tisíce jízdních kol všech druhů a barev.

Naleštěné rámy nejnovějších modelů se ucházely o přízeň svých budoucích majitelů. Pozornost návštěvníků násobila přítomnost legendárních osobností cyklistiky – Jana Smolíka, Jiřího Dalera, Jána Svorady – nebo půvabná reprezentantka na horských a silničních kolech Tereza Huříková.

Kola pro dobrodruhy

Tvůrci kol na veletrhu představili speciály do nejtěžších terénů. Pro milovníky extrémů již není tabu například jízda v nejhlubším sněhu. „Toto kolo jsem navrhl po zkušenostech z maratonu na Aljašce. Pneumatiky jsou široké deset centimetrů, ale celé kolo váží pouze kolem 12 kilogramů,“ prohlašuje Jan Kopka, který letos vyhrál obávaný závod Iditarod. Za 23 dní zdolal ve čtyřicetistupňových mrazech 1800 kilometrů neobydlenou krajinou, kdy spal s medvědy v divočině. „Rád bych se tam s tímto novým snowbikem vrátil, ale příští rok to asi nebude, protože to obnáší spoustu zařizování a shánění peněz od sponzorů,“ vysvětluje.

Návštěvníci rovněž obdivovali zaprášené kolo Víti Dostála, pokořitele Panamericany z aljašského Anchorage do patagonské výspy Ushuaiy v délce zhruba 25 tisíc kilometrů. „Kolo tento záběr vydrželo, akorát už docházely zásoby duší. Do cíle jsem dojel na poloprázdném plášti,“ líčí spolumajitel firmy 4ever Radim Brož.

VÝLET DO HISTORIE

Unikátní expozice veletrhu Sport Life byla zaměřena na historická kola pro podnikatelské využití. Mezi velocipedy se stala atrakcí zmrzlinářská tříkolka ze 30. let minulého století „Trousilova zmrzlina“. Nejstarší vystavovaný bicykl spatřil světlo světa už v roce 1865 v dílnách francouzské firmy Michaux-Lallement. Podle Evy Barnové, majitelky agentury BEA, jež výstavu připravila, šlo o nerenovovaný originál kostitřasu. K vidění bylo též vysoké kolo, na němž Josef Zimovčák absolvoval trať slavné cyklistické Tour de France. Technickým skvostem své doby bylo určitě kolo Praga z roku 1929 s trojím odpérováním vzadu, vpředu i ve středu stroje. „V současnosti se tento způsob objevil u horských kol, ale jak je vidět, čeští konstruktéři si s tímto řešením poradili už před lety,“ chválí zakladatel rodinné agentury BEA František Babický.

Šlapej po městě na kole!

Řada odborníků tvrdí, že kolo je ideálním městským dopravním prostředkem. Cyklisté se vždy vyhnou beznadějně ucpaným ulicím a nemusí zoufale hledat místo k zaparkování. V Česku je ale zatím, na rozdíl od Nizozemska či Německa, tento moderní životní styl teprve v počátcích. Zatímco ve vyspělých zemích tvoří „city biky“ až tři čtvrtiny prodeje nových kol, u nás živoří na okraji zájmu s několika procenty podílu.

„Češi vydávají v porovnání s výdělky až neuvěřitelné částky na pořízení kola. Můžete vidět rezavou stodvacítku a na její střeše kolo větší hodnoty než samo auto,“ všímá si Radim Brož z 4ever. Tato firma se chystá zaplnit díru na trhu. Pro rok 2009 patrně připraví luxusní city kolo se vším komfortem, co lze spatřit v cizině. Kolo bude mít zapouzdřené řazení v náboji či nerezový řetěz, aby vydrželo v provozu co nejdéle a s minimální údržbou. V Brně tato kola již představil německý Hercules, a to v dámském a dívčím provedení s odpruženou sedlovkou a pohodlnými řídítky. „Tato kola doplňuje praktický košík umístěný vpředu před řídítky, kam si mladé slečny s oblibou dávají své plyšové mazlíčky,“ dodává prodejce pro ČR Vladimír Švadlenka.

Návratu kol do města se věnovala na veletrhu i konference, na které se účastníci shodli, že rozvoji cyklistické dopravy u nás brání málo městských cyklostezek a chování řidičů aut. „Na rozdíl od západní Evropy cyklisté nejsou na našich komunikacích chápáni jako rovnocenní partneři,“ zdůrazňuje představitel Asociace specializovaných prodejců jízdních kol ČR Petr Kohoutek.

Novinky spíše až za rok

Někteří výrobci zásadnější novinky chystají až v přespříštím roce. Firma Duratec si změřila návštěvníky svého stánku na novém systému umožňujícím zjištění geometrie rámu „ušitého“ na míru jezdce. „I když jsou dva lidé stejně vysocí, mají různě dlouhé nohy nebo široká ramena,“ vysvětluje majitelka firmy Kateřina Duchková. Firma 4ever ze Studénky připravuje nové přírůstky do rodiny bicyklů až v roce 2009. „V současné době testujeme nové sjezdové kolo za pomoci mistra světa Adama Vágnera,“ prozrazuje spolumajitel firmy Petr Brož. I když by se tato první bytelná kola mohla objevit již na sklonku příštího roku, se sériovou výrobou se počítá až v roce následujícím. Při ceně přes 100 tisíc korun se předpokládá produkce asi 40 až 50 těchto speciálů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče